Gå til innhold

50 GB BD-R i juni

Anbefalte innlegg

Jeg synes at det er en veldig god nyhet at 50Gb versjonen kom så raskt. Begynner faktisk å se et håp for at dette kan bli en grei lagringsløsning til pen pris iløpet av ikke så altfor lang tid. Husk at folk flest ikke kjøper ekstra harddisk til backup, men heller ønsker å ha det på plater... og det er disse som driver markedet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med den prisen vil det jo ta flere år før vi får se HD-filmer. Tviler på at filmprodusentene er villige til å betale 80kr. pr film de lager.

Får håpe prisen synker fort eller at HD-DVD lanserer noen billigere plater.

6062184[/snapback]

Filmprodusentene betaler ikke disse prisene. De bruker ikke denne typen plater helelr. De "stempler" platene sine i fabrikker der kostnaden er noen få cents per plate, akkurat som CD og DVD.

6063527[/snapback]

Jeg vet at filmprodusenter bruker en måte som koster mindre ved store kvantium, derfor tippet jeg at prisen ville vært mellom 50-100kr pr. plate.

Men er du sikker på at prisen nå kun er noen cent. Det høres veldig lite ut. Det kan hende Blueray ikke tar så høy pris i starten slik som de gjør med de brennbare platene, siden det da er fare for at filmbransjen dermed heller velger HD-DVD istendenfor. Men jeg syns alikevel noen få cent virket litt lite. Blueray trenger faktisk en del penger for å dekke kostnadene bak forskningen.

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Backup er en evinnelig ond sirkel hehe. Hvor mange har god fullverdig backup hjemme? Og hva bruker du?

6063413[/snapback]

Jeg har i likhet med efikkan også dobbelt opp av alt, med unntak av de siste par ukene. (Jeg skal rydde litt på diskene når godværet går over). Lagringsmediet er harddisk for både orginalen og backupen. Jeg kunne sikkert spart noen kroner på å velge DVD som backupmedium, men velger harddisk fordi det sparer meg rundt en døgn med brennetid og gjør backupen svært lett tilgjengelig hvis jeg ønsker tilgang til noe eller å endre noe. Prisen jeg betaler for tiden jeg sparer og brukervennligheten synes jeg er vel anvendte penger.

Jeg synes at det er en veldig god nyhet at 50Gb versjonen kom så raskt. Begynner faktisk å se et håp for at dette kan bli en grei lagringsløsning til pen pris iløpet av ikke så altfor lang tid. Husk at folk flest ikke kjøper ekstra harddisk til backup, men heller ønsker å ha det på plater... og det er disse som driver markedet...

6063547[/snapback]

50 gigabit bare? :p (Jeg skjønner hva du mener). Men jeg er ikke så sikker på det du sier om "folk flest". Det har jo blitt en stor trend (inkludert på de tradisjonelle elektrokjedene) å selge eksterne harddisker. Så vidt jeg vet går de unna ganske bra.

Lenke til kommentar
Jeg vet at filmprodusenter bruker en måte som koster mindre ved store kvantium, derfor tippet jeg at prisen ville vært mellom 50-100kr pr. plate.

Men er du sikker på at prisen nå kun er noen cent. Det høres veldig lite ut. Det kan hende Blueray ikke tar så høy pris i starten slik som de gjør med de brennbare platene, siden det da er fare for at filmbransjen dermed heller velger HD-DVD istendenfor. Men jeg syns alikevel noen få cent virket litt lite. Blueray trenger faktisk en del penger for å dekke kostnadene bak forskningen.

6063651[/snapback]

HD DVD har i sin skremselspropaganda prøvd å påstå at Blu-Ray vil være 10x så dyr som en DVD. Siden en DVD-plate koster max 2 kroner, er det nok max 20 kroner, trolig mindre ved pressede plater. Den faktiske utsalgsprisen vil nok avhenge av når de skal prøve å få igjen R&D kostnadene. Jeg tipper Sony er mer opptatt av å pushe Blu-Ray og etablere det som standarden for HDTV enn å prøve å få igjen småpenger ved å gjøre de første platene svindyre.

Lenke til kommentar
Siden en DVD-plate koster max 2 kroner, er det nok max 20 kroner, trolig mindre ved pressede plater.

6064032[/snapback]

Du mener vel minimum 2,5 kroner etter 5 år på markedet. Hvis vi ser det på den måten så kommer BD-R til å koste minimum 25 kroner per plate i 2011.

Lenke til kommentar

Men allikevel er vel blue-ray plater noe dyrere for produsentene også.. Men sett at de hadde trykt opp masse filmer på disse nye platene så hadde nok prisen sunket betydelig, men så lenge alle sitter på gjerdet skjer det ikke noe.

edit: svar på en tidligere post..

Endret av andesam
Lenke til kommentar

Man får jo kjøpt DVD-plater for 2kr. Jeg kan aldri tenke meg at produsentene betaler så mye som 2kr pr disk.

Uansett prisforskjellen mellom HD-DVD og BD er neglisjerbar siden prisen på filmene til sluttbrukeren vil være omtrent det samme. Enkelte steder har faktisk BD-prisene vært lavere (forskuddsbestilling) enn HD-DVD.

Mvh

Lenke til kommentar
Man får jo kjøpt DVD-plater for 2kr. Jeg kan aldri tenke meg at produsentene betaler så mye som 2kr pr disk.

