Jimster Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Hois! Jeg er på jakt etter en håndholdt spill/underholdningsmaskin. Siden jeg reiser noe i jobben hadde dette vært et bra underholdningsobjekt. Jeg er veldig usikker på om DS eller PSP er tingen for meg. Jeg ser for meg at Widescreen-skjemen til PSP med 4GB minnekort vil gi meg nok av video og musikk, og sikkert noen bra actionfyllte spill,. DS lite er jo på sin side mye mindre, pluss at spillene er mye mer innovative har jeg inntrykk av, pluss at de har jo noen virkelig slagere innen platform og puzzle. Man ja kjøpe den for Mario alene. Jeg hadde satt pris på PSP og DS eiere sine erfaringer med maskinene. Jeg har for eksempel lest en del negativt om PSP med tanke på ghosting og batteritid. Hva er deres mening om dette? Hvordan er det med homebrew på de nyere PSP maskinene? Noen påstår at det går...noen sier at det går ikke. Hadde vært genialt og kunne emulere Mario på PSP Gi meg deres erfaringer og jeg setter pris på det! PSP eller DS lite? Lenke til kommentar
thomanil Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 (endret) En annen faktor til deg: DS *Lite* er et lite stykke unna fremdeles, den har jo ikke hatt Europa eller US-release ennå. Sånn dersom det haster mener jeg. Endret 7. mai 2006 av thomanil Lenke til kommentar
FonderPrism Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Om du vil ha en maskin som spiller film på en 4,3 tommer skjerm, og spiller MP3 så kjøper du PSP. Det må nevnes at filmene må kjøpes til 100-200 kr, selv om du har de på DVD fra før av, og du dermed kan se de på en <20 tommer TV. (Forresten, den har visst noen spill det går ann å kjøpe også). Om du vil ha en innoverende og nyskapende spillemaskin som har en rekke med kvalitetstitler, og mange like innoverende og nyskapende spill så kjøper du DS Lite. Jeg får DS Lite over helga, og gleder meg som en småunge på julaften! Lenke til kommentar
Damon_Albarn Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Jeg kjøpte først psp, men ble ikke akkuat imponert. Joda, grafikken er bra, men det er stor mangel på gode titler, og den er vond å spille med. analog sticken er en lidelse å bruke, og det ødelegger mye. I tillegg gjør den ikke noe nytt.. Kjøpte DS like etterpå, og er strålende fornøyd. Masse spennende titler, og jeg kan spille i timesvis uten å få kramper i hendene. Test begge to, så finner du nok fort ut hvilken du vil ha. Lenke til kommentar
Jimster Skrevet 7. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2006 En annen faktor til deg: DS *Lite* er et lite stykke unna fremdeles, den har jo ikke hatt Europa eller US-release ennå. Sånn dersom det haster mener jeg. 6059885[/snapback] Som du ser på et annet innlegg her så ligger nok ikke utfordringen i å få tak i DS lite. Jeg må bare finne ut av pros and cons... Ellers da? Hvordan er det med homebrew på DS? Hva har man fått til... og funker messenger clienter, browsere og slikt? Lenke til kommentar
Jimster Skrevet 7. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2006 Jeg kjøpte først psp, men ble ikke akkuat imponert. Joda, grafikken er bra, men det er stor mangel på gode titler, og den er vond å spille med. analog sticken er en lidelse å bruke, og det ødelegger mye. I tillegg gjør den ikke noe nytt..Kjøpte DS like etterpå, og er strålende fornøyd. Masse spennende titler, og jeg kan spille i timesvis uten å få kramper i hendene. Test begge to, så finner du nok fort ut hvilken du vil ha. 6060000[/snapback] Hvordan opplevde du forskjellen i skjermstørrelse? Spesiellt det og gå ifra widescreen? Hvordan oppleves to skjermer? Lenke til kommentar
TCi Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 (endret) Stort sett er det hovedsaklig en multimediamaskin og en spillmaskin du identifiserer de to med. Nå har jeg ikke fått testet PSP selv dessverre, men den vil nok stort sett fungere mest som en film/musikk-gadget for mange. DS derimot er en ren spillemaskin hovedsaklig. PSP ligger et stykke forran DS med tanke på Homebrew-applikasjoner. Den har nå faktisk også fått en N64 emulator (port av Daedalus-emulatoren). Jeg har nå hatt DS i 1 år og er strålende fornøyd med den. De største titlene kommer nå med Metroid Prime Hunters og New Mario Bros. Siden du liker Mario kan du lese anmeldelsen til IGN. Spillet kommer den 30 juni tror jeg. Metroid er ute nå. Hos PSP vil du stort sett se titler som allerede finnes på PS2, men i det siste har litt mer "unike" spill dukket opp på den også. Slik som f.eks. Daxter. Det beste er da såklart å få testet begge selv om du har mulighet til det. Personlig tror jeg DS passer best for de som ønsker å plukke opp et spill ganske fort og slippe å bruke for lang tid til å komme inn i det. PSP er mer for de som liker multimedia. Iallefall slik min oppfatning av det er. Endret 7. mai 2006 av TCi Lenke til kommentar
dobbelmann Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Har DS og har prøvd en haug med spill, men ville ikke kjøpt den igjen. Spillene er utelukkende for barn, grafikken er dårlig, og de fleste spillene er alt for korte. Kunne hatt lyst på psp, men gidder liksom ikke bytte. Dama liker den dog veldig godt. At ds er så over seg innovativ med den trykkfølsome skjermen... vel, de har ikke kommet med mye fornuftig til den enda ihvertfall. Brain Age var jo litt kult, og faktisk det som er mest spilt på den. Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Hatt DS og PSP siden de begge var nye, og jeg er ikke i tvil om hvilken plattform som har gitt meg mest glede. PSP gir det største hakeslippet umiddelbart, og skjermen _er_ lekker, men det tok ikke spesielt lang tid før det gikk opp for meg at "dette har jeg sett før, men bedre, på PS2". DS har derimot gitt meg en rekke gode spillopplevelser som jeg rett og slett ikke kunne fått på noen annen plattform. DS kan jeg sitte og spille i sofaen, med alt av konsoller stående innen rekkevidde, ganske enkelt fordi den gir meg en genuint god spillopplevelse. Jeg kan ikke si det samme om PSP, der 11 av 10 spill (nesten) føles som litt kjipere PS2-spill. Jeg har dessuten inntrykk av at DS har flere spill som gjør seg "i farten". Altså spill som er enkle å plukke frem og legge bort, som kan avsluttes nesten når det skulle være. Phoenix Wright Lost in Blue Trauma Center Super Mario 64 Mario Kart DS Animal Crossing Metroid Prime Hunters Bare for å nevne en håndfull. Når jeg er ute og reiser har jeg gjerne med begge konsollene, men i det siste har jeg faktisk ikke hatt med et eneste spill til PSP (selv om jeg har flere av de bedre), den har blitt degradert til en ren videospiller. DS-en står for all spillunderholdning. Når det er sagt er nok PSP bedre for homebrew, hvis det er viktig for deg. Etterslep på PSP.. Jeg har aldri opplevd at det har vært et direkte problem for spillbarheten, men ja det kan være litt irriterende i raske spill (Burnout, TOCA, Fight Night). Synes til tider litt for godt. Skjermen til PSP er vel forresten omtrent like stor som de to skjermene til DS til sammen. Arealet man har tilgjengelig i spill blir altså omtrent det samme, selv om det selvsagt blir delt i to på DS. Folk som hevder at Nintendo-spill er barnslige bør forresten bare ignoreres. PSP er garantert mer 1337 i enkelte aldersgrupper, men det er vel nettopp å la seg styre av slikt som er umodent. Folk må gjerne foretrekke PSP, men de som oppgir at Nintendo er barnslig som grunn, de er det ikke verdt å bry seg om. Hvis spill er å leke, og hvis å bli underholdt av lek er barnslig, ja da har jeg planer om å forbli barnslig. Trøtt nå, men håper det var mulig å få noe ut av posten. Ellers er det bare å spørre mer konkret. Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 PSP har både best grafikk, og best spill. Anbefaler bl.a. Ridge Racer, og LCS. Ikke koster den så veldig mye mer enn PSP heller. Like (om ikke mer) innovative er spillene også. DS har en egen versjon av Resident Evil, samt trykkfølsom skjerm, det er vel den eneste fordelen den har overfor PSP. Misforstå meg rett, det er en god konsoll, men den er mer eller mindre sjanseløs mot PSP. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 PSP har både best grafikk, og best spill. Anbefaler bl.a. Ridge Racer, og LCS. Ikke koster den så veldig mye mer enn PSP heller. Like (om ikke mer) innovative er spillene også. DS har en egen versjon av Resident Evil, samt trykkfølsom skjerm, det er vel den eneste fordelen den har overfor PSP. Misforstå meg rett, det er en god konsoll, men den er mer eller mindre sjanseløs mot PSP. 6060657[/snapback] Hva gjør PSP like og kanskje mer innovativt enn DS? PSP gjør jo vitterlig ikke noe nytt, du spiller de samme spillene på samme måte, så forklar meg, hva er innovativt med PSP? Forøvrig blir det bare teit å komme med en sånn bastant påstand som at DS er sjanseløs mot PSP, dette er smak og behag, og som du ser er du nesten alene i tråden om å mene det, og da er den vel ikke så sjanseløs? Lenke til kommentar
PureChaos Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Jeg har både en PSP og DS og DS er den konsollen jeg har hatt mest glede med. PSP er som tidligere sagt mer en multimediakonsoll, mens NDS er en ren spillemaskin. Spill jeg har og kan anbefale er: Mario Kart DS, Advance Wars: Dual Strike og Mario and Luigi spillet (husker ikke helt hva det heter). Andre spill jeg har er Super Mario 64, Yoshi Touch and Go og Wario Ware, men jeg anbefaler heller de tre førstnevnte. Lenke til kommentar
joac Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 PSP har både best grafikk, og best spill. Anbefaler bl.a. Ridge Racer, og LCS. Ikke koster den så veldig mye mer enn PSP heller. Like (om ikke mer) innovative er spillene også. 6060657[/snapback] Hmmm, jeg har kun en PSP jeg, men likevel høres dette med innovativitet ut som det reneste tull for meg. Jeg utfordrer deg herved til å nevne de tre mest innovative spillene til PSP? PSP er en ok maskin, jeg trives godt med min jeg, men hovedvekten av spillene er jo strengt tatt bare nedskalerte versjoner av sine konsollbrødre. Så, som svar til trådstarter: Jeg har som sagt bare en PSP, så kan ikke uttale meg sterkt om DS (eller DS Lite) men på meg virker det som om det finnes flere titler (på DS) som prøver å bruke det spesielle med en håndholdt maskin til sin fordel. (små spill, som diu kan plukke opp og spille litt nå og da, tilpasset en liten (eller to små) skjermer ). Likevel har vel også DS slitt litt med å skaffe seg voldsomt mange titler som utnytter DS designet til det fulle? (det siste er bare mitt eget, muligens uvitende inntrykk) På meg virker det videre som om Sonys strategi er å la deg få lov å ta med PS2en din ut på bussen. Kompromisset da er at spillene er nedskalerte versjoner. Dette er en strategi som tiltaler noen. Den tiltaler meg, jeg reiser masse og synes det er morro å spille GTA, men du er som sagt nødt til å godta at spillene VIL se bedre ut og HA mer funksjonalitet på en PS2 eller en Xbox. Bilspill er kanskje den spillgruppen som tåler portingen best. Personlig likte jeg ikke Ridge Racer, men har kost meg noen timer med Wipeout som ser veldig pent ut! Personlig skulle jeg helt klart sett at det fantes flere spill tilpasset en håndholdt maskin til PSP og. Nå har jo Lemmings kommet og Worms er på vei, skulle gjerne sett noen kule platformspill som dro nytte av PSPens grafikkmotor.(lemmings var forøvrig ikke noe nytt i forhold til eldre versjoner og Worms finnes vel på DS) Et av de spillene jeg har spillt mest på PSPen min er forøvrig Super Mario Land på super nintendo emulator (kjæresten min har en gammel SNES med dette spillet, så slikt sett anser jeg det som lovlig ) Når det gjelder homebrews er det nok folk som er mer interessert i det enn jeg. Likevel kjører jeg en del homebrews(jeg har 1.5), men mest bare for å teste eller for å få lov å spille spill som krever 2.x. En av de jeg har satt mest pris på en Nintendo emulatoren.. Muligens er det et tegn på at jeg burde kjøpt meg en DS Jeg er usikker på om jeg bare skal oppgradere og droppe Homebrews, da jeg ikke er så interessert i det (eller har tid til å sette meg voldsomt inn i det). Langt svar, håper noe av det gav mening Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 PSP har både best grafikk, og best spill. Anbefaler bl.a. Ridge Racer, og LCS. Ikke koster den så veldig mye mer enn PSP heller. Like (om ikke mer) innovative er spillene også. 6060657[/snapback] Hmmm, jeg har kun en PSP jeg, men likevel høres dette med innovativitet ut som det reneste tull for meg. Jeg utfordrer deg herved til å nevne de tre mest innovative spillene til PSP? PSP er en ok maskin, jeg trives godt med min jeg, men hovedvekten av spillene er jo strengt tatt bare nedskalerte versjoner av sine konsollbrødre. Så, som svar til trådstarter: Jeg har som sagt bare en PSP, så kan ikke uttale meg sterkt