GeForce4 Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 Hei. Jeg skal bytte hovedkort ogdettehar jeg ikke gjort før. Er det noe spesielt jeg må gjøre? Eller er det bare å demontere det gamle og montere det nye for deretter starte opp? OS win xp pro Gammelthovedkort: Abit KG7-LITE Hovedkort Socket A (DDR) AMD761, ATA/100, ATX 266MHz FSB Nytt hovedkort: Asus A7V333 Hovedkort for Socket A DDR VIAKT333, ATA/133, ATX, USB2.0, Retail Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 Du må installere XP på nytt også. Tviler sterkt på at XP starter opp når du har byttet til et nytt hovedkort med et annet brikkesett. Bortsett fra dette, så er det som du sier stort sett bare å skru ut de gamle komponentene og sette inn det nye hovedkortet. Lenke til kommentar
zn00ker Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 Det er bare å flytte alt av deler over fra det gamle hovedkortet til det nye, er du i tvil så har du jo manualen. Etter det er ferdig er det å anbefale å installere OS`et på nytt. Lenke til kommentar
Ash Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-04 10:43, skrev byggeren:Du må installere XP på nytt også. Tviler sterkt på at XP starter opp når du har byttet til et nytt hovedkort med et annet brikkesett. Bortsett fra dette, så er det som du sier stort sett bare å skru ut de gamle komponentene og sette inn det nye hovedkortet. Det er lov å prøve å fyre opp WinXP igjen da. Jeg har i visse tilfeller fått det til å gå. Kan jo være en ide å avinstallere Amd driverne før man fjerner det gamle hovedkortet. Så kanskje det vil funke uten en reinstallasjon. Jeg har byttet hovedkort et utall ganger og i de fleste tilfeller har det ikke funket å starte opp igjen etterpå. Men f.eks når jeg gikk fra A7V333 til A7N266-C (VIA til nForce) så funket det faktisk. Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 Det er riktig som byggeren sier. Hvis du bare kobler over gammel harddisk uten å legge inn XP på nytt, så vil operativsystemet finne det nye hovedkortet og diverse ressurser på det. Hvis du får startet opp i det hele tatt da. Enhetsbehandlingen vil inneholde blanding av gamle og nye komponenter, og feilmeldinger vil dukke opp pga. dette. Da må du vite hva du skal fjerne, noe som ikke er enkelt. Sannsynligvis vil du ikke klare å starte PCen pga. at du har valgt et hovedkort fra annen produsent. Det beste er uansett å formatere og legge inn XP på nytt, så slipper du å slite med de problemene som måtte oppstå. Men.... du kan jo prøve og se hva som skjer da :smile: Går det ikke så er det jo bare å formatere harddisk. Sveinl. Lenke til kommentar
Mio Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-04 10:47, skrev Ash: Quote: Den 2002-10-04 10:43, skrev byggeren: Du må installere XP på nytt også. Tviler sterkt på at XP starter opp når du har byttet til et nytt hovedkort med et annet brikkesett. Bortsett fra dette, så er det som du sier stort sett bare å skru ut de gamle komponentene og sette inn det nye hovedkortet. Det er lov å prøve å fyre opp WinXP igjen da. Jeg har i visse tilfeller fått det til å gå. Kan jo være en ide å avinstallere Amd driverne før man fjerner det gamle hovedkortet. Så kanskje det vil funke uten en reinstallasjon. Jeg har byttet hovedkort et utall ganger og i de fleste tilfeller har det ikke funket å starte opp igjen etterpå. Men f.eks når jeg gikk fra A7V333 til A7N266-C (VIA til nForce) så funket det faktisk. Jeg har bare fått bluescreen og feilmeldinger. Det er anbefalt å innstalere os'et på nytt. Da er du på den sikreste siden i hvertfall :smile: MiO Lenke til kommentar
GeForce4 Skrevet 4. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2002 Takker for alle tilbake meldinger. Føler meg tryggere nå. Lenke til kommentar
GeForce4 Skrevet 7. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2002 Innstalerte det nye hovedkortet, startet opp og "alt" virket? Ingen nyinnstalasjon av win xp var nødvendig. Kun ISDN kort og ny driver til skjermkortet ble innstalert. Men, det er kontakt problemer mellom hovedkort og strømkabelkontakten! Tar jeg i "kveilen" med strømkabler, så bryter strømmen. Hadde ikke dette problemet på det gamle hovedkortet, så jeg må muligens bytte det nye hovedkortet? Kan det være brudd i det?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå