Gå til innhold

Asus lanserer PhysX P1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
QUOTE(Islanbadsj @ 08/05-2006 : 14:13)

Tar heller SLI enn en fysikkprossesor.

 

 

 

 

 

 

Tja SLI vil vel ikke ha så mye å si for fysikken?

 

Ikke før havoc lander i hyllene om et år ca

6062004[/snapback]

 

Havoc er så vidt jeg vet fysikkmotoren i Source (brukt bl.a til HL2).

eller sikter du til noe annet havoc?

Lenke til kommentar
Det blir flott å se hva de klarer å få til med PPU etterhvert.. men foreløpig er det nok teknologi for de som syns det er artig å være først ute med noe.. og det er nettopp det det er også.. første forsøk på ny teknologi. De fleste husker sikkert når man begynte med 3D grafikk. Det var mye rot rundt det og mange som ble forvirret av de forskjellige produsentenes standarder.. helt til microsoft kom og ryddet opp med DirectX. Vi vil nok se et lignende "rot" denne gangen også. Og jeg tipper det er microsoft som denne gangen og må rydde opp og komme med en standard. Men alt i alt så er dette et veldig viktig steg i riktig rettning for spillindustrien. For om kort tid kan vi alle nyte trær som blåser i vinden, hvor hvert enkelt blad blir simulert indeviduelt. vi vil også kunne se fosser som ser realistiske ut.. Dette er noe som i dag er umulig å få til bortsett fra i f.eks 3Dstudio.. Og da snakker vi om rendering som tar flere timer.. Så jeg gleder meg.. MYE.

6061551[/snapback]

 

 

veel... det var faktisk grafikkprodusentenes egen OpenGL som rydda opp i rotet. DirectX er et produkt av microsofts problemer med å få spill til å gå raskt nok på Win95. OpenGL og directX fungerer på helt forskjellige måter, men resultatet (at spillene ikke trenger å være spesifisert for hvert enkelt skjermkort) er ganske likt.

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på hvordan Havoc kommer til å funke sammenlignet med PhysX.

Simen og ATW får rette på meg, men sånn logisk sett vil jeg tro skjermkortet har to muligheter for å ta seg av fysikken:

 

1. Egen dedikert fysikkprosessor som regner ut slike ting, litt på linje på PhysX.

2. 'Ledig kapasitet' som kan brukes til fysikkutregninger.

 

Førstnevnte er vel lite aktuelt, i alle fall slik jeg har lest og forstått Havoc.

Sistnevnte er ingen god løsning. Kjøper man et beist av et skjermkort (eller kanskje to..) vil man gjerne kjøre høy oppløsning og max eye-candy. Da vil skjermkortet jobbe på høygir og ikke ha ledig kapasitet.

Hvis GPU'en skal bruke X% kapasitet på fysikk vil det gå på bekostning av andre ting, slik vi ser idag når CPU'n regner det ut. Dog blir det sikkert mere optimalisert, men poenget blir det samme.

 

PhysX derimot har ikke disse bakdelene, men prismessig blir det kanskje på lik linje med et SLI/Crossfire oppsett siden man må ha et bra skjermkort uansett.

 

Moro blir det helt sikkert, men billig blir det ikke ;)

Lenke til kommentar
Jeg er litt usikker på hvordan Havoc kommer til å funke sammenlignet med PhysX.

Simen og ATW får rette på meg, men sånn logisk sett vil jeg tro skjermkortet har to muligheter for å ta seg av fysikken:

 

les posten min rett over, Havoc kommer til å dedikere et av kortene i sli oppsette utelukkende til fysikk

Lenke til kommentar

GPU'er er av flere grunner dårlig egnet til fysikk.

men hvis man har overflådig kraft i et SLI/Xfire oppsett så er det vel mulig.

 

tror en PPU vil gjøre mye mer nytte når det kommer til fysikk.

Lenke til kommentar

Jeg satt og skrev når du posta så det kom litt seint.. ;)

 

Men da er jeg tilbake til min påstand om at Havoc ikke er noe bedre enn PhysX. Man må uansett ha et eget kort som regner fysikken. I tillegg er man nødt til å ha SLI-støtte på HK og klin like skjermkort i SLI-konfigurasjon. Eneste fordelen jeg ser med dette er at spill uten fysikk kan dra nyutta av SLI-oppsettet.

Noen andre fordeler ser jeg overhodet ikke når man uansett må velge mellom et PhysX kort eller et ekstra skjermkort.

Lenke til kommentar

Jeg tror denne blir bra, men som det aller meste annet (Quad SLI, Blu Ray osv...) blir den for dyr og lite nyttig en god stund fremover.

Det er jo ganske tydelig att både AMD og Intel har "nådd veggen" på hvor gode enkeltkjerneCPUer man bør lage. I stedet lager man dual core, SLI, og PhysX.

 

Jeg håper denne kan intergreres på ett hovedkort, eller aller helst en egen sokkel. Det er ikke alle Gamere med super PCer som har en ledig PCI port...

 

nVidia sin Havoc løsning høres egentlig ikke like bra ut. Må man ofre noe av SLI ytelsen for å få brukt det? Hvis ikke, er det genialt, ellers vil jeg gjerne ha en egen prosessor.

Lenke til kommentar
Jeg synest at det hadde vært bedre om det ble laget et nytt instruksjonssett til cpu som kan ta seg av fysikken bedre enn i dag. Jeg tror det vil være bedre enn å legge inn dette i gpu eller egen brikke(ppu).

6061938[/snapback]

Nei, ikke egentlig. Det som ville trenges er en arkitektur med minst 5-10 ganger høyere rå flyttallsytelse enn dagens PC-CPUer.

 

Inntil videre må nok spillere belage seg på enten PPU eller kjøre en del fysikk på VPU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...