ATWindsor Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Det er nok endel liseniseringsrettigheter og tekniske hindre i veien for å umiddelbar kline PPU'n inn på et skjermkort. Det er sikkert mulig, men det er snakk om mye penger i denne industrien og man skal ikke bare blande produkter og produsenter for mye før det blir advokatmat av hele opplegget. 6061463[/snapback] Ja, det er synd at alike konkurransevridene greier har fritt spillerom... AtW Lenke til kommentar
Julebrus Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Hvorfor må alle duppedingser komme med vifter, jeg er så møkk lei vifter atte, på 60-tallet klarte de å sende folk til månen, nå 40 år etterpå klarer vi ikke lage en vifteløs fysikkprosessor engang, det er for ille asså. 6061404[/snapback] Man klarer jo å lage den vifteløs om man vil, men det koster, og hvorfor brukes månelandingen som et eksempel alltid? Bare fordi man får til å lande på månen betyr ikke det at man kan få til alt man vil, for å ikke snakke om at økonomiske hensyn også spiller inn. AtW 6061431[/snapback] Månelandingen er og blir et glitrende eksempel, av og til føles det som vi går med rumpa først inn i fremtiden. Lenke til kommentar
web76 Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Uansett bør de bevise at ppu en har sin rett, ved å kunne vise til litt bedre bencmarking tall enn dette, for dette var rent skuffende! Viktig å sette fysikk i fokus ihvertfall! Mulig det er like hensiktsmessig med SLI og dualcore cpu, hvor kanskje fysikk beregningene er dedikert til den ene kjernen i samspill med ett kort i sli oppsettet , slik at all lagg kan fjernes? Web76 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 128MB ?? Asus skrøt jo bare for noen uker siden at BFG-kortet var noe møkk fordi det bare hadde 128MB i forhold til deres med 256MB. Samtidig sa de at de hadde en rekke kort klare og at de bare ventet på noen spill som støttes PhysX som de kunne bundle. Så 256MB var bare "valgflesk"? Men prisen treffer i hvertfall som forventet. Mellom 2 og 3 tusen kroner sa de, og de tre første nettbutikkene som har ført opp kortet har priser mellom 2141 og 2495 kr. (PS. Lurer på om han som skulle selge det BFG-kortet i bruktmarkedet i forrige uke for 4000kr fikk solgt det ) Lenke til kommentar
NoWiSee Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 (endret) Det blir flott å se hva de klarer å få til med PPU etterhvert.. men foreløpig er det nok teknologi for de som syns det er artig å være først ute med noe.. og det er nettopp det det er også.. første forsøk på ny teknologi. De fleste husker sikkert når man begynte med 3D grafikk. Det var mye rot rundt det og mange som ble forvirret av de forskjellige produsentenes standarder.. helt til microsoft kom og ryddet opp med DirectX. Vi vil nok se et lignende "rot" denne gangen også. Og jeg tipper det er microsoft som denne gangen og må rydde opp og komme med en standard. Men alt i alt så er dette et veldig viktig steg i riktig rettning for spillindustrien. For om kort tid kan vi alle nyte trær som blåser i vinden, hvor hvert enkelt blad blir simulert indeviduelt. vi vil også kunne se fosser som ser realistiske ut.. Dette er noe som i dag er umulig å få til bortsett fra i f.eks 3Dstudio.. Og da snakker vi om rendering som tar flere timer.. Så jeg gleder meg.. MYE. Endret 8. mai 2006 av NoWiSee Lenke til kommentar
bandrex03 Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Artikkel i Firingsquad, Havoc Vs. Ageia: http://www.firingsquad.com/features/ageia_physx_response/ Lenke til kommentar
Sorce Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 syns nesten det blir feil å sammenligne Ageia mot Havoc, da Havoc løsningen ikke vil være kommersiell tilgjengelig før om laaang tid. Håper bare bransjen blir enig om en fysikk løsning slik at vi slipper å måtte velge hvilken "side" man skal stå på Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Mener du at SLI-kort er en bedre løsning for å regne ut fysikk-problemene?6061342[/snapback] Kampen er på ingen måte avgjort så det skal bli spennende å se hvor bra Nvidias og ATIs fysikkløsninger blir. Er det mulig i framtida å kompinere et skjermkort og en slik fysikkprosessor på ett kort?6061366[/snapback] Jepp, det er selvfølgelig mulig, men om det blir noen foretrukket løsning blir nok en annen sak. PPU og GPU har svært mange arkitekturmessige likheter så det kan like gjerne bli til at GPU'er blir bygget ut til å ha samme funksjonalitet. F.eks i stedet for å bare øke antall pipelines i neste generasjon så kan de la hver pipeline takle fysikk også. Vel det er fult mulig å integrere Ageia chippen på et vanlig skjermkort. PROBLEMET og ja det er et problem, er at nvidia lanserer sin Havoc løsning om ca et års tid.6061434[/snapback] Jeg tror Havoc-løsningen kan være redningen for hele PPU-opplegget. Havoc vil gjøre det mulig å kjøre fysikkaksellerasjon i GPU'ene, dermed vil alle ha muligheten til å kjøre fysikkaksellererte spill. Før Havoc-løsningen kommer på plass er det kun det fåtallet med egme Phys-X-kort som har mulighet for fysikkaksellerasjon. Dermed kommer spillprodusentene til å kvie seg for å optimalisere spill for de få og vente til "alle" har fysikkaksellerasjon før de fokuserer på det. (Å lage to løsninger, en for de med og en for de uten fysikkaksellerasjon koster ennå mer og er nok ennå mer uaktuellt). Fysikkaksellerasjon kommer altså til å koste mye, være forbeholdt de som har kostbart spillutstyr, og ha lavt utvalg av spill frem til havoc-løsningen kommer på plass. Selv om mange tenker at "to kort er alltid bedre enn ett" (se bare på hvor mange som kjøpte geforce 6600GT i SLI i stedet for et 6800GT) så betyr det ikke at den løsningen yter best eller gir mest for pengene. Jeg tror det kan lønne seg å vente fordomsfritt på havoc-løsningen. (og selvfølgelig ATI's tilsvarende løsning) Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 En ting jeg lurer på: Hvorfor skriver de VPU i parantese, når de nevner grafikkprosessor ? Har ikke sett noe skriv om at denne Ageia saken er lagd av Ati. Lenke til kommentar
Sorce Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 (endret) Ageia er ikke Ati. Problemet med havoc kontra Ageia er at SDK ( software development kit) til Havoc koster penger, Masse penger. Ageia SDK er gratis. Og SDK til Ati sin løsning.. vel det er ikke lansert enda.. Uansett satser jeg på at denne "krigen" på sikt vil skaffe oss kunder bedre og billigere spill opplevelser Fysikkaksellerasjon kommer altså til å koste mye, være forbeholdt de som har kostbart spillutstyr, og ha lavt utvalg av spill frem til havoc-løsningen kommer på plass. vel er ca 100 titler på vei i år som støtter Ageia. Ink Nyeste unreal tournament.. sÅ om det blir såå tynt med Ageia støttede titler vil jeg ikke tro. Men mistenker at nvidia kan pushe godt på med havoc løsninga ja Endret 8. mai 2006 av Sorce Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 De korta her er vel standard om 2-3 år i alle maskiner - kanskje det kommer ca som lydkort, et dårlig et inkludert på hovedkortet, men skal du ha kraftige saker må det kjøpes separat. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Utifra de første test resultatene så ser det ut som at Agaeia ikke gir akkurat den ytelseøkningen og de spektakulære effektene det ble hypet om. Men dette beror forhåpentligvis på et alt for tidlig produkt hvor utviklerne ikke har tatt i bruk alle mulighetene enda. Om 3 måneder så vil vi finne ut om det er en flopp eller ikke. Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Tilkobling av standard molex må til. Hva i heiteste er en "standard molex" ? Gå inn HER og si meg hva en standard molex er! Det finnes ikke! Lenke til kommentar
Aleksander Eide Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Uff så mye tullprat.. Uansett.. For dere som er bekymra for at det er mange standarder og at ting ikke vil funke om hverandre vil jeg bare nevne at Microsoft jobber med en API for fysikk. (slik de laget DirectX for grafikk, for de som ikke skjønte det) Lenke til kommentar
texaco Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Tilkobling av standard molex må til. Hva i heiteste er en "standard molex" ? Gå inn HER og si meg hva en standard molex er! Det finnes ikke! 6061786[/snapback] unødvendig. tilbake til tråd: Håper bare disse PPU'ene har lengre varighet enn grafikk kort, dete komemr til å bli dyrt i lengden Lenke til kommentar
mr_lf Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Håper bare disse PPU'ene har lengre varighet enn grafikk kort, dete komemr til å bli dyrt i lengden 6061819[/snapback] Tror nok ikke PPUene kommer til å vare særlig mye lengre enn andre komponenter i PCen. Men PC-prisene holder seg på ganske greit nivå, selvom nye ting kommer, til 10-15 000 får man god ytelse i dagens programmer, og greit på morgendagens, til 25-30 000 får du syk ytelse i dag, og god i morra. Sånn kommer det til å være fremover også. Tviler på at pcprisene skyter i været på grunn av denne, kanskje i starten, men så jevner det seg ut. Når fysikkberegningene får en dedikert prosessor, avlastes det som tar seg av det i dag, og frigjør kraft til grafikk og AI. Jeg har sansen for at fysikken skal taes av med en dedikert prosessor, men er ikke så happy for at det kommer på eget kort. Med grafikkort, lydkort og fysikkort blir det lite plass til andre PCI/PCIe kort. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 (endret) Edit:Texaco Hehe artig poeng det. litt jeg også på standard molex. 4pin - 6pin. Med gammel molex haddet jeg tatt det som 4pin siden det gjelder skjermkort.... men noe å ta på vei for er det nokk neppe Endret 8. mai 2006 av simalarion Lenke til kommentar
O.J Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Er det noen spill som støtter PPU ennå? som som beviselig gir bedre ytelse med den? Lenke til kommentar
Taggart Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Lurer på hvordan i alle dager jeg skal få plass til denne duppe dingsen... Lenke til kommentar
Islanbadsj Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 (endret) Tar heller SLI enn en fysikkprossesor. Endret 8. mai 2006 av Islanbadsj Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå