Gå til innhold

Lett MC: Honda NSR

Anbefalte innlegg

Jeg fikk et oppdrag av kompisen min om å ta eg bilde av den nypolerte sykkelen hans. Kunne selvsagt ikke si nei! Vi dro ut til brulandskapet i Sandnessjøen og knipset et par bilder. Bildet er tatt med lukkerprioritet, siden det var så sinnsykt mye lys! Valgte å bruke 1/800 sek. Brennvidden er satt til 30 mm, med Sigma 18-50 mm F:3.5-5.6.

Redigerte litt på bildet - Clonet bort noen forstyrrende elementer! Jeg syns selv at komposisjonen ble kjempebra...

Kritikk ønskes - Hva kan gjøres bedre?

post-85925-1147033410_thumb.jpg

Endret av Antarctica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi dro ut til brulandskapet i Sandnessjøen og knipset et par bilder. Bildet er tatt med lukkerprioritet, siden det var så sinnsykt mye lys! Valgte å bruke 1/800 sek. Brennvidden er satt til 30 mm, med Sigma 18-50 mm F:3.5-5.6.

6059293[/snapback]

Skjønner ikke helt argumentet om å bruke lukkerprioritet fordi det er sinnsykt mye lys. Vanligvis bruker man lukkerprioritet når man vil fryse en bevegelse og forsikre seg om at man har en rask nok lukker. I tilfellet ditt hvor du skal ta et bildet av en motorsykkel som står helt stille ville jeg brukt blender prioritet eller manuel modus, slik at jeg kan forsikre meg om at du bruker den blenderen linsen din yter best med (sweet spot), eller den blenderen som passer til det type bildet du vil ta lite/mye dybdeskarphet.

Lenke til kommentar

Jeg tok et bilde til på lukkerprioritet 1/400, og da ble bildet helt overeksponert. Slik som jeg har fortstått det, kan lang lukkertid i mye lys være årsak til overeksponering (?) Men hvem vet.. Er nyfødt når det gjelder å bruke manuelle innstillinger, men lærer jo hele tiden da!

Lenke til kommentar
Jeg tok et bilde til på lukkerprioritet 1/400, og da ble bildet helt overeksponert. Slik som jeg har fortstått det, kan lang lukkertid i mye lys være årsak til overeksponering (?) Men hvem vet.. Er nyfødt når det gjelder å bruke manuelle innstillinger, men lærer jo hele tiden da!

6059582[/snapback]

Lukkerprioritet eller blenderautomatikk har vel strengt tatt ingen betydning om bildet blir over- eller undereksponert. Hele poenget med disse er at kameraet selv velger riktig blender/lukker avhengig av hvor mye lys som finnes. Velger du blenderautomatikk så har du kontroll over dybdeskarphet, velger du lukkerprioritet har du kontroll over lukkertid. Lysmålingen og valg av riktig blender/lukker gjøres av kameraet ditt.

Bildet er vel greit nok, men man kan ikke akkurat si at det gnistrer.... :ermm:

Lenke til kommentar
Jeg tok et bilde til på lukkerprioritet 1/400, og da ble bildet helt overeksponert. Slik som jeg har fortstått det, kan lang lukkertid i mye lys være årsak til overeksponering (?) Men hvem vet..

Ja lang lukkertid kan være årsaken til mye lys, men kamera skal ikke i utgangspunktet gi noe mer lys ved 1/400 enn ved 1/800 lukkerprioritet da dette blir kompensert med å endre blenderen. Det du sansynligvis har vært utfor er at ISO instillingen på kameraet ditt har vært så høyt instillt at kameraet ikke har flere blendertrinn å gå på selv helt nedblendet ble bildet overeksponer. Dette tyder på at du brukte høyere ISO en nødvendig noe som gir dårligere kvalitet, og at også når du tok bilder på 1/800 var linsen din maks nedblendet. Ved 30mm på din linse er vel maks nedblending 26 eller noe sånt, for APS-c format er det alt for mye og det vil skape difraksjonsuskarphet. Mitt tips til deg er å bruke AV (blenderprioritet), lukkerprioritet er kun for helt spesielle situasjoner hvor man må være sikker på at kameraet aldri går under en gitt lukker.

På dagen når det er nok lys ville jeg instillt kameraet på rundt blender 8-10 det er i dette ommerådet de fleste linser presterer best, i tilfeller hvor du ønsker mindre dybdeskarphet kan du bruke linsen vidåpen. Men det vil alikevel ikke gi noe særlig effekt på din linse (hvis ikke bakgrunn er veldig langt unna) da den ikke er lysterk nok.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Kunnskap er makt. ;)

Pent bilde, men det blir litt hverdagslig. Midstilt og ikke så spennende. Prøv mer dramatiske vinkler, så blir det litt mer action, og man får et bedre inntrykk av at dette er en sykkel som sparker ræv. Det er litt stillestående og kjedelig nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...