Gå til innhold

jeg drepte videoinngangen på TVn

Anbefalte innlegg

Skulle se film i går... det gikk ikke helt etter planen.

TVen står på... PCen står på... koble PCen til TVen (med RCA kabel)...

gjort dette mange ganger før og det har gått bra, men ikke i går.

kobla kabelen til på TVen og skulle koble den til på PCen... der var det en liten gnist :cry: og ikke noe bilde på TVen...

(ok, vet jeg skal skru av når jeg kobler ting, men hvem gidder det da?)

TVen virker enda da, bare videoinngangen som ikke funker, PCen overlevde også (og den var en gammel en så den bryr jeg meg ikke så mye om igrunn)...

Så noen som vet om det er noen buffer eller noe slikt på videoinngangen på en TV? tenkte å spørre før jeg skrudde opp å så etter selv da... hvis det er det så kan det jo hende jeg kan få byttet den selv...

trur jeg har funnet ut hvorfor det ikke gikk bra i går:

vi har kabel-TV, problemet er at skjermingen på kabel-TV ikke har samme potensiale som jord i huset vårt. TVen er ujordet, men videoinngangene og lydingangene har "TV jord" som er det samme som skjermingen på kabel-TVen (altså TVen bruker kabelskjermingen som jord-potensialet). PCen på den andre siden var heller ikke jordet i stikkontakten, med hadde antagelig jord via noe annet som var tilkoblet til den (nettverket eller forsterkeren min). Så PCen hadde samme jord som huset ellers. Hvor stor forskjell det er på jord i huste og skjermingen på kabel-TVen varierer, har målt den til noen volt rms tidligere, men i går var den antagelig så stor at jeg fikk problemer i det jeg kobla og potensialet ble utligna... har prøvd å holde disse to jord potensialene adskilt tildligere, men var vell noen som var kobla sammen i går da... :hrm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser rett og slett ut som du har lært noe. :) Du lærte forsåvidt meg og en del andre noe også. Gidder som regel aldri slå av TVen før jeg kobler den til PCen. Det skal jeg gjøre fra nå av.

Du gir inntrykk av å ha peiling på elektro, så jeg kan vel ikke akkurat komme med noen veldig bra tips her. Er farlig å knote inni TVen f.eks. :p

Er vel kanskje ei sikring eller noe som kan byttes vil jeg tro (?).

Lenke til kommentar

det er ikke farlig, så lenge tv'en har vært skrudd av, og kontakten trekt ut, minst et døgn før du skrur den opp

(sitter nemlig noen kondensatorer inni der, og dem må på du passe deg for!)

(jeg kom borti noen sånne, men ikke med hånda (heldigvis), men med en skrutrekker. det smalt så jævlig at jeg sikkert hoppa 5m bortover gulvet... like før hjertet spratt ut... :wallbash::grin:

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
Dr_VingTor Postet i dag, 00:21

Skulle se film i går... det gikk ikke helt etter planen.

TVen står på... PCen står på... koble PCen til TVen (med RCA kabel)...

gjort dette mange ganger før og det har gått bra, men ikke i går.

kobla kabelen til på TVen og skulle koble den til på PCen... der var det en liten gnist  og ikke noe bilde på TVen...

(ok, vet jeg skal skru av når jeg kobler ting, men hvem gidder det da?)

TVen virker enda da, bare videoinngangen som ikke funker, PCen overlevde også (og den var en gammel en så den bryr jeg meg ikke så mye om igrunn)...

Så noen som vet om det er noen buffer eller noe slikt på videoinngangen på en TV? tenkte å spørre før jeg skrudde opp å så etter selv da... hvis det er det så kan det jo hende jeg kan få byttet den selv...

trur jeg har funnet ut hvorfor det ikke gikk bra i går:

vi har kabel-TV, problemet er at skjermingen på kabel-TV ikke har samme potensiale som jord i huset vårt. TVen er ujordet, men videoinngangene og lydingangene har "TV jord" som er det samme som skjermingen på kabel-TVen (altså TVen bruker kabelskjermingen som jord-potensialet). PCen på den andre siden var heller ikke jordet i stikkontakten, med hadde antagelig jord via noe annet som var tilkoblet til den (nettverket eller forsterkeren min). Så PCen hadde samme jord som huset ellers. Hvor stor forskjell det er på jord i huste og skjermingen på kabel-TVen varierer, har målt den til noen volt rms tidligere, men i går var den antagelig så stor at jeg fikk problemer i det jeg kobla og potensialet ble utligna... har prøvd å holde disse to jord potensialene adskilt tildligere, men var vell noen som var kobla sammen i går da...

hehehe .... desverre er det ikke store sjansen for og få fiksa videio inganngen din

men viss du kjøper en overgang fra videio til antenne så får du videio inngangen som en helt vanelig kanal .... :thumbup: bruker det jeg .. på en tv uten videio ... :ermm:

just-_-me Postet i dag, 07:03

det er ikke farlig, så lenge tv'en har vært skrudd av, og kontakten trekt ut, minst et døgn før du skrur den opp

(sitter nemlig noen kondensatorer inni der, og dem må på du passe deg for!)

