Gå til innhold

Harddisk krangler i oppstart


Anbefalte innlegg

Hei. Etter å ha vært borte hele helga, kom jeg hjem og skrudde på datamaskina. Harddisken starter opp, men slår seg plutselig av etter tre sekunder. Så skrur den seg på, men av igjen etter tre sekunder. Slik fortsetter det til jeg skrur av maskina. Jeg skrur den på igjen. Denne gangen skrur ikke harddisken seg av, men skjermen hvor det står "Detecting IDE-drives" vil ikke gå bort. Etter enda en restart vil maskina starte skikkelig.

 

Hva er galt? Holder jeg på å miste harddisken?

Endret av Tykjepelken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde et liknende problem med diskene i en av PC'ene mine for ikke lenge siden. Diskene skrudde seg av tidlig i bootprosessen til windows. Fant ut at nVidias diskdriver var synderen, så jeg startet opp i sikkerhetsmodus og avinstallerte driveren. Diskene slo seg av når jeg avinstallerte driveren også :D Etter av det var gjort, ingen problemer.

 

Hvis PC'en din ikke dekterer diskene ved oppstart, kan det tyde på defekt elektronikk eller dårlige kabler. Forsøk å bytte kabler, eller evt. test disken i en annen PC. Sjekk også at strømkabelen du kobler disken på ikke er belastet av mange andre strømkrevende enheter. Hvis dette ikke fungerer, og du må ha datane tilbake, er det mulig å erstatte kretskortet med et fra en tilsvarende,men fungerende, disk.

Endret av enl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...