Gå til innhold

Kompakt kamera med valg av lukketid...?

Anbefalte innlegg

Hei!

driver å skal kjøpe meg et digital kamera igjen nå, det jeg har nå er et fujifilm f420. Jeg kunne tenkt meg å prøvd å ta litt bilder av biler bl.a. gjerne da i fart.. Og da er det gjerne kjekt å ha mulighet for å bestemme åpne/lukketiden selv, kan godt hende dette fungerer godt på mange kameraer med de oppsettene som er innebygget, det vet ikke jeg, noen som har noen formening om det? :)

Men det jeg egentlig lurte på var hvem kameraer stil ca 2000kr som har mulighet for å stille åpne/lukke tiden, utenom menyer eller oppsett som er der fra før av. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Canon powershot a serien f.eks. (dog ikke på de billigste / minste modellene ->a400,410,530. A520 har disse mulighetene derimot) Hvis du skal gå for egenskaper og ikke størrelse, bør du sjekke ut a610 (større sensor, dobbelt så mange batterier -> bedre flashrecycle tid osv). Vil tro at det er det kameraet som gir mest for pengene for tiden. https://prisguiden.no/product.php?product_id=36176

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar

Maa du huske paa at du ikke bare kan stille lukkertid og blender helt uten videre. Objektivet har en maks blender, og for at eksponering skal vaere rett finnes det kun én lukkertid i gitte lysforhold som kan brukes (sett at ISO er den samme). I de fleste tilfeller bruker kamera hoeyeste blender saa lenge lukkertiden ikke er altfor hoey (maks lukkertid er ofte 1/1000 eller 1/2000).

Saa hvis det kun er for aa ta bilder av ting i fart saa vil ikke manuelle innstillinger hjelpe deg mye :) Du vil sannsynligvis faa haaploest undereksponerte bilder hvis du bruker ren manuell-innstilling, og ellers vil du ikke merke noen forskjell.

Lenke til kommentar
Canon powershot a serien f.eks. (dog ikke på de billigste / minste modellene ->a400,410,530. A520 har disse mulighetene derimot) Hvis du skal gå for egenskaper og ikke størrelse, bør du sjekke ut a610 (større sensor, dobbelt så mange batterier -> bedre flashrecycle tid osv). Vil tro at det er det kameraet som gir mest for pengene for tiden. https://prisguiden.no/product.php?product_id=36176

6060868[/snapback]

Jeg tenkte jeg skulle ta meg en tur i butikken senere i dag og prøve bl.a. A520 og A610. Men i bladet lyd og bilde leste jeg om A530 og synes det hørtes ut som et bra kamera, men jeg har lyst til å ha muligheten til å prøve manuell åpne/lukke funksjon, så da høres det jo ut som 520 er kameraet for meg.........? :hmm:

Maa du huske paa at du ikke bare kan stille lukkertid og blender helt uten videre. Objektivet har en maks blender, og for at eksponering skal vaere rett finnes det kun én lukkertid i gitte lysforhold som kan brukes (sett at ISO er den samme). I de fleste tilfeller bruker kamera hoeyeste blender saa lenge lukkertiden ikke er altfor hoey (maks lukkertid er ofte 1/1000 eller 1/2000).

Saa hvis det kun er for aa ta bilder av ting i fart saa vil ikke manuelle innstillinger hjelpe deg mye :) Du vil sannsynligvis faa haaploest undereksponerte bilder hvis du bruker ren manuell-innstilling, og ellers vil du ikke merke noen forskjell.

6061306[/snapback]

hmm.... Jeg skjønte veldig fort nå, hvor lite jeg egentlig kan om kameraer! :whistle: Men jeg skal prøve å lese litt guider osv så kanskje jeg skjønner litt mer, hvis du ikke har lyst til å skrive en liten forklaring da!? :)

Men uansett tusen takk for svaret!

Lenke til kommentar

Såder! Da var Canon Powershot A610 bestilt! Med 512mb minnekort og 4x 2500mAh AA batterier + lader.

Så får vi se hvordan det blir med åpne/lukketid osv! Regner med at jeg må ta en god del bilder før det blir noe ordentlig ut av det, men practice makes perfect sier de jo så! :!:

Ikke umulig at jeg legger ut noen bilder her etterhvert, for å få litt feedback.

Takker og bukker for alle svar! :thumbup:

Lenke til kommentar
Såder! Da var Canon Powershot A610 bestilt! Med 512mb minnekort og 4x 2500mAh AA batterier + lader.

Så får vi se hvordan det blir med åpne/lukketid osv! Regner med at jeg må ta en god del bilder før det blir noe ordentlig ut av det, men practice makes perfect sier de jo så!  :!:

Ikke umulig at jeg legger ut noen bilder her etterhvert, for å få litt feedback.

Takker og bukker for alle svar!  :thumbup:

6074858[/snapback]

Les fotokompendiet som er lagt ut paa forumet. Du finner den som sticky (helt oeverst) i kategorien "Fotografering".

Og saa kjoeper du en fotobok, og tar masse gode bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...