(jeg kom borti noen sånne, men ikke med hånda (heldigvis), men med en skrutrekker. det smalt så jævlig at jeg sikkert hoppa 5m bortover gulvet... like før hjertet spratt ut...

heheheheh ...:p jeg ville vært veeldig obs på og holdt-på inne i tv`n uten du vet noe .... og du bør passe deg for en Stor rød ledning som går inn i selve røret ... ikke prøv og ta den ut engang .... i den så går det kjempe høy spenning .... ikke bra... :tease: ....

Lykke til ... :thumbup::cool:

-Djgunnah

Lenke til kommentar

var nok det jeg fryktet... og når det gjelder høyspenninger og kondensatorer så har jeg selv erfart det også, 460V rett i hånda (selvbygd rør-forsterker), så det vet jeg å passe meg for...

har en RF sak fra et gammelt (type 20 år gammelt) videokamera, tenkte å se om jeg fikk til å bruk den da.

Lenke til kommentar

heheh .... deeilig .... har gjort det mange nok ganger selv jeg .... starta som 2 åring og fikk 220v i hånda.... ikke med en nål men med ...TOOOO... :dontgetit::no::roll: hehe ....

jeg har brukt et gamelt nintendo adabter som gjør det til meg ... kan sikkert mekke noen bilder viss du vill ....

-Djgunnah

Endret av Djgunnah
Lenke til kommentar

Hei,

Det ER fult mulig å fikse dette, spørsmålet er hvor lett. Kanskje sitter det en buffer tranistor, kanskje en switch ic. Om jeg ikke husker feil så er det en 40pins dil ic som tar seg av video inngangene. Snok litt rundt inni tven og se om du klarer å følge banene fra inngangen til første halvleder, mål den første, så den neste. Når jeg tenker meg om så mener jeg at det sitter noen dioder som skal beskytte tven mot slike feil. Mål de.

Jeg kommer tilbake til deg når hukommelsen er bedre og kaffen virker.

Mvh

Magnus

Ps, skal se om jeg finner noen servicemanualer jeg har på tver og se på skjemaene der. Kanskje jeg har en for din tv også, gi meg merke og modell så skal jeg se.

Lenke til kommentar

var noe slik jeg håpet (håper) på at det er.

prøvde å finne manualen til TVen (google), men så heldig var jeg ikke:

men det er en

Samsung

modellnr:WS-32W64N

Serienummer: 28483HBRA01909W

Takker for all den hjelpen jeg kan få!

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg har bladd gjennom noen servicemanuler nå og det er 2 ting som går igjen:

Enten så går det rett inn på en ic som tar seg av prosessering og switching av video signalet eller så har icen 2 beskyttelses dioder på inngangen.

Så det er ikke mye som kan ha gått feil, det er enten icen, dioden(e) eller begge deler om du har vært riktig uheldig. Du får snoke deg litt frem.

Jeg kan skaffe de fleste icene til tv om du ikke får tak i de selv.

Lykke til!

Mvh

Magnus

Lenke til kommentar

var det jeg kom fram til etter å ha sett på de dokumenten jeg fant også...

jeg skal snoke litt når jeg får tid, men holder på å lese til eksamen nå, så må prioritere litt...

takk for hjelpa så langt, jeg gir lyd fra meg om jeg trenger hjelp med ICer.

Lenke til kommentar

ahh har klart å gjort samme selv...

det som skjedde med meg var at da jeg skulle stille inn nWIEV og sette signal på TVen så oppførte den seg akuratt som om den ikke fant noen TV...

men dette funka like fint igjen etter en reboot :hmm:

ikke vet jeg, men jeg lærte iaffall at det er ikke lurt å lene seg over TVen og kople bak...

har vel en del med at det er slike skumle coil'er osv inni TVene

jeg hadde jo full fysisk kontakt med bilderøret da jeg kopla i scart kabelen, bare ei tynn t-sjorte mellom

kan vel ha noe med det å gjøre....

btw, den gnisten var ca 4-5 cm lang da jeg kopla :D

tror mesteparten av spenninga/strømmen gikk igjenom meg, føltes iaffall slik =)

jeg har jo betong gulv og har funnet ut flere ganger at det ikke er så mye motstand mellom meg og jord

Endret av Firesky
Lenke til kommentar

4-5 cm? da sankker en høyspenning altså.. min gnist var kanskje 1 mm.

luft ha dielektsik sammenbrud (dielectric breakdown) ved 3 x 10^6 V/m, hvis du da hadde en gnist på 5 cm = 0,05 m var spenningsforskjellen på 150 000 V.... (synes det var litt mye...)

