Fisk1 Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 (endret) Hallo! Jeg er i det siste blitt veldig interessert i Barebones og andre "småformat"-PC´er. Derfor vurderer jeg å bygge om min egen stasjonære bajas til Shuttle. Har sosa litt rundt på nettet, og fikk øye på dette kabinettet som jeg kunne tenke meg, både i henhold til utseende og pris: Shuttle @ MPX.no Det jeg lurer på, er om det er et problem at jeg har HyperThread-prosessor? Vet ikke om Shuttelen støtter det... Spørsmål nr.2 er om jeg får plass til mine to IDE-disker i kabinettet? Og hvor jævla varmt vil det bli. Takker for alle svar og tips ang. ombygging! EDIT: I ettertid så jeg at jeg hadde klart å overse at Shuttelen faktisk støtter HT. Dumme meg. Dermed gjenstår spørsmålet om IDE-diskene! Gi også gjerne fakta og tips om bygging av Shuttle til en nybegynner innenfor feltet. Endret 8. mai 2006 av Fisk1 Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Det jeg lurer på, er om det er et problem at jeg har HyperThread-prosessor? Vet ikke om Shuttelen støtter det... Socket 478 supports 800/533/400FSBand Hyper-Threading Den støtter nok det ja. Står jo i teksten under. Spørsmål nr.2 er om jeg får plass til mine to IDE-disker i kabinettet? Og hvor jævla varmt vil det bli. 2x Serial ATA connectors onboard Ser ut som det er plass til 2 disker, siden det er 2stk sata kontrollere. Og ja, det blir varmt inni de kassene. Er veldig trangt vettu. Men jeg har sett værre kasser. Som du ser på bilde under så er det mulighet for en vifte i bakdelen der Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 8. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2006 (endret) Ser ut som det er plass til 2 disker, siden det er 2stk sata kontrollere. Og ja, det blir varmt inni de kassene. Er veldig trangt vettu. Men jeg har sett værre kasser. Som du ser på bilde under så er det mulighet for en vifte i bakdelen der 6062190[/snapback] Jepp, det jeg mente er om det er fysisk plass. Ikke om det er kontakter nok, men takk for det og! Vil nok gå for å smelle inn ei vifte, pluss at jeg skal modde den med Microplex sin Shuttle XPC.mod. Så detta kan bli saker! Andre tips og triks det er greit å få med seg? Endret 8. mai 2006 av Fisk1 Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Du har nok en diskplass inni maskinen, om du vil ha 2 harddisker så tror jeg kanskje du må ofre flpyy disk plassen. Det er nok plass nr 2 Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 8. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2006 Du har nok en diskplass inni maskinen, om du vil ha 2 harddisker så tror jeg kanskje du må ofre flpyy disk plassen. Det er nok plass nr 2 6063453[/snapback] Hmm... Det er egentlig jævlig dumt siden jeg må ha begge to, og vil helst ha inn floppydisken også. Harmelig at de ikke lager Shutteler med plass til mer enn 1 disk... Lenke til kommentar
IceXCool Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Harddisker bør ikke ha det for varmt, de "tar kvelden" mye fortere da. Snakker av erfaring for jeg har tidligere hatt både for mange og tett monterte harddisker i vanlig miditower og i en Shuttle som jeg modifiserte og fikk inn 2 "ekstra" harddisker som det egentlig ikke var lagd plass til. (Fikk heldigvis garantibyttet dem!) Skippet diskettstasjonen og satte en der og så hadde jeg en 5,25" ramme med uttagbar 3,5" HD Skuff der DVD'en skulle stå. Alt annet enn 2 harddisker overlevde nok pga at det var vannkjølt, ekstern pumpe, radiator og vanntank. Men når jeg skulle teste Shuttleboksen med minimalt av deler i for en uke siden så var det ikke liv i den, men komponentene som CPU, DVD, RAM har jeg i bruk i en annen PC nå så det er hovedkortet som er gåent. Det blir skremmende fort varmt i en Shuttle så min ble fort satt bort, passet overhodet ikke mitt bruk Skal du bygge en liten PC så sats heller på EN stor rask harddisk og ellers minst mulig i kabinettet. Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 8. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2006 Harddisker bør ikke ha det for varmt, de "tar kvelden" mye fortere da. Snakker av erfaring for jeg har tidligere hatt både for mange og tett monterte harddisker i vanlig miditower og i en Shuttle som jeg modifiserte og fikk inn 2 "ekstra" harddisker som det egentlig ikke var lagd plass til. (Fikk heldigvis garantibyttet dem!) Skippet diskettstasjonen og satte en der og så hadde jeg en 5,25" ramme med uttagbar 3,5" HD Skuff der DVD'en skulle stå. Alt annet enn 2 harddisker overlevde nok pga at det var vannkjølt, ekstern pumpe, radiator og vanntank. Men når jeg skulle teste Shuttleboksen med minimalt av deler i for en uke siden så var det ikke liv i den, men komponentene som CPU, DVD, RAM har jeg i bruk i en annen PC nå så det er hovedkortet som er gåent. Det blir skremmende fort varmt i en Shuttle så min ble fort satt bort, passet overhodet ikke mitt bruk Skal du bygge en liten PC så sats heller på EN stor rask harddisk og ellers minst mulig i kabinettet. 6063603[/snapback] Tusen takk for gode tips der! Ser ut som om denne satans varmen kan ta knekken på hele prosjektet. Har verken råd eller ork til å sette inn vannkjøling eller kompressorer for å kjøle systemet. Noen som har erfaring / råd om hva jeg kan gjøre? Er lite keen på å kjøpe meg en stor harddisk å erstatte de to jeg har med, har ikke så mye penger til data for tiden. Lenke til kommentar
krbalto Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Har en slik boks. Er plass til 2 harddisker , men da må du glemme floppy'en! (og hva i alle dager skal folk med floppy?????) har ikke selv brukt det på nesten 10år.. Har 2stk 7200 rpm harddisker i den, synes det blir kanske varmt. Skal ta ut den ene harddisken og sette inn en 5400rpm harddisk, tror det vil gå bra med den som en ekstra harddisk.. mvh Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 8. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2006 Har en slik boks.Er plass til 2 harddisker , men da må du glemme floppy'en! (og hva i alle dager skal folk med floppy???) har ikke selv brukt det på nesten 10år.. Har 2stk 7200 rpm harddisker i den, synes det blir kanske varmt. Skal ta ut den ene harddisken og sette inn en 5400rpm harddisk, tror det vil gå bra med den som en ekstra harddisk.. mvh 6066138[/snapback] Hm, det jeg tenkte meg. Nei da, bruker den ikke så mye, men nå har det seg slik at jeg har en da, og vil ikke bare la den flyte rundt. Tilhører den gruppa som liker å se at datadelene hører hjemme en plass. ^^ Da tror jeg nesten at jeg må droppe prosjektet for en stund, inntil jeg finner en løsning med de diskene. Jævla snurring, kunne de ikke bare stått stille og ikke generert varme? Murr murr... Alle som vil gi meg flere tips er fremdeles hjertelig velkomne, tusen takk til alle som har hjulpet så langt! Det setter jeg pris på. Lenke til kommentar
IceXCool Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Jo flere HD'er du stapper inni desto mere bråk blir det også... Du skal vel ha "lilleboksen" på bordet rett vedsiden av deg så det er ukult med en Shuttle som durer og surrer til du får hodepine og ikke klarer å knotte mere. Hvis du klarer å få en PC til å Boote fra en minnekortleser kunne du fått den ganske støysvek hehe. lagt inn windows på memorystick osv (Er det ikke noen som jobber med det nå? synes jeg så noe om det nylig...) Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 9. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2006 Jo flere HD'er du stapper inni desto mere bråk blir det også... Du skal vel ha "lilleboksen" på bordet rett vedsiden av deg så det er ukult med en Shuttle som durer og surrer til du får hodepine og ikke klarer å knotte mere. Hvis du klarer å få en PC til å Boote fra en minnekortleser kunne du fått den ganske støysvek hehe. lagt inn windows på memorystick osv (Er det ikke noen som jobber med det nå? synes jeg så noe om det nylig...) 6069368[/snapback] Hehehe... Ja det hadde vært noe! ^^ Vel, problemet er den varmen da. Tror dere det hjelper noe særlig om jeg smekker inn 2-3 Delta-vifter? Eller andre veldig kraftige vifter. Har som sagt tenkt å sette på XPC-moden, og der er det jo plass til 2 vifter gitt! Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Smekk på en større vifte+funnel bakpå og hiv ut orginalviften. Funker som bare F'en, sjekk linken i signaturen min for mer info. Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 10. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2006 (endret) Smekk på en større vifte+funnel bakpå og hiv ut orginalviften. Funker som bare F'en, sjekk linken i signaturen min for mer info. 6078217[/snapback] Thanks a lot, my good man. Digga det du hadde gjort med AGP-kjølern, smart valg. men XPC-moden bytter jo ut alle sidene med plexiglass da, er vel kanskje ikke så lett å skjære hull i det... Endret 10. mai 2006 av Fisk1 Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Jeg har 2 x 7200rpm hardisker i min aopen ssf-barebone.. De ligger på 40-45 grader.. Noe som er "greit nok" med tanke på luftgjennomstrømming osv.. Den ene er 2 år gammen lå, og den andre er snart 2 år.. De har sittet i barebonen i 5 mnd'er nå ca. og overlevd fint. De lå rundt 37-40 i vanlig kabinett uten vifte i 1,5 år først. Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 14. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2006 Jeg har 2 x 7200rpm hardisker i min aopen ssf-barebone.. De ligger på 40-45 grader.. Noe som er "greit nok" med tanke på luftgjennomstrømming osv.. Den ene er 2 år gammen lå, og den andre er snart 2 år.. De har sittet i barebonen i 5 mnd'er nå ca. og overlevd fint. De lå rundt 37-40 i vanlig kabinett uten vifte i 1,5 år først. 6100682[/snapback] Jassågitt? Ligger disse HDD'ene inntil hverandre, altså rett ovenfor hverandre? For det blir tilfelle om jeg skal bygge om, serru... Det som er "vippepunktet" i prosjektet. Jeg har allerede måttet byttet ut den ene harddisken en gang, og vil helst ikke måtte gjøre det igjen. Dumt at ikke Lian Li lager Barebone-kabinetter, da kunne man benyttet seg av modulene dems. Fortsett å la ideene strømme på her, folkens. Jeg er veldig takknemlig for alt som kan ende opp som en worklog. Hehe... Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 15. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2006 (endret) Yupp, akkurat sånn jeg må ha det og. Men hvis det funker for deg, så må det jo gå i Shuttle-kabinettet og? Endret 15. mai 2006 av Fisk1 Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Varmet er ikke det største problemet, plassen er værst er nok ikke plass til mer enn 2 disker uten om å ta vekk dvd-brennern... kanskje med modifikasjoner.. Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 16. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2006 Varmet er ikke det største problemet, plassen er værst er nok ikke plass til mer enn 2 disker uten om å ta vekk dvd-brennern... kanskje med modifikasjoner.. 6113444[/snapback] Nei, men jeg trenger bare 2 disker jeg. Ideelt sett er det jeg skal ha inni dette her: 2 IDE-disker 1 DVD-leser/brenner 1 floppydisk (ikke heelt nødvendig, men har kjøpt den, så. ) Selvfølgelig CPU, minne og VGA også, men det er det jo såklart plass til. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Drop floppy'n, det er nok det beste.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå