Gå til innhold

PSP eller DS lite? Trenger tips...

Anbefalte innlegg

DS har mer å gå på enn hva den har vist til nå, og ut ifra spesifikasjoner så skal den kunne vise mer muskler enn hva den har gjort hittil.

Og det er nok rene porter fra GBA som gjør at jeg er misfornøyd. F.eks Star wars episode 3.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare for å nevne to DS-spill som ikke kunne vært gjort like godt på noen annen konsoll (inkludert de store):

- Metroid Prime Hunters: Kontrollsystemet her kan ingen annen konsoll hamle opp med, helt herlig.

- Nintendogs: Uavhengig av om du føler deg for tøff til å spille Nintendogs eller ikke bør det være rimelig klart at dette er nyskapende. Herlig demonstrasjon av hva trykkfølsom skjerm kan tilføye en spillopplevelse.

Lenke til kommentar

Kirby Canvas Curse (stemmer navnet?) er et spill som typisk hadde vært en "killer app" for meg hvis jeg skulle kjøpe DS, av to grunner:

- Spillopplevelse du ikke får på noen andre platformer (dvs sentral og godt gjennomført bruk av stylus)

- Spillet er såvidt jeg har forstått også et godt spill i seg selv (ikke bare pga unik "gimmick".)

Inntrykket mitt er at det er flere slike "spesielle" titler på DS enn PSP.

PSP på sin side har flere nedskalerte ps2-aktige titler, og disse ville jeg heller ventet med å spille til jeg kom hjem i stua pga at de ofte krever litt mer tidsinvestering og ser bedre ut på stasjonære platformer.

Men jeg har som sagt ingen av burkene, så min stemme teller nok ikke like mye her. :)

Endret av thomanil
Lenke til kommentar
Og her er vi i gang igjen....

Må da være lett å se at DS er mer innovativ enn PSP. Uansett, det er ikke det som er viktig. Skal du ha spill som ikke finnes andre steder så velg DS. PSP er stort sett nedgraderte PS2-titler, med såklart noen unntak. Men det er ingenting nytt med den.

Trådstarter trenger bare så hvilke spill han setter mest pris på og se hvilke som finnes på hver platform. Valget burde være lett da.

6061391[/snapback]

Svært mange DS-spill er nedgraderte PSP- eller GC-spill også. N64-porter er heller ikke uvanlig.

LCS, Burnout Revenge, Lumines, Daxter, Mercury, Death jr., Prince of Persia: Revelations, Untold Legends, Lemmings (er klar over at det finnes på Amiga, og MS DOS baserte maskiner, men vi har ikke hørt særlig mye fra denne serien på en stund) og Coded Arms finnes ikke på noen andre konsoller. LCS kommer til PS2, og Untrold Legends kommer til PS3, men for tiden er de eksklusive.

Eksklusivitet er heller ikke synonymt med kvalitet. Mario 64 er monotont, repetivt, og lite spennende (hvis man da ikke er under 12 år), det samme kan sies om Mario Kart.

On topic: Folk som foretrekker GC bør velge DS, folk som foretrekker PS2/XBOX bør velge PSP, enkelt og greit. DS har én fordel framfor GC, nemlig trykkfølsom skjerm, men i flere spill er det lettere å bruke knappene. DS har også stemmestyring, men man kan ikke sitte på toget og rope kommandoer til en spillemaskin.

Lenke til kommentar
DS har mer å gå på enn hva den har vist til nå, og ut ifra spesifikasjoner så skal den kunne vise mer muskler enn hva den har gjort hittil.

Og det er nok rene porter fra GBA som gjør at jeg er misfornøyd. F.eks Star wars episode 3.

6061665[/snapback]

GoldenEye presser ganske mye ut av en konsoll som kun holder følge med eldre N64-spill. Tror ikke vi får se flottere spill på DS. Én ting er sikkert, portene fra GBA er ikke noe stas.

DS' store fordel framfor N64 er at den har dobbelt så stort medieformat. Til gjengjeld klarer den ikke anti-aliasing, specular high lights, etc. Den klarer heller ikke 16,77 millioner farger.

Lenke til kommentar
Folk som foretrekker GC bør velge DS, folk som foretrekker PS2/XBOX bør velge PSP, enkelt og greit.

Kan vi ikke slutte å sette oss selv og andre inn i platform-båser? Gå dit spillene du ønsker finnes, ikke kjøp en burk fordi "du liker Sony/Nintendo/Xbox generelt".

Til trådstarter: gitt at spill er den viktiste faktoren så er nok det mest hensiktsmessige å sette opp en liste over hvilke spill man selv er interessert i på hver platform. Den burken som ender med lengst liste kjøper man først. Enkelt og greit. :)

Endret av thomanil
Lenke til kommentar

Jeg har det med å bli misforstått, og det vet jeg. DS har mange spill som er supre, men de er ikke det fnugg nyskapendes. F.eks Mario 64 DS, Advance Wars Dual Strike og Mario Kart DS. Jeg digger disse tre spillene og har spilt igjennom dem, men de er ikke spesiellt nyskapendes i forhold til spill i samme serie på andre av nintendokonsollene. Det er lagt til et par småting her og der, og pusset litt opp osv, men ikke mer.

Nintendogs blir nevnt her, og jeg håper ikke at det var ment mot meg det med å føle seg for tøff, for både jeg og dama har hver sin versjon av Nintendogs, så i huset finnes det spillet i to eksemplarer. Eneste jeg har å si på Nintendogs er at det blir sinnsykt repeterendes etter en stund, og da blir det kjedelig. Men i begynnelsen så var det veldig morsomt. Fikk dårlig samvittighet når jeg sluttet å holde på med det, for hver gang jeg ser innom er hunden sulten, tørst og skitten.

Lenke til kommentar
Svært mange DS-spill er nedgraderte PSP- eller GC-spill også. N64-porter er heller ikke uvanlig.

6061947[/snapback]

Hva i alle dager snakker du om? Mange er det iallefall ikke. Såklart har DS noen få multiplatform-spill. Er vel ikke å forvente annet. DS har faktisk bare en N64-port, det er Mario 64. Lurer på hvor du henter dine kilder fra...
LCS, Burnout Revenge, Lumines, Daxter, Mercury, Death jr., Prince of Persia: Revelations, Untold Legends, Lemmings (er klar over at det finnes på Amiga, og MS DOS baserte maskiner, men vi har ikke hørt særlig mye fra denne serien på en stund) og Coded Arms finnes ikke på noen andre konsoller. LCS kommer til PS2, og Untrold Legends kommer til PS3, men for tiden er de eksklusive.

Hmm... Burnout har kommet hvert år omtrent, samme med Prince of Persia. Og ellers er listen din ganske tynn må jeg si. LCS er jo omtrent en port av GTA3 med noen elementer fra Vice City.
Eksklusivitet er heller ikke synonymt med kvalitet. Mario 64 er monotont, repetivt, og lite spennende (hvis man da ikke er under 12 år), det samme kan sies om Mario Kart.
Haha, kan ikke annet enn å le her. Tydelig at du har fordommer og ikke ønsker å prøve noe som setter din usikkerhet på prøve. Jeg har spilt Mario og Mario Kart siden NES/SNES og alle er supre spill med masser av underholdning. Hvorfor må man være under 12 år for å like disse? Slutt med dette "jeg er tøff" syndromet takk.
On topic: Folk som foretrekker GC bør velge DS, folk som foretrekker PS2/XBOX bør velge PSP, enkelt og greit. DS har én fordel framfor GC, nemlig trykkfølsom skjerm, men i flere spill er det lettere å bruke knappene. DS har også stemmestyring, men man kan ikke sitte på toget og rope kommandoer til en spillemaskin.

Endelig noe jeg delvis kan si meg enig i. Men hvorfor du trekker inn GC her vet jeg ikke. Ikke mye vits å sammenligne DS og GC med tanke på spill, for her er det store forskjeller. Såklart kan man sitte på toget å rope til DS. Bare fordi du ikke føler deg tilpass med det så betyr det ikke at ingen vil gjøre det. Prøv deg en runde med Wario Ware Touched du og så skal du se hvor dum du kan se ut når du spiller ;) Det viktigste er at du har det morsomt, noe du garantert gjør. Endret av TCi
Lenke til kommentar

6061947[/snapback]

Hva i alle dager snakker du om? Mange er det iallefall ikke. Såklart har DS noen få multiplatform-spill. Er vel ikke å forvente annet. DS har faktisk bare en N64-port, det er Mario 64. Lurer på hvor du henter dine kilder fra...

Hmm... Burnout har kommet hvert år omtrent, samme med Prince of Persia. Og ellers er listen din ganske tynn må jeg si. LCS er jo omtrent en port av GTA3 med noen elementer fra Vice City.
Haha, kan ikke annet enn å le her. Tydelig at du har fordommer og ikke ønsker å prøve noe som setter din usikkerhet på prøve. Jeg har spilt Mario og Mario Kart siden NES/SNES og alle er supre spill med masser av underholdning. Hvorfor må man være under 12 år for å like disse? Slutt med dette "jeg er tøff" syndromet takk.

Endelig noe jeg delvis kan si meg enig i. Men hvorfor du trekker inn GC her vet jeg ikke. Ikke mye vits å sammenligne DS og GC med tanke på spill, for her er det store forskjeller. Såklart kan man sitte på toget å rope til DS. Bare fordi du ikke føler deg tilpass med det så betyr det ikke at ingen vil gjøre det. Prøv deg en runde med Wario Ware Touched du og så skal du se hvor dum du kan se ut når du spiller ;) Det viktigste er at du har det morsomt, noe du garantert gjør.

6062474[/snapback]

Mario Kart er også en port. Har spillt både Mario, og Mario Kart på Nintendo 64, og har spillt Super Mario Sunshine på GC. Mario 64 var greit nok da jeg var yngre, Mario Kart hadde ingenting jeg ikke hadde sett før (og ble derfor kjedelig), Super Mario Sunshine hadde ikke noe nytt, bortsett fra et utrolig irriterende vanngevær. Super Mario på NES, GB, og SNES var de beste Mario-spillene, i senere tid har det bare vært mjølking.

LCS er heller ikke en port av GTA3, det er den samme byen (men med nye, og bedre teksturer), og noen av de samme bilene, og personene. Det er allikevel mer varierende oppdrag, og en vesentlig bedre historie. Her er man et kjent og respektert Mafia-medlem, i GTA 3 er man en torpedo/sjåfør, uten noen personlighet som bestemmer seg for å snu byen opp ned etter at han har rømt fra fengselet. ;)

Lenke til kommentar

DS-en min er stadig vekk i bruk, og en Lite er allerede planlagt innkjøpt. PSP-en har jeg vel rørt to ganger siden jeg fikk den for et års tid siden, og begge ganger var for å bruke den som MP3-spiller...

Mario Kart med onlineplay funker i mine øyne glimrende, og Brain Age (Brain Training som det kommer til å hete på det europeiske markedet) sammen med Kirby Canvas Course er glimrende eksempler på titler som ikke kunne vært gjort på andre plattformer. Det at DS-en er billigere, har flere spill og langt mer innovasjon burde også telle i dens favør.

Skal du ha noe for å se på film eller høre musikk kjøper du heller en iPod Video, så har du skikkelig kapasitet og langt mer innhold.

Lenke til kommentar
Om du vil ha en maskin som spiller film på en 4,3 tommer skjerm, og spiller MP3 så kjøper du PSP. Det må nevnes at filmene må kjøpes til 100-200 kr, selv om du har de på DVD fra før av, og du dermed kan se de på en <20 tommer TV. (Forresten, den har visst noen spill det går ann å kjøpe også).

Om du vil ha en innoverende og nyskapende spillemaskin som har en rekke med kvalitetstitler, og mange like innoverende og nyskapende spill så kjøper du DS Lite. Jeg får DS Lite over helga, og gleder meg som en småunge på julaften!

6059976[/snapback]

Eller bare kopiere dvdene dine og konvertere dem og legge de på pspen?

Hvis du har en minnebrikke som er større enn 400mb elns.

