Shhhh Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 (endret) Jeg ønsker en poll som viser hvor mange her på forumet som har forsikring på mobiltelefonen sin. Er det virkelig nødvendig å forsikre en mobiltelefon? ------- Jeg hadde tidligere netcoms totalforsikring i form av et gratistilbud i 3 mnd. Etter de 3 mnd var gått avbrøt jeg forsikringen da jeg følte jeg ikke hadde bruk for den. Ettersom at sommeren nærmer seg og jeg skal bruke telefonen på jobb der den kan være utsatt for skader, har jeg igjen vurdert å forsikre den. For ordens skyld kan jeg nevne at det er en samsung D600 kjøpt for 1400 kr (tot m/abb =3000 kr). Er det da verdt å forsikre den for 35 kr/mnd (450kr/år)? den mobiltelefon som har installert aktivt NetCom SIM-kort med gyldig Totalforsikring på skadetidspunktet. Detforutsettes at abonnementet har registrert samtaletrafikk på tapt/skadet mobiltelefon i tiden umiddelbart før skadedato Noen som vet mer om dette? Det virker ulogisk for meg hvis telefonen MÅ være i bruk på ulykkestidspunktet. - Stort sett er det unødvendig, sier Lars Grøndal hos Forbrukerrådet. - Generelt mener vi i Forbrukerrådet at disse forsikringene er både dyre og overflødige. Man har en rekke rettigheter til å reklamere i henhold til Forbrukerkjøpsloven. For eksempel er garantitiden på en mobiltelefon ett år, men loven gir deg rettigheter i hele fem år. Problemet er at selgeren stort sett vil vise til at garantitiden er utløpt og ikke peke på at du fortsatt har rettigheter. Man har langt større rettigheter enn de fleste er klar over, og i alle fall større rettigheter enn det selgeren som oftest vil opplyse om. Endret 7. mai 2006 av Shhhh Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 1. Angående bruk ved skadetidspunkt så må bare NetCom kunne få bekreftet at telefonen din var der du sier at den var da skaden skjedde. Så lenge du har slått den på og/eller ringt og/eller sendt en melding i løpet av dagen skulle ikke dette være noe problem. 2. Angående forsikring generelt, så er det ett stort poeng som ofte blir oversett: misbruk. Hvis telefonen din blir stjålet/mistet og noen bruker den til å ringe til Thailand i noen timer, risikerer du å få en mobilregning på flere tusen kroner. Forsikringen til NetCom dekker dette - som er et vesentlig større beløp enn hva det vil koste å kjøpe en ny telefon. 3. Dekning av selve telefonen. Det er min private mening at det ikke er noe poeng i å forsikre en mobiltelefon til under 2-3000 kroner. Har du derimot en Qtek til 6 lapper blir saken en annen. Se det på en annen måte: har du råd til å kjøpe ny telefon hvis din blir ødelagt/stjålet/mistet? I så fall trenger du ikke å forsikre selve telefonen. Forsikring mot misbruk er derimot en annen sak, som nevnt i punktet over... -snubbel Lenke til kommentar
EldarH Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Jeg har forsikring fra Netcom, det har jeg hatt i ganske mange år og hatt bruk for den opp til flere gangen. Selv om jeg syns forsikringen har blitt dårligere i form av egenandel og begrensninger som ikke va der før, syns jeg d er gunstig å ha forsikring, jeg skifter ofte telefon og kjøper dyre telefoner. Det er veldig greit å ha når uhellet er ute, men du må no ta en rissikoanalyse av din bruk. Jeg har stadig vekk opplev at telefonen blir ødelagt og 1 gang ble den mistet/stjålet, og da er d veldig greit å bare betale en egenandel å så er problemet ute av verden. Du får jo svar på forsikringen etter 24 timer lr ka d er. Jeg kan no nevne at jeg en gang hadde problemer, jeg og min mor byttet telefon i det jeg skulle gå på jobb fordi jeg ikke hadde batteri på telefonen min. Min mor mistet/fikk stjålet telefonen sin før hun hadde rukket å ringt med den. Netcom ville ikke dekke denne skadet fordi hun ikke hadde ringt med telefonen før skaden inntraff. Jeg klaget på vedtaket og fikk medhold og dekt "skaden" men d gikk over et år. Dette var før dette punktet kom om at man måtte bruke telefonen rett før skaden skal ha skjedd. Lrs har alle i familien min forsikring, og for oss har d vært lønnsomt pga vi har dyre telefoner. Og telefonen er fort gjort å både miste lr skade, spesielt på jobb, miste ned, fuktskader og masse anna. Man må neste se d litt ann i forhånd til hva d vil koste deg å få en ny telefon dersom uhellet er ute og hvor stor rissikoen for at noe skal skje med akkurat deg. Lenke til kommentar
Candyluv Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Som snubbel nevner er forsikringa bra pga det den dekker ved tap/tyveri. Misbruk opp til 10000. Det mange tror, og som du må være obs på, er at Totalforsikring er IKKE en såkalt "idiotforsikring". Altså den dekker ikke alle form for skader på telefonen. Telefonen skal være