Gå til innhold

1.6x Hva menes med dette?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Brændvidden er angivet på objektivet i mm. Nogle spejlrefleks har mindre sensor end den negativstørrelse, som de fleste objektiver er lavet til. Det betyder at sensoren kun bruger det midterste af linserne, hvorved man får en såkaldt "cropfaktor". Kort forklaret svarer til at tage et A4 billede, kun bruge midterste A5 størrelse, og så forstørre det til A4 igen = man kommer tættere på. Brændvidden er konstant - det er udsnittet der ændres.

Det betyder man skal gange mm med cropfaktoren for at få, hvor mange mm objektivet svarer til monteret på dit kamera i forhold til på analog spejlrefleks.

Canon EOS 350D har en cropfaktor på 1,6, hvilket i praksis betyder at f.eks. standardoptikken på 18-55 mm svarer til 28,8-88 mm på et analog spejlrefleks. Se evt. her for at få indtryk af hvor mange mm du skal bruge.

Cropfaktoren er godt for dem der bruger meget tele, men kan være problematisk for folk, der har brug for meget vidvinkel. Nedenfor er nævnt de mest almindelige kameraer.

x1 : Canon EOS 1-Ds mrk II og 5D (ingen cropfaktor = fuldformatsensor)

x1,3: Canon 1D og Canon 1D mrk. II

x1,5: Konica Minolta dynax 5 D og 7D og Nikon D70s, D50, D200, D2X, D2H og D100.

x1,5: Pentax *ist D, *ist DS, *ist DS2 og *ist DL .

x1,6: Canon EOS 300D, 350D, D30, D60, 10D og 20D:

x1,7: Sigma SD9 og 10.

x 2: Olympus E-300, E-500 og E1

Lenke til kommentar
1.6x. Hva menes med det? Har det noe med bildebrikkestørrelse å gjøre? Hva er isåfall spesielt for 1.6x?

6059889[/snapback]

Her kan du se hva cropfaktor gjør.

Øverste bilde er tatt med Canon S2 IS, mens det andre er tatt med EOS 5D (FF)

Begge er tatt med brennvidde 72mm

s2-is-vs-5d.jpg

Endret av Snakenor
Lenke til kommentar
1.6x. Hva menes med det? Har det noe med bildebrikkestørrelse å gjøre? Hva er isåfall spesielt for 1.6x?
For å si det enkelt, objektivets fortegning på filmplanet og den fysiske størrelsen på bildebrikken gir cropfactoren.

Det er i utgangspunktet ikke forskjell på objektiver for analoge og digitale kamera, 50mm brennvidde er 50mm brennvidde uansett kamerahus.

crop_factor_japan_1.jpg

Les mer her:

http://www.the-digital-picture.com/Canon-L...rop-Factor.aspx

http://www.millhouse.nl/digitalcropfactorframe.html

Lenke til kommentar

s2-is-vs-5d.jpg

6060937[/snapback]

Hmmm, stemmer dette da? Det var da voldsomt til forskjell. Må være mye mer enn bare 1.6x dette?? Med en crop på 1.6x skulle da vel vekkerklokken ha blitt 1.6 gang så stor på det andre bildet, men det er da mange ganger så stort nå?

Eller er det jeg som roter nå??

Lenke til kommentar

[imhttp://norsk.kameraklubb.net/modules/coppermine/albums/userpics/10315/s2-is-vs-5d.jpg[/img]

6060937[/snapback]

Hmmm, stemmer dette da? Det var da voldsomt til forskjell. Må være mye mer enn bare 1.6x dette?? Med en crop på 1.6x skulle da vel vekkerklokken ha blitt 1.6 gang så stor på det andre bildet, men det er da mange ganger så stort nå?

Eller er det jeg som roter nå??

6064172[/snapback]

Ro ned paa spoersmaalstegn-bruken er du snill. Et tegn holder :)

Det der er tatt med et s2IS, som er et kompaktkamera med "knoettliten" sensor. Derfor er forskjellen saa store. Det er derfor kompaktkamera kommer med "oversatt" brennvidde (jeg vet at brennvidde er et fysisk maal, men jeg mangler et bedre uttrykk i dette tilfellet) og ikke faktisk brennvidde.

Lenke til kommentar

:blush: Hmmm, min første dobbelpost gitt....

(Men når jeg er inne å redigerer her så)

Ja, to spørsmålstegn to steder var jammen å ta hardt i gitt... (ups, der var det tre puntkum også) :tease:

Endret av awesnes
Lenke til kommentar
...Det er derfor kompaktkamera kommer med "oversatt" brennvidde...
"35mm film equivalent" er kanskje det du mener?

Canon S2 IS har ett zoom-område på 6.0 – 72.0 mm, men som Herr Brun antyder så er bildesensoren så liten at dette tilsvarer 36 - 432 mm i 35mm filmformatet. Alle objektivers brennvidde er oppgitt med henvisning til 35mm filmformatet. Når man først snakker om crop-faktoren så er den på Canon S2 IS på 6x (432mm/72mm).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...