Jeg kjøpte først psp, men ble ikke akkuat imponert. Joda, grafikken er bra, men det er stor mangel på gode titler, og den er vond å spille med. analog sticken er en lidelse å bruke, og det ødelegger mye. I tillegg gjør den ikke noe nytt..

Kjøpte DS like etterpå, og er strålende fornøyd. Masse spennende titler, og jeg kan spille i timesvis uten å få kramper i hendene.

Test begge to, så finner du nok fort ut hvilken du vil ha.

6060000[/snapback]

Må teste DS-lite jeg, men hvor mye koster DS spill nå? hmm.

Nyeste fw til sony(2.7) blokkerer homebrew, er nok ikke lenge til den er på alle psper :(

Må faktisk si at jeg spiller bare litt gta:lcs og mye homebrew på pspen.

Man kan spille homebrew opptil 2.6 fw.

EDIT: fiskfisk, men skjermen er mye mindre på ipod video.

Endret av Bundy
Lenke til kommentar
Mario Kart er også en port. Har spillt både Mario, og Mario Kart på Nintendo 64, og har spillt Super Mario Sunshine på GC. Mario 64 var greit nok da jeg var yngre, Mario Kart hadde ingenting jeg ikke hadde sett før (og ble derfor kjedelig), Super Mario Sunshine hadde ikke noe nytt, bortsett fra et utrolig irriterende vanngevær. Super Mario på NES, GB, og SNES var de beste Mario-spillene, i senere tid har det bare vært mjølking.

LCS er heller ikke en port av GTA3, det er den samme byen (men med nye, og bedre teksturer), og noen av de samme bilene, og personene. Det er allikevel mer varierende oppdrag, og en vesentlig bedre historie. Her er man et kjent og respektert Mafia-medlem, i GTA 3 er man en torpedo/sjåfør, uten noen personlighet som bestemmer seg for å snu byen opp ned etter at han har rømt fra fengselet. ;)

6062663[/snapback]

Mario Kart DS er ikke en port. Det er et helt nytt spill med helt nye baner, inkludert mange retrobaner.

Selv om LCS ikke er en direkte port, så er det i bunn og grunn GTA3 med noe nytt. Om vi skal noensinne bli enige så foreslår jeg at vi sier begge er noe gammelt og nytt i seg, og slutter diskusjonen der.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Synes det er mye rart i denne tråden.

F.eks at Mario Kart DS ikke bruker noe DS spesifikt. Det er ikke sant. Det bruker ikke touch-screen noe særlig, og ikke noe mikrofon, men det at man har radar på skjermen nede er noe man bruker hele tiden for å se om man har våpen etter seg, hvilke kasser som er falske, og hvordan man ligger ann. Ikke revolusjonerende, men absolutt et bra tillegg som fungerer naturlig vedlig fort.

Ikke alle spill trenger å bruke touchscreen for å bruke DS´ens særegenheter.

Også dette med at det ikke er innovative spill på DS´en. Det er utallige innovative spill på DS´en. Ikke alle innovasjonene fungerer like bra, og ikke mange av de er revolusjonerende, men det er da ikke kriteriene for å være innovativ. Saken er at på grunn av de små innovasjonene som er på de fleste DS spill, så blir spillopplevelsen bittelitt mer fresh. Og det er langt gøyere å spille et middelmådig DS spill enn et middelmådig PSP spill, enkelt og greit fordi det føles litt nyere. Spill som f.eks Lost in Blue er på ingen måte fantastiske spill, men god underholdning likevel, på grunn av de små tingene som å blåse på bål eller grave i jorden som man ikke har gjort i spill før.

Også er det dette med homebrew. DS´en har jo masse homebrew, og for under en tusenlapp kan man få alt men trenger til å spille alt fra emulatorer, til hjemmelagde spill, til....ehhh... sikkerhetskopier av DS spill. Prøvde nettopp New Super Mario Bros, selvom det ikke er kommet i Europa ennå, og det er et godt eksempel på et innovativt spill som ikke trenger å bruke touchscreen. Innovasjonen ligger enkelt og greit i at man kan ta å bruke en del "moves" fra 3D mariospill og gjøre de i et tradisjonellt 2D mariospill, og det fungerer ypperlig. Ikke en stor innovasjon, og helt klart noe som kunne gått på GC eller PSP også, men like vel en hyggelig liten ny ting i serien.

Ehmmm... Uansett... Etter det jeg har hørt fra absolutt alle jeg kjenner med erfaring fra både PSP og DS er konklusjonen slik:

DS er gøy. PSP samler støv.

Ikke noe gale om PSPen, men ser ut som folk generelt foretrekker å spille de spillene på Ps2.

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar

Jeg har bare DS, og er sånn sett kanskje ikke best egnet til å svare, det mest interessante ville vel være å høre på de som har begge deler. Likevel kan jeg jo forsøke å komme med mine ti øre som en slags motvekt til pspfantastene...

DS har veldig mange gode spill. Hvorvidt alle er innovative er så som så, men det er definitivt gode spill. Å avfeie warioware som "bare en haug småspill" blir også litt for enkelt, joda, det er jo det, men en kan likevel putte ned en hel del timer før en blir lei, og selv om en er "lei" er det fortsatt ypperlig underholdning å dra fram i ny og ne. Og det er så definitivt innovativt. En del av spillene (type another code) har touchscreen mest som en slags gimick, joda, men det gir fortsatt spillene noe, og det er gøy. Metroid Prime har det beste fps-kontrollsystemet jeg har brukt utenom tastatur/mus-kombinasjonen. Her benyttes berøringsskjermen til fulle.

Berøringsskjermen var kanskje hovedårsaken til at jeg valgte DS, og jeg føler forsåvidt i ettertid at valget var klokt. Ok, den ser forferdelig ut (men det blir jo rettet opp med de nye versjonene), og i mange spill er berøringsskjermen unødvendig (jeg er helt enig i at den i for eksempel advancewars er tyngre å bruke enn knappene), men DS har uansett en rekke spill som er umulig på noen annen konsoll, den har nintendo klassikere, den har mulighet til å spille advance spill, den har et velfungerende wifisystem, og den har flere spill.

Jeg vil ikke fortelle at DS er det eneste valget, det er det jo slett ikke, den kan ikke vise film, ikke bruke minnepinner (dog det finnes 3. parts utstyr som gir muligheten til det), den kan ikke brukes til musikkmaskin, den har ikke like fin skjerm, og den ser, i alle fall i originalversjonen, langt dårligere ut. Fordelene den har er derimot, tror jeg, bedre spill. Om det er viktig nok i motsetning må være opp til den enkelte å avgjøre.

Lenke til kommentar
Og det er så definitivt innovativt. En del av spillene (type another code) har touchscreen mest som en slags gimick, joda, men det gir fortsatt spillene noe, og det er gøy.

6063302[/snapback]

Another Code har jo fantastisk bruk av to skjermer, og touchscreen også. Hvis jeg hadde vært tvunget til å styre med piltastene gjennom hele spillet tror jeg ikke jeg hadde giddet. Eneste som mangler i Another Code er litt mer lengde.
Lenke til kommentar
Hvordan opplevde du forskjellen i skjermstørrelse? Spesiellt det og gå ifra widescreen?

Hvordan oppleves to skjermer?

å gå fra en stor widescreen skjerm med bra baklys, til en (eller to..) mindre (med mye dårligere baklys), har vært veldig greit. Skjermen(e) på DS er absolutt store nok, og jeg har ikke engang tenket over at bakgrunnslyset er dårligere...

Uansett vil jo baklyset bli betraktelig bedre på lite varianten. (bedre enn psp`s)

To skjermer er knall! Mye fetere enn jeg hadde trodd på forhånd. Selv om ikke alle spillene bruker touch funksjonen så mye, er det alltid veldig bra med den ekstra skjermen, enten det er til kart, info, etc..

Og det at DS kun er for barn slik mange påstår.... bare tull.

Lenke til kommentar

Jeg har begge konsollene.

Etter min mening, har PSP bare dårlige titler (foreløpig), men en del gode filmer. DS derimot har svært mange bra spill, men den har ikke støtte for filmer.

Det går altså mest ut på hva du er på jakt etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...