krister461 Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Håper ikke vi blir MEDLEM i EU. Da må vi jo betale masse til de også... Det eneste EU vil ha er pengene og olja vår... 6070513[/snapback] Skulle jo bare mangle! De er jo en gjeng med utlendinger vettu! Bare ute etter penger! Lenke til kommentar
V-by Skrevet 9. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2006 Håper ikke vi blir MEDLEM i EU. Da må vi jo betale masse til de også... Det eneste EU vil ha er pengene og olja vår... 6070513[/snapback] Skulle jo bare mangle! De er jo en gjeng med utlendinger vettu! Bare ute etter penger! 6070540[/snapback] hehe, bra kommentar men for de så er vi utlendinger... Nei EU har jeg ikke troa på enda. Dessuten tror jeg vi hadde klart oss fint uten mye av EØS avtalen også. Jeg liker ikke at dessa polakkan kommer og gjør jobben for 1/500 del av lønna til en normann... arbeidsledigheten vil jo gå opp opp og opp... f.eks Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Jeg er for EU. Da kan vi be dem stappe dumme regler opp i ræva. Men over til seriøsitet, om det ikke innebærer noen større utgifter synes jeg at fornyelse hvert tiende år er positivt. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Det blir jo fornyelse av førerkort slik det er for CEDE i dag tenker jeg. Det betyr at det koster deg 295kr hvert 10 år. Og hvis man er ekstra heldig så må man vel ha med seg legeattest også, som betyr økte gebyrer. Men synes det høres ut som et fornuftig forslag. Det er ikke en rettighet å kjøre bil til man blir 100 år. Og det er dessverre så alt for få som leverer inn førerkortet frivillig. Selv håper jeg på at når jeg blir så nedsatt/ gammel at jeg ikke kan kjøre bil mer leverer det inn frivillig. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 10. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2006 nå må man jo ha lege erklæring for å kjøre bil når du er 70 tror jeg! bestefar må ivertfall ha lege erklæring på at han kan kjøre fra legen sammen med førerkortet. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Jo, me nhar hørt av mange at det bare er en formalitet. Den har også vært omdiskutert. Lenke til kommentar
Wankstah Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Fornying av førerkortet hvert tiende år for klasse B, betyr bare at man skal ta nytt bilde, og betale et jæv... gebyr. Man må IKKE kjøre opp igjen... 6067127[/snapback] Må sikkert vise en helseattest også, men hva hjelper det når det er fastlegen din som skriver den ut? Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 men hva skjer med de som har lappen der det står svart på hvitt at det er godkjent frem til fylte 100 år? Får denne regelen en tilbakevirkende kraft? Eller blir det bare for nye sjåfører. til CEDE så blir det fornyelse hvert 5 år.. Vi er mere medlem i EU uten å være det enn om vi faktisk skulle være det. Nå for tiden krever jo EU mere penger for at vi skal fortsatt ha lovt å selge varer til EU markedet.. og ja, vi betaler i dag en avgift for å ha lovt å selge varer inn til EU. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 13. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2006 men hva skjer med de som har lappen der det står svart på hvitt at det er godkjent frem til fylte 100 år?Får denne regelen en tilbakevirkende kraft? Eller blir det bare for nye sjåfører. til CEDE så blir det fornyelse hvert 5 år.. Vi er mere medlem i EU uten å være det enn om vi faktisk skulle være det. Nå for tiden krever jo EU mere penger for at vi skal fortsatt ha lovt å selge varer til EU markedet.. og ja, vi betaler i dag en avgift for å ha lovt å selge varer inn til EU. 6095591[/snapback] Norge er vel også det landet som forholder seg best til EU reglene som de prakker på oss. Vi er vel mere EU en alle de andre medlemslandene i EU... Og jeg tror nok at det blir nye førerkort/ sjåfører som må fornye lappen hele tia.. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Overdriver sikkert EU-reglene til og med Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Vet noen sikkert hva det vil koste å "fornye" lappen hvert 10. år? Må man ha ny oppkjøring, eller bare en legesjekk og fornyet (fysisk) sertifikat? Det er en drastisk prisforskjell. Oppkjøring koster jo lett 2000kr per forsøk. I hvertfall i fremtiden, om ikke mer. Sertifikatet og en legesjekk er vel noen hundre. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Blir sikkert en legesjekk samt en liten testtur for og se om du kan kjøre Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Nå har EU kommet med nye krav til lappen! og siden vi er med i EØS er vi nødt til å gjøre som de sier Nå skal de ha oss til å fornye førerkortet hvert tiende år. Det er jo greit nok, slik at de veit at folk fremdeles kan å kjøre men litt stress å. Og vi skal få lov til å kjøre med tyngre tilhegerlast, og de setter opp grensa på tung motorsykkel fra 21 år til 24 Alt detta som EU skal prakke på os... _Link_ 6061483[/snapback] Svarte! Jeg som hadde planene klare Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Blir sikkert en legesjekk samt en liten testtur for og se om du kan kjøre 6105769[/snapback] Det blir KUN fornying av det fysiske førerkortet. Altså nytt BILDE hvis du kun har klasse B. For tyngre klasser, så gjelder det som før, legeattest, samt at forslaget for disse er fornying hvert 5. år. De nye reglen vil sannsynligvis gjelde fra 2012 Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Hvorfor følger vi alle eu-regler nå vi ikkje er medlem? Føler vi bare får det negative reglene som er i eu.... Lenke til kommentar
Wankstah Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Det blir KUN fornying av det fysiske førerkortet. Altså nytt BILDE hvis du kun har klasse B. For tyngre klasser, så gjelder det som før, legeattest, samt at forslaget for disse er fornying hvert 5. år. De nye reglen vil sannsynligvis gjelde fra 2012 6144671[/snapback] Trenger ikke nytt bilde heller, siden det allerede ligger lagret elektronisk. For folk flest dreier seg kun om en avgift, legeattest eller ei Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Det blir KUN fornying av det fysiske førerkortet. Altså nytt BILDE hvis du kun har klasse B. For tyngre klasser, så gjelder det som før, legeattest, samt at forslaget for disse er fornying hvert 5. år. De nye reglen vil sannsynligvis gjelde fra 2012 6144671[/snapback] Trenger ikke nytt bilde heller, siden det allerede ligger lagret elektronisk. For folk flest dreier seg kun om en avgift, legeattest eller ei 6147411[/snapback] Det med nytt bilde, er jo for at vi mennesker forandrer oss. Lenke til kommentar
BonFireMan Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Fortell meg om EN fyr som har tatt mellomtung lappen og har 34 HK i sykkelen sin? ... Ingen bryr seg om man må være 100 år for å kjøre tungsykkel. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Fortell meg om EN fyr som har tatt mellomtung lappen og har 34 HK i sykkelen sin?... Ingen bryr seg om man må være 100 år for å kjøre tungsykkel. Det er garantert mange som gjøre det, og jeg tror de fleste. Dette er nok omtrent som mopeder. I noen miljøer tror de alle mopeder er trimmet, siden de gjør det selv, og det har vært en del presse om det, men i virkeligheten er det ca 1/3 (kanskje noe mer) av alle mopeder som er trimmet. Å kjøre tung motorsykkel med mellomtung-lappen er forøvrig mer alvorlig enn å kjøre trimmet moped, siden det er det samme som å kjøre uten lappen. Lenke til kommentar
delahoya Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 Fornying av førerkortet hvert tiende år for klasse B, betyr bare at man skal ta nytt bilde, og betale et jæv... gebyr. Man må IKKE kjøre opp igjen... 6067127[/snapback] Ja,verre er det ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå