Gå til innhold

Trenger hjelp til å kjøpe digitalkamera

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lenge fartet rundt med digital stillbildekamera (selv om Canon Ixus V3 er det råeste jeg har eid selv) - og drømmer om speilrefleks, men har kommet frem til at jeg heller vil legge pengene i videokamera først.

Litt om meg:

Jeg føler selv jeg er teknisk oppegående (utdannet innen IT-drift) og driver med PC, HTML, osv - så jeg regner med jeg skal finne ut av det meste selv underveis. Så det jeg håper dere kan hjelpe meg, er valg av utstyret.

Jeg har lest de siste to testene på Akam.no, og kikket litt rundt i forumet på andre tråder som egentlig spør om det samme, men finner liksom ikke nok hjelp i andres tråder. Slik jeg har forstått det, er det fremdeles Digitale videokamera med MiniDV-kassetter som gir best kvalitet og brukervennlighet for pengene (rop ut om det er skjedd spennende ting her ang. andre lagringsmedier som er verd å vurdere).

Så til noen forutsetninger:

- Budsjett:

Ser for meg at jeg hopper glatt over de billigste budsjettkameraene, da jeg prioriterer bildekvalitet og lyd (som jeg fikk inntrykk av at det var veldig lite kvalitetsforskjeller på). Jeg vil nok neppe bruke mer enn 7-8.000,-

- Hva skal dette brukes til:

Jeg er litt inne i bilmiljøet her jeg bor, så det vil nok bli mye filming herfra, da også av biler i fart, og ofte vil jeg filme fra en bil i fart. I tillegg vil det bli brukt til typiske familehappenings og lignende, og derfor stiller jeg krav til bra innebilder, og det skal gjerne også levere bra film i dårlig opplyste rom. Jeg er blant dem som liker å eksperimentere osv, så jeg trenger en akseptabel redigeringsmulighet. Jeg har ikke FireWire-muligheter på PCen min, men er villig til å kjøpe f.eks. ett Pinnaclekort (som jeg har hørt godord om tidligere i hvertfall). Stillbilder er ikke noe prioritet, da jeg har mitt gode Ixus enda, og ett bedre dukker nok opp senere).

Bottom-line (for de som ikke liker å lese så masse :p)

Er på jakt etter digitalt videokamera som leverer bra film ute (også fra kjørende bil) og inne (hvor det er dårlig lys) og tar opp bra lyd til en maxpris på kr. 8.000,-

Hvilke alternativer anbefales? Ser at det gjerne er Sony og Panasonic som leverer de beste bildene (er dette bare ett inntrykk?)

OK! Da er det bare fylle tråden med anbefalinger, om dere vil linke til test, eller skrive deres egne erfaringer, og ikke bare skrive ett navn eller legge inn en link blir jeg veldig glad - det gjør det så mye enklere å ta ett fornuftig valg. Kjedelig å bruke sparepengene på å kjøpe «katta i sekken».

Med hilsen

John Richard

Edit:

Her er det kameraet jeg har kommet frem til etter innlegg i andre tråder.

Panasonic NV-GS500E-S

https://prisguiden.no/product.php?product_id=41622

Sliter litt med å finne info, er dette ett helt nytt kamera som ikke er kommet i salg enda?

Hva er forskjellen på 3xCCD og CMOS - ser det opreres med forskjellige teknologier (Sony vs Panasonic).

Er det kanskje mer fornuftig å kjøpe den billigere 3.1 MP utgaven?

Panasonic NV-GS300E-S

https://prisguiden.no/produkt/41623 ?

Edit 2: Endret emnefeltet

Endret av JohnRichard
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3CCD kamera (Sony har noen 3CCD kamera i dyrere prisklasser) har 3 bildebrikker som registrerer hver sin primærfarge (rød, grønn, blå). Dette gir deg bedre fargegjengivelse og skarpere bilder enn kamera med bare en bildebrikke. Et CMOS kamera har kun en brikke. Forskjellen på CCD og CMOS er ikke så store at du vil se forskjell på disse teknologiene, men når det gjelder 3CCD vs. CMOS vil 3CCD i de fleste situasjoner vinne klart over CMOS.

GS-500 er et meget bra kamera. Du får neppe noe bedre kamera (bildekvalitetsmessig og driftsikkerhetsmessig) uten å gå kraftig opp i pris. Både GS-500 og GS-300 har kommet i salg, men kan være litt vanskelig å få tak i pga. meget stor etterspørsel. Men umulig er det ikke...

GS-500 vil hovedsaklig takle dårlig belysning bedre enn GS-300, samt at det har flere manuelle muligheter, og mulighet for å stille fokus manuelt med et hjul på objektivet (autofokus kan man selvfølgelig også ha).

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...