Gå til innhold

Ekstern harddisk problemer - igjen


Anbefalte innlegg

Heisann.

Ja da sitter jeg her igjen med nok et problem med eksterne harddisker. Jeg begynner seriøst å vurderer hvor stabilt og godt laget disse USB eksterne harddiskene er, for før eller siden så klikker de alle sammen hos meg. Har 2 stk. nå, og de begge har klikket før. "Corrupt, unreadable, failed, not accessible, no such directory" osv. Og jeg leser om mange andre som har hatt slike problemer.

 

Jeg kan egentlig bare konkludere med at eksterne USB harddisker i dag er alt for ustabilt!

 

Men over til problemet mitt. Jeg skulle gå inn på min Maxtor 250GB eksterne harddisk nå nettopp for å hente ut en lydfil som jeg hadde lagret der. Jeg fant mappen og kopierte over lydfilen til en av mine interne harddisker. Etter dette gikk jeg ut av mappen på den eksterne harddisken og prøvde å gå inn på noen andre foldere. Men samme hvor jeg prøvde så fikk jeg beskjeden:

 

"The file or directory is corrupt and unreadable"

 

Og den beskjeden fikk jeg overalt, untatt på den mappen jeg nettopp hadde vert innpå. Til slutt kom jeg ikke inn på disken engang. I Windows så poppet det opp beskjeder om at $Secure mappen og winlogon.exe filen på denne eksterne HDD var corrupt, før til slutt jeg fikk beskjeden om at hele driven var corrupt.

 

Er det noe håp for å redde mine kjære data? Hvilket program er best?

 

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har 3 eksterne hd'er, alle maxtor onetouch 300gb, og jeg har aldri hatt noen problemer med de. Jeg bruker den ene som en ren backup, de andre har diverse annet på.

 

For en måneds tid tilbake ble partisjonen på den ene av disse slettet, og jeg mistet nærmere 250gb med data. Hvis du leser inne på http://www.pcworld.no/index.cfm?fuseaction...C47509431#tekst har de en test på nettopp slike programmer.

 

Jeg brukte GetBackData ver 3.01.... Helt genialt program, og det finnes versjoner både for NTFS of FAT.

 

Programmet er svært enkelt i bruk, og er selvforklarende. Det tok ca 3 timer å gjenopprette alle de filene som jeg mistet. 100 % recovery

 

Husk på å ikke skrive til disken før du setter i gang......

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Bare sånn til opplysning så bruker jeg ikke de driverne som følger med maxtor diskene, jeg synes de fungerer utmerket uten.

 

Her kan du laste ned og prøve programmet http://www.runtime.org/gdb.htm

 

Du kan ikke overføre data, dvs kopiere data fra den ødelagte disken uten å registrere produktet, dvs sette inn nøkkel.

 

Programmet koster litt, men det er absolutt verdt det!

 

Si ifra om hvordan det går da, litt interessant å høre om dine erfaringer.

Lenke til kommentar

Da lastet jeg ned GetDataBack for NTFS og registrerte det.

 

Etter 5 timer med intensiv søking så ser det faktisk ut til at all data er reddet. Har ikke helt oversikt over alt jeg hadde på discen, men alt ser ut til å vere her i mine øyner.

Lenke til kommentar
Jeg har 3 eksterne hd'er, alle maxtor onetouch 300gb, og jeg har aldri hatt noen problemer med de. Jeg bruker den ene som en ren backup, de andre har diverse annet på.

 

For en måneds tid tilbake ble partisjonen på den ene av disse slettet, og jeg mistet nærmere 250gb med data.

6061785[/snapback]

 

 

hmm, aldri hatt noen problemer med disken? eller er det normalt at en partisjon bare blir borte? eller slettet du den selv?

 

Vurderer å kjøpe meg en sann disk, bare lurer på hvor stabile de egentlig er..

 

mvh

nummersju

Lenke til kommentar

Har en mistanke om at folk som bruker eksterne disker ikke stopper dem før de plugges ut. Selv om disken er optimalisert for rask fjerning, og skrivebuffring er dekaktivert, skriver windows fremdeles til disken sporadisk. Blant annet til transaksjonsloggen. Tror ikke dette gjelder for disker formatert med FAT32 da.

Endret av enl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...