Lenke til kommentar

Hvis årsaken er jordfeil i kabelTV-anlegget tror jeg nok det hadde gått galt uansett. Jeg har en betaspiller hvor tuneren tok kvelden etter å ha vært koblet til kabelTV-anlegget. Det skjedde "noe" med innspillingskretsene samtidig. Også har jeg en Philips K40 TV (80-tallsklassiker), og hvis den er koblet til ekstern kilde (videospiller, PC el.) samtidig som kabelTV spraker det i høyttaleren hele tiden. Jeg vet ikke om det er mulig å få erstatning fra kabelTV-selskapet. Det med tuneren i beta-spilleren er jo mildt sagt irriterende, men siden vi har UPC har jeg ikke engang giddet å ta bryet med å finne nummeret til kundeservice.

Lenke til kommentar

høres litt ut som de symptomene jeg har også, det blir en del spraking støy i høytalerne mine også når jeg kobler stereoanlegget til TV og anlegget er jordet til jord i huset. Må ha det på ugjordet kontakt for å unngå spraking.

Jeg trur potensial forskjell mellom kabelTV og jord er en stor del av problemet mitt.

Noen som trur jeg kan få TVen erstattet av kabelTV selskapet?

forbrukerkjøpsloven paragraf 33 og 34?

http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#33

paragraf 34 refererer til denne og den ser også litt nyttig ut:

http://www.lovdata.no/all/hl-19881223-104.html

er litt ursikker på hvordan disse lovene kan brukes, men det er jo lov å håpe...

Endret av Dr_VingTor
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Sendte mail til canal digital i håp om å få TVen repparert, her er svaret jeg fikk:

Vi har undersøkt saken og sender over informasjon fra Direktoratet for

Samfunnsikkerhet og beredskap :

Direktoratet for Samfunnsikkerhet og beredskap advarer: Bytt antennekabel,

ellers kan flatskjermen ta fyr. Flatskjermer med jordet strømkontakt brukt

mot kabelnett/telenett kan føre til kraftige elektriske støt, varmgang og

økt brannfare. Faren kan avverges ved å bytte antennekabel. Problemet

oppstår ikke på flatskjermer med ujordet strømkontakt.

Tilsvarende problem kan oppstå på PC-er med tv-kort som kobles mot

kabelnett.

Ansvaret ligger hos fabrikantene !

Galvanisk skille må kjøpes hos TV/Radio-forhandlere

Monteres nærmest TV-app. - En del av de nye flatskjermene er utstyrt med

jordet kontakt. Dersom disse skjermene kobles til et kabelnett, er det

stor fare for at jordingssystemene til strøm og kabelnett kobles feil

sammen via flatskjermen. Det oppstår da en form for overspenning som kan

være farlig ved berøring. Spesielt utsatt er selve vegguttaket og

overgangen mellom uttaket og antennekabelen.

I tillegg til berøringsfaren øker også brannfaren, da både kabler og andre

komponenter i skjermen kan bli utsatt for overspenning og varmgang.

Så jeg får den nok ikke fiksa og garantien på TVen er gått ut... gadd ikke vente lengre uansett, så kjøpte meg en scart til RF ting på clas ohlson, får en del støy, men det funker... Frykter jeg bare kommer til å ødelegge noe mer om jeg skal fikse TVen selv, så trur ikke jeg skal prøve på det... (ikke enda i alle fall, er ikke desperat nok...)

Endret av Dr_VingTor
Lenke til kommentar

hadde lasta ned service manualen, men klare å slette hele download katalogen min, men skal finne at den og laste den ned, så vidt jeg husker var det en IC og noen dioder som antagelig må byttes.

Skulle se film i går, og fant ut at jeg må fikse TVen, er for mye støy i bildet, (og det er så mye ledninger og styr med de overgangene), men jeg rekker ikke å gjøre noe med det de første 2 ukene a like vell, så får komme tilbake til det (jobb, forbredelse til ferie og ferie... ikke mye tid til overs...)

Edit: btw: se post nr 9 for type og model nr..

Endret av Dr_VingTor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...