om DS (eller DS Lite) men på meg virker det som om det finnes flere titler (på DS) som prøver å bruke det spesielle med en håndholdt maskin til sin fordel. (små spill, som diu kan plukke opp og spille litt nå og da, tilpasset en liten (eller to små) skjermer ). Likevel har vel også DS slitt litt med å skaffe seg voldsomt mange titler som utnytter DS designet til det fulle? (det siste er bare mitt eget, muligens uvitende inntrykk) På meg virker det videre som om Sonys strategi er å la deg få lov å ta med PS2en din ut på bussen. Kompromisset da er at spillene er nedskalerte versjoner. Dette er en strategi som tiltaler noen. Den tiltaler meg, jeg reiser masse og synes det er morro å spille GTA, men du er som sagt nødt til å godta at spillene VIL se bedre ut og HA mer funksjonalitet på en PS2 eller en Xbox. Bilspill er kanskje den spillgruppen som tåler portingen best. Personlig likte jeg ikke Ridge Racer, men har kost meg noen timer med Wipeout som ser veldig pent ut! Personlig skulle jeg helt klart sett at det fantes flere spill tilpasset en håndholdt maskin til PSP og. Nå har jo Lemmings kommet og Worms er på vei, skulle gjerne sett noen kule platformspill som dro nytte av PSPens grafikkmotor.(lemmings var forøvrig ikke noe nytt i forhold til eldre versjoner og Worms finnes vel på DS) Et av de spillene jeg har spillt mest på PSPen min er forøvrig Super Mario Land på super nintendo emulator (kjæresten min har en gammel SNES med dette spillet, så slikt sett anser jeg det som lovlig ) Når det gjelder homebrews er det nok folk som er mer interessert i det enn jeg. Likevel kjører jeg en del homebrews(jeg har 1.5), men mest bare for å teste eller for å få lov å spille spill som krever 2.x. En av de jeg har satt mest pris på en Nintendo emulatoren.. Muligens er det et tegn på at jeg burde kjøpt meg en DS Jeg er usikker på om jeg bare skal oppgradere og droppe Homebrews, da jeg ikke er så interessert i det (eller har tid til å sette meg voldsomt inn i det). Langt svar, håper noe av det gav mening 6060889[/snapback] Lemmings, Lumines, Mercury, LCS, og Daxter er alle spill vi ikke tidligere har sett. Ingen av dem mjølker oppbrukte maskotter/konsepter slik som Mario-spillene gjør heller ... Lenke til kommentar
thomanil Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 (endret) Lemmings, Lumines, Mercury, LCS, og Daxter er alle spill vi ikke tidligere har sett. 6060912[/snapback] *Host* Du er klar over at Lemmings er et 15 år gammelt spill? Jeg spilte det på Amiga på tidlig nittitall. Og ser ikke hva som er så innovativt med Daxter. Er ikke det et ganske standard platform-spill? De andre titlene tør jeg imidlertid ikke uttale meg så sterkt om, men synes disse ser ut som gode men ikke så vanvittig nytenkende spill. Jeg ønsker ikke å starte platform-krig her, men kunne godt tenke meg bedre eksempler på innovasjon på PSP. Min definisjon på innovasjon her er titler som gjør ting som er radikalt nytenkende og/eller utnytter platformen de kjører på på en måte man ikke kan gjøre andre steder (dvs spesielt tilpasset håndholdt format og psps funksjonalitet.) Kan kaste ut en PSP tittel som ser ut til å oppfylle disse kriteriene: Loco Roco. Noen flere? Endret 8. mai 2006 av thomanil Lenke til kommentar
joac Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 (endret) Lemmings, Lumines, Mercury, LCS, og Daxter er alle spill vi ikke tidligere har sett. Ingen av dem mjølker oppbrukte maskotter/konsepter slik som Mario-spillene gjør heller ... Ok, for å være grei her: jeg har spillt Lemmings, Lumines og LCS. Har planer om å spille Daxter snart. LCS er stilig, og morro å spille men det har ikke noe nytt å komme med som folk ikke har sett i GTA sammenheng før. (annet enn en annen tittel og nye oppdrag (hehe til og med byen er jo samme som i GTA III) I så måte blir opplevelsen mindre fet enn å spille San Andreas. Fordelen er jo som tidligere sagt, at du kan spille LCS på flyet eller på vei til jobb, noe du sliter med å gjøre med San andreas. Lemmings liker jeg godt å sitte og fikle med, men det har INGENTING nytt i forhold til Amiga versjonen. Akkurat dette er jo litt merkelig. Lumines er et bra spill, og viser faktisk litt kreativitet. Så veldig forskjellig fra Tetris er det imidlertid ikke. Men det er bra og har et nytt konsept. Det er også et type spill som passer veldig fint på en bærbar maskin! Daxter faller, så langt jeg kan se, i samme kategori som LCS. (Porting av et eksisterende konsoll spill).. Misforstå meg rett; det er ikke noe nødvendigvis galt i dette, det er bare at det hadde vært fint om det hadde kommet litt mer nyskapende spill også? Endret 8. mai 2006 av joac Lenke til kommentar
Eddie81 Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Kan du ikke heller si alle de innovative titlene som finnes på DS ? DS har blitt en slags kraftigere gamecube, og spillmessig så er ikke DS noe særlig innovativ heller. Du kan i de fleste spillene bruke trykkskjermen, men det er som regel enklere å kontrollere de samme tingene ved hjelp av d-pad og knapper. DSen har mange bra spill, og jeg har 9 av dem selv, men jeg kan ikke si at jeg har fått en ny revolusjonerende måte å spille spill på. Som oftest minner det om en oppdatert gameboy, som nå og da tar i bruk trykkskjerm for å få litt variasjon. Av spill som bruker trykkskjerm så vil jeg påstå at Pac-pix er det mest nyskapendes, og det er ikke engang et nintendospill. Yoshis story bruker både mikrofon og trykkskjerm, men det er ikke mye til spill egentlig. Tegn skyer og blås dem vekk, mens alt annet går så å si automatisk, men det har en morsom flerspiller del. Wario ware touched kan være innovativt på en måte, men det er jo bare en haug med småspill. Mario 64 DS bruker trykkskjerm til det samme som du kan bruke den normale kontrolleren til, men har noen småspill som tar i bruk trykkskjermen fullt. Ridge racer på DS er et tragisk spill som ser ut som noe vi spilte på midten av nittitallet (og i bunn og grunn er det jo det det er), og er ikke engang i nærheten av å kunne hamle opp med psp versjonen. Advanced wars dual strike er lettere å styre med knapper og d-pad, enn med trykkskjerm. Mario Kart DS bruker så å si ikke trykkskjerm. Du kan skifte kart osv, men ikke noe spesiellt. Poenget mitt er at DS ikke er så sinnsykt innovativ som alle vil ha det til. Det er ikke spill som trekker potensialet i DS frem, men en haug med andre titler som jeg ikke vil definere som spill. Deriblant Nintendogs, Electroplankton (eller noe slik), braintraining og diverse andre. Men DS er fantastisk på mindre turer hvor du skal spille litt. Psp blir mer som PS2, du vet hva du har og du vet hva du får, men du kan spille det hvor du vil. Det er få bra spill ute på den til nå, men jeg tror det kommer en del gode titler i løpet av dette året. GTA:lcs, Burnout Revenge og Daxter viser hva som kan gjøres på Sonys psp, og det begynner å se lovendes ut. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 (endret) Og her er vi i gang igjen.... Må da være lett å se at DS er mer innovativ enn PSP. Uansett, det er ikke det som er viktig. Skal du ha spill som ikke finnes andre steder så velg DS. PSP er stort sett nedgraderte PS2-titler, med såklart noen unntak. Men det er ingenting nytt med den. Trådstarter trenger bare så hvilke spill han setter mest pris på og se hvilke som finnes på hver platform. Valget burde være lett da. Endret 8. mai 2006 av TCi Lenke til kommentar
Eddie81 Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Selvfølgelig er spill på DS mer innovativ enn på Psp, det skulle bare mangle når den har trykkskjerm og stemegjennkjenning. Jeg mener bare at mulighetene som finnes ikke brukes noe særlig. Jeg hadde iallfall forventet en god del mer av DS en den har elvert til nå, både grafikkmessig og i forhold til nyvinninger. Forstå meg rett, jeg liker DS, jeg bare ønsker meg så mye mer. Kan forresten legge til at på vg.no så gir de Metroid Prime hunters en firer. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 (endret) Mange utviklere har sett på DS som en utvei for lettjente penger, derfor har de nærmest portet GBA-spill over til platformen. At noen utviklere tar i bruk nye ting mindre enn andre er jo bare forventet. Grafikkmessig syns jeg DS leverer bare nok for å være en maskin med to prosessorer på 67 og 33MHz. Dette er faktisk mindre enn N64 også, men selv leverer den flere polygoner. Dersom du forventer god grafikk på en såpass svak platform, da forventer du for mye. Endret 8. mai 2006 av TCi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå