joar.l Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 Hei, har nokre småproblem med ny maskin: P4 Northwood 2,0 Ghz Asus P4S533 hovedkort Chieftec 340W strømforsyning 512MB Crucial PC2700 Gainward GF4 Ti 4600 60GB Barracuda IV SB Audigy player CD-RW DVD Hovedkortet gir nokre feilmeldingar under oppstart men eg kan greit fortsette oppstarten ved å trykke F1. Eg trur dette skyldast vifta til PSU. I BIOS blir omdreiningshastigheiti til strømforsyningsvifta oppgitt til ca. 1300 o/min, denne vises med røde tall. Dersom eg skrur av hardware monitor i BIOS går oppstarten greit. Maskina ser ellers ut til å vere stabil så langt. Høyrest dette riktig ut? Er dette ein normal viftehastighet for PSU? Er det noko fare forbundet med å skru av hardware monitoring? På forhånd takk. [ Denne Melding var redigert av: joar.l på 2002-10-04 11:59 ] Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 Det er ofte problemer med vifte monitor. Som regel skyldes det at signalet fra vifta ikke er kompatibelt med monitoren (det er ikke noen standard for hvor mange pulser det er per omdreining). Så det er bare å slå den av. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 1300rpm høres ok ut for en skikkelig stillegående vifte. Hvis strømforsyningen ikke er markadsført som meget stillegående ville jeg vært litt skeptisk. (2500-3000 rpm vil jeg anta er normalt) Men det gjør egenltig ikke så mye. Bare sjekk at det ikke blir badstu i kabinettet pga dårlig utlufting. Hvis du skrur av hardware monitoring så fjerner du også beskyttelsen for om noe skulle gå galt. (f.eks vifta om stopper) Jeg tror de fleste bioser kan ignorere kun bestemte overvåkede deler som f.eks PSU-vifta og la resten av overvåkninga stå på. Det vilel jeg gjort hvis jeg var i din situasjon og hadde den muligheten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå