Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Uff, så var detta med bil da...

Gjest

Anbefalte innlegg

Plutselig startet det å koke i motoren på bilen min, (en Seat 1.4 96 modell) etter en kjøretur fra Oslo til Drammen. Det var for lite kjøleveske på tanken. Jeg løp bort på hydro texaco å kjøpte mer veske. Fyllte på og fikk kjørt bilen bort til hydro texaco hvor jeg kjøpte en flaske til. Fyllte på denne også. Da var det midt mellom min og max merket. Fikk kjørt 2 kilometer før motoren kokte på nytt igjen. Lot bilen stå stille i 15 minutter før jeg prøvde på nytt igjen. Det samme skjedde da og, etter 2 kilometer så kokte den på nytt igjen.

Hva i all verden er galt med bilen? Iallefall utrlolig irriterende...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke helt om jeg har forstått deg riktig, men viss den koker på nytt, etter påfylling av væske, av den grunn at den blir tom for væske igjen, så har du en lekasje.

Hvis du ikke har en lekasje, så kan det være noe galt med termostaten eller så kan kjølesystemet være tett, slik at kjølevæsken ikke sirkulerer.

Lenke til kommentar

En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Hvis du er nevenyttig er det fort gjort å ta ut termostaten og kjøre uten. Koker den da er det enten luft, defekt vannpumpe eller lekasje en plass.

Sjekk om eksosen er unormalt Hvit. Pluggene kan også avsløre om toppakningen er gåen, dersom det kommer vann inn i sylindrene.

Med så stort kjølevæskeforbruk er det like greit å fylle etter med vann. Bare husk å komme til bunns i problemet og fylle på med ny kjølevæske før vinteren setter inn. (Min mening og erfaring er at bilen klarer seg fint i løpet av sommerhalvåret med bare vann som "kjølevæske")

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

Hvis vannet forsvinner så er det en grunn til det...

Sjekk at det ikke er noen lekkasjer i slager og radiator (vann på bakken?)

Er toppakningen gåen? Da forsvinner vannet enten ut i olja eller inn i sylinderne. Lukter det sur f**** av eksosen? Kommer det hvit røyk? Blir du veldig fuktig på hånda om du tar foran eksosrøret når bilen går? Går bilen litt dårlig? Fusker osv..

Sjekk olja.. Vann i olja? Vanndråper på peilepinnen? "Majones" under oljepåfyllingslokket?

Du kan også sjekke om det lukter eksos av kjølevannet. dette indikerer også gåen toppakning. Sylinderne blåser eksos i kjølesystemet og lager luftbobler..

Lekker det vann inni bilen, nedpå gulvet? Dogger rutene? Lukter det vondt inni bilen?

I så fall så lekker varmeapparatregisteret ditt.

Lenke til kommentar
Hvis du er nevenyttig er det fort gjort å ta ut termostaten og kjøre uten. Koker den da er det enten luft, defekt vannpumpe eller lekasje en plass.

Sjekk om eksosen er unormalt Hvit. Pluggene kan også avsløre om toppakningen er gåen, dersom det kommer vann inn i sylindrene.

Med så stort kjølevæskeforbruk er det like greit å fylle etter med vann. Bare husk å komme til bunns i problemet og fylle på med ny kjølevæske før vinteren setter inn.  (Min mening og erfaring er at bilen klarer seg fint i løpet av sommerhalvåret med bare vann som "kjølevæske")

6069910[/snapback]

Å kjøre med bare vann er IKKE lurt.. Da får du korrosjon på innsiden av motorblokka og det skal jeg love deg at du IKKE vil ha ;)

Lenke til kommentar
Unødvendig quoting samt dårlig bruk av emnefeltet blir sett på som upasselig, og kan bli sensurert eller endret av moderatorer. Overdreven bruk av såkalt SMS-språk, utropstegn/spørsmålstegn, forkortelser osv. skal unngås. Emnefeltet skal beskrive innholdet i tråden. Eksempel: Problem med TV-ut på Radeon 9800. Dårlig bruk av emnefelt medfører stengning av tråden.

Et bra emnefelt er et emnefelt som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese emnefeltet.

Tråden har et dårlig emnefelt og vil bli stengt deretter. Vennligst les utdraget over fra retningslinjene og netiketten angående dette.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...