Beatnut Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Jeg har OpenOffice på laptop'en min og synes egentlig at den er helt grei, men laptop'en er ganske gammel og jeg synes at det innemellom går litt tregt. Er AbiWord en lettere og raskere tekstbehandler? Dekker den stort sett de samme funskjonene? Har noen andre tips til gode men lette tekstbehandlere? Notepad o.l. er ikke gode nok alternativ. Lenke til kommentar
olear Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 OpenOffice er et monster, alt for kravstort. AbiWord dekker nok dine behov. Lenke til kommentar
comicz Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Abiword er raskt, enkelt og greit. Jeg foretrekker det fremfor Writer i enkelte situasjoner. Det har alt av vanlige wordprocessor-funksjoner du trenger :--) Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 8. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2006 Takk til dere begge- Abiword skal installeres via synaptic ASAP! Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Men hvordan formeleditor, eps-støtte etc. har abi? Style-manager? Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 8. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2006 Men hvordan formeleditor, eps-støtte etc. har abi? Style-manager? 6063448[/snapback] Dette er er litt over hodet på meg men, når du skriver EPS-støtte, mener du da støtte til å bruke vektor-grafikk i selve dokumentet eller mener du å lagre som vektor-fil? Eller noe helt annet? Formelstøtte er elelrs noe jeg innbiller meg at jeg ikke bruker så mye av i det daglige. Vi snakker i mitt tilfelle om normal korrespondanse i form av brev, telefakser o.l. Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Husk at AbiWord har _mye_ dårligere støtte for office-dokumenter. Hvis du har stort behov for å importere dokumenter fra office da er du best tjent med writer. Samme gjelder eksportfunksjoner. Ja, OOe er forbasket treigt :/ Min laptop kjører pakka så vidt noenlunde greit (PIII 600). Lenke til kommentar
olear Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Bruker AbiWord når jeg får doc fra kunder, fremdeles ikke fått noe jeg ikke kan lese. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Men hvordan formeleditor, eps-støtte etc. har abi? Style-manager? 6063448[/snapback] Dette er er litt over hodet på meg men, når du skriver EPS-støtte, mener du da støtte til å bruke vektor-grafikk i selve dokumentet eller mener du å lagre som vektor-fil? Eller noe helt annet? Formelstøtte er elelrs noe jeg innbiller meg at jeg ikke bruker så mye av i det daglige. Vi snakker i mitt tilfelle om normal korrespondanse i form av brev, telefakser o.l. 6063842[/snapback] EPS (encapsulated postscript) er et format for å bygge vektor-grafikk inn i dokumenter. Utrolig nyttig når man skal ha en diger graf midt i et dokument som printes ut på laser, kan skalere å herje så mye man orker. Personlig er en editor uten formelstøtte en ubrukelig editor. Men det er kansje bare meg Uansett så er OO langt bedre her enn Word, og om ikke den innebygde støtten skulle være nok, så får man latex-plugin. Men OO og abi bruker samme filformat (odt) gjør de ikke? Hvordan går det hvis man f.eks. lager en avansert fil i OO og så importerer den i abi? Importere doc i oo, lagre som odt og så åpne i abi En ufattelig bra funksjon i OO er style-manageren (trykk F11!). Den lar deg holde orden på "styles" i dokumentet ditt, og endre alle avsnittene som er en style med et par museklikk. Hjelper stort for å holde ting konsistent, noe som er dødsviktig for at ting skal se fint ut. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Abiword var sinnsykt bra må jeg si. Så veldig bra ut her http://img112.imageshack.us/img112/4163/untitled0wj.jpg Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Abiword er jo grei når man trenger noe lettere enn OpenOffice, men en ting irriterer meg. GUIet til Abiword stinker, og i likhet med mange andre gnome-programmer tar det opp altfor mye plass på skjermen med sine oversiza GUI-elementer (gigantiske toolbars, altfor stor linjal osv.) Går det an å fikse på dette? Se screenshots så skjønner dere hva jeg sikter til. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Du kan prøve medeit anna gtk 2.x theme. Er ein smule tungvindt med svg i latex, men vist du skal ha masse formler og litt lengde på dokumentet, så kan jo latexogså være noko å kikke på. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Abiword er jo grei når man trenger noe lettere enn OpenOffice, men en ting irriterer meg. GUIet til Abiword stinker, og i likhet med mange andre gnome-programmer tar det opp altfor mye plass på skjermen med sine oversiza GUI-elementer (gigantiske toolbars, altfor stor linjal osv.) Går det an å fikse på dette? Se screenshots så skjønner dere hva jeg sikter til. 6278005[/snapback] Derfor man kjører skjermen i 1600x1200 da. Doh! Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Du kan prøve medeit anna gtk 2.x theme. Er ein smule tungvindt med svg i latex, men vist du skal ha masse formler og litt lengde på dokumentet, så kan jo latexogså være noko å kikke på. 6279941[/snapback] Svg - hvem trenger vel det når man har eps Og hvem må vente 10 minutter på hver side på printeren, fordi han har greit å prestere å lage grafer mellom 5 og 8 megabyte, ren vektorgrafikk MEN den sirkelen var jo veldig pent tegnet, 1000 ganger oppåhverandre med langt under pixel-oppløsning Openoffice er faktisk også rimelig grei for sånne tilfeller (formler og langt dokument). Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Derfor man kjører skjermen i 1600x1200 da. Doh! 6279962[/snapback] Jo, hvis alle hadde skjermer med 1600x1200 eller mer så Flertallet av brukere med stasjonære PCer har mellom 1024x768 og 1280x1024, mens de fleste nye laptopper (unntatt de dyreste modellene) har widescreen med bare 1280x800. En del laptoper har bare 1024x768, da særlig de "utraportable" med de minste skjermene. Et irritasjonsmoment er derfor at mange *nix-programmer ser ut til å være laget for folk med helt ville oppløsninger på skjermene sine Det er jo et lite paradoks at 3dsmax og Rhino3d kjører forholdsvis greit ut på min 1280x1024, mens AbiWord ser jævlig ut, som tross alt er et forholdsvis simpelt tekstbehandlingsprogram. Men jeg skal teste et annet GTK-skin for å se om det hjelper litt. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Derfor man kjører skjermen i 1600x1200 da. Doh! 6279962[/snapback] Jo, hvis alle hadde skjermer med 1600x1200 eller mer så Flertallet av brukere med stasjonære PCer har mellom 1024x768 og 1280x1024, mens de fleste nye laptopper (unntatt de dyreste modellene) har widescreen med bare 1280x800. En del laptoper har bare 1024x768, da særlig de "utraportable" med de minste skjermene. Et irritasjonsmoment er derfor at mange *nix-programmer ser ut til å være laget for folk med helt ville oppløsninger på skjermene sine Det er jo et lite paradoks at 3dsmax og Rhino3d kjører forholdsvis greit ut på min 1280x1024, mens AbiWord ser jævlig ut, som tross alt er et forholdsvis simpelt tekstbehandlingsprogram. Men jeg skal teste et annet GTK-skin for å se om det hjelper litt. 6280360[/snapback] Har laptop med 1024x768 (men det er pga alder ikke portabilitet...) så jeg vet godt hva du mener. Det var en spøk. Når det er sagt, krever det faktisk en del av grafikkortet også - jeg har opplevd at skjermer jeg hadde tenkt å kaste pga. uskarphet har blitt dødsskarpe når kopla til et bedre kort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå