berntGunnar Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 (endret) Hei Jeg prøver å få omstokket en passord string, f.eks "ab12BA)%" hvordan kan jeg få stokket om denne til en random rekkefølge? Endret 8. mai 2006 av berntGunnar Lenke til kommentar
QBab Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 a"b21%B""A". Bruker "Qbab's String Randomizer" Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 a"b21%B""A". Bruker "Qbab's String Randomizer" 6061321[/snapback] ...og en forklaring er bare dumt? Lenke til kommentar
QBab Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Forklaring nei, det er ikkje nødvendig Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 lag en loop som går igjennom hvert av tegnene, også trekk et random tall som så bytter første tegn med tegnet på den plassen du trakk, og fortsett slik til alle er byttet. Det er hva jeg har tenkt å gjøre på den oppgaven hvertfall Lenke til kommentar
QBab Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Koffer skulle du stokke om stringen da? Og hmm, ka er en string? Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Han skal gennerere et passord med 2 små, 2 store, 2 tall, og 2 tegn, og letteste måten å gjøre det på(uten å tenke) er å lage en string der de kommer i en rekkefølge også stokke om En string er for eksempel my $tekst="Stringen er det man skriver her" Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 (endret) hva med å splitte opp strengen til et array, bruke shuffle() fra List::Utils og deretter join'e den sammen? Endret 11. mai 2006 av Torbjørn Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Ikke en dum idè. Trenger ikke noe spessielle moduler for å bruke den? Lenke til kommentar
QBab Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Koffer skal du ha et program til det da? Er det ikkje bare å stokke dem om selv, slik som eg gjor? Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Gennerere passord som jeg nevnte lenger opp(tror jeg) Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 du trenger modulen List::Utils, som jeg sier i mitt innlegg Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Koffer skal du ha et program til det da? Er det ikkje bare å stokke dem om selv, slik som eg gjor? 6084270[/snapback] Haha. You go, girl Lenke til kommentar
QBab Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 (endret) Ka? eg skjønner ka som er som morsomt her? Generere passord? koffer ikkje bare lage dei sjøl på gamle måten!? Edit: mulig eg er litt blond her Endret 12. mai 2006 av QBab Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Ka? eg skjønner ka som er som morsomt her? Generere passord? koffer ikkje bare lage dei sjøl på gamle måten!? Edit: mulig eg er litt blond her 6089982[/snapback] Den muligheten er veldig stor F.ex på min tidligere jobb var det mye mailaccounter som skulle settes opp. Det var da greit at det var et lite script som satte opp disse og i tillegg genererte et automatisk passord. Lenke til kommentar
berntGunnar Skrevet 16. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2006 Takk for mange svar. Brukte ideen din Torbjørn. Fant denne på nettet som tar i mot et array og stokker det om: sub shuffle { my $array = shift; my $i; for ($i = @$array; --$i; ) { my $j = int rand ($i+1); next if $i == $j; @$array[$i,$j] = @$array[$j,$i]; } Qbab: Poenget er at mange brukere skal legges til samtidig, f.eks en hel bedrift da. Lettere å lage et script som gjør dette for meg. I tillegg er det jo ikke meningen at en admin skal se alle passordene til en bruker i klar teks Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 (endret) fra modulen List::Util som jeg foreslår, ser koden slik ut: sub shuffle (@) { my @a=\(@_); my $n; my $i=@_; map { $n = rand($i--); (${$a[$n]}, $a[$n] = $a[$i])[0]; } @_; } noget mer kryptisk EDIT: ser at jeg feilaktig kalte modulen med en 's' for mye Endret 19. mai 2006 av Torbjørn Lenke til kommentar
QBab Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Hehe, uki. Skjønner poenget deres. Kan vel nesten sei eg er blitt et hakk mindre blond nå Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Passordene blir mye svakere når du legger så sterke føringer på hvordan de kan genereres. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå