Gå til innhold

GPU-temp: 80 -> 55 grader load.

Anbefalte innlegg

Satt å spilte GRAW og merket at Arctic Cooling-viftene på mine to 7800GTX surret en del raskere enn vanlig. Hadde lagt merke til at tempen hadde økt sakte men sikkert i løpet av de siste ukene, men fikk et lite sjokk da jeg så temp rett etter å ha slått av spillet: 80 grader på begge korta. Har sikkert vært enda et par grader høyere ettersom det gikk ca 5 sek fra jeg avslutta til tempen kom opp.

Tenkte det var på tide å fjerne litt støv... Åpnet kabinettet og fikk meg et nytt sjokk! Her var det et millimeter tykt lag på harddiskene, CPU-viften var nesten gjengrodd (CPU-temp lå på 55 grader ved avsluttet GRAW), og resten av maskina så ut som bunkersen i "Olsenbanden tar gull" når Egon Olsen, Kjell og Benny går inn i den for første gang.

Tok så en grunding støvfjerning av CPU, samt at jeg tok ut begge skjermkortene og blåste inn i enden av skjermkortet (AC-kjølerne er "innestengte" og blåser luft ut av kabinettet, jeg blåste i stedet INN kraftig der).

"POFF" sa det, og ut av vifta kom det nærmest en grå atomeksplosjons-sopp med støv og annet dritt, lufta ble helt uklar, og jeg lurte på om mine siste dager hadde kommet.

Gjorde så resten av maskina grundig ren for støv, satte i korta, og kjørte en ny GRAW-session. Resultat: GPU: 55 grader. CPU: 43 grader.

Tror jeg må gjøre rent inni der litt oftere :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv sett vifter så fulle av tettpakka støv at det ikke var fysisk plass til mere. Viftebladene hadde 0mm klaring (de hadde skrapt støvet helt flatt rundt vifta). Var så tettpakka at at man ikke kunne blåse det ut selv, men måtte til med trykkluft. Feilmeldingen på denne var "slår seg av etter kort tid". :p

Også sett noen som ser ut som sånne gamle komfyrvifter. Fullt av fett-støv. :dontgetit:

Her er og en artig sak med feilmeldingen "ustabil/slår seg av helt av seg selv". :cool:

Lenke til kommentar
Er vel et triks å bruke nylon strømper!

6063848[/snapback]

What he said. Det funker utrolig bra!

Eller.. Hva med nettingstrømper? :evil:

Var god forskjell da. Men tviler på at du slår pc'n til en kompis. Han hadde aldri rengjort den, den var sikkert 5 år gammel ellerno. Vi skulle bytte kabinett, og tok ut all hw og ting. Da jeg titta inni, så jeg lange remser med støv som hang ned fra PSUen og ned til under CPUen :p Vifta på CPUen var gjenngrodd med støv, og i bunnen lå det omtrent 1 cm med støv (jeg kødder ikke, nei). Han fikk seg en overraskelse ja :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...