Uansett prisforskjellen mellom HD-DVD og BD er neglisjerbar siden prisen på filmene til sluttbrukeren vil være omtrent det samme. Enkelte steder har faktisk BD-prisene vært lavere (forskuddsbestilling) enn HD-DVD.

6065626[/snapback]

Vi snakker vel om BD-R her? Altså tomme plater som kan brennes av hvem som helst. Filmer er jo en helt annen sak, da det er hovedsaklig innholdet man betaler for.

Lenke til kommentar

6065626[/snapback]

Vi snakker vel om BD-R her? Altså tomme plater som kan brennes av hvem som helst. Filmer er jo en helt annen sak, da det er hovedsaklig innholdet man betaler for.

6066785[/snapback]

Vel, i følge enkelte filmstudioer blir investeringen for å gå over til HD-DVD marginal i forhold til å investere i helt nytt Blue-Ray produksjonsutstyr.

Jeg vil tippe forbrukeren vil kjenne det på pungen. Kan dette bli en ekte reprise av Betamax VS VHS, der HD-DVD vinner fordi filmer og avspillere er rimeligere, mens BlueRay har den beste kvaliteten og blir den tapende part?

Lenke til kommentar
Jeg vil tippe forbrukeren vil kjenne det på pungen. Kan dette bli en ekte reprise av Betamax VS VHS, der HD-DVD vinner fordi filmer og avspillere er rimeligere, mens BlueRay har den beste kvaliteten og blir den tapende part?

6069215[/snapback]

å herre gud ikke si det engang! jeg skal da prøve å gjøre mitt for at blue ray blir ihvertfall!

Lenke til kommentar
pff drm vil bli knekt slik som tidligere koder!

ikke at det bryr meg, jeg skal kjøpe filmene mine og se på proj jeg...

6070369[/snapback]

Problemet er da at folk ikke tydelig signaliserer at drm er noe vi ikke vil ha (iogmed at det mest drm-befengte alternativet som blir valgt).

AtW

Lenke til kommentar
pff drm vil bli knekt slik som tidligere koder!

ikke at det bryr meg, jeg skal kjøpe filmene mine og se på proj jeg...

6070369[/snapback]

Med en slik holdning støtter man opp om DRM økonomisk, det eneste språket firmaer forstår. Når man støtter opp om DRM så undergraver man sine egne og andres rettigheter. Noe av pengene du betaler går til å lage systemer som gjør at du og andre ikke får muligheten til å ta backup av filmene deres. Noe går til systemer for overvåkning (rootkits), og noe til å systemer som hindrer deg å spole over reklamer, advarsler. Flere metoder benyttes også for å innskrenke dine rettigheter og muligheter. Dette er det man støtter opp om ved å velge Blueray. HD-DVD har en del lingende systemer men de er ikke fullt så strenge og kontollerende og dermed bedre for forbrukere. Det ideelle hadde selvfølgelig vært et format uten alle disse tingene som undergraver rettighetene våre.

vel kunne man valgt BD med drm eller BD uten drm så hadde valget vært enkelt. men HD-dvd er ett for stort kompromiss synes jeg! sa da får man prøve å bekjempe drm på andre måter!

6070452[/snapback]

Det eneste språket slike firmaer forstår er tall benevnet med dollar.

- Bra salg = Fortsett slik, og gjerne mer av det samme.

- Dårlig salg = Her må vi endre kurs, denne løsningen gavner ikke oss.

Jeg vet ikke hvorfor du mener HD-DVD er et for stort kompromiss. Har du sett begge formatene i praksis i en sammenlignbar test? Så du noen forskjell? Så du forskjellen før eller etter du fikk vite hva som var hva?

Lenke til kommentar
Lurer på hva RW plater kommer til å koste.

Dersom man har tenkt å benytte seg av disse til backup, er det vel ikke lønsomt med R plater i lengden...

6070568[/snapback]

R 25GB-platene koster vist fra rundt 200kr nå = 8kr/GB

RW 25GB-platene koster vist fra rundt 250kr nå = 10kr/GB

De nye R-platene vil i følge artikkelen koste:

R 50GB fra rundt 5-600kr = 10-12 kr/GB

De nye RW-platene vil trolig koste 25% mer akkurat som 25GB-platene Dvs.:

RW 50GB fra rundt 625-750kr = 12,5-15 kr/GB

Jeg vil sammenligne med harddisker til backup:

Eksterne 300GB koster fra ca 1100kr. Altså fra rundt 3,67kr/GB eller rundt 1/3 av prisen av de billigste RW BR-platene. Da slipper du samtidig å kjøpe en brenner til flere tusen kroner.

Hvis du trenger f.eks 100GB overskrivbar backup så vil BR-løsningen koste fra ca 6000 kr (Da regner jeg lave 5000 kr for brenneren). En ekstern harddisk-løsning med den kapasiteten koster fra ca 800kr. Hvis vi øker behovet til 1TB så vil BR-løsningen koste ca 15.000 kr, mens en harddiskløsning koster fra ca 4600kr.

Lenke til kommentar

Simen1:

Hva er gjennomsnittlig levetiden på en harddisk vs. plater? Altså hvilken risiko innebærer de to typene.

Feilratioen på en harddisk er vel også vesentlig mye større siden den i praksisk kan feile når som helst? Garantibytte på disken er en fattig trøst om du har slettet bildene du hadde fra orginaldisken og backupdisken røk noen uker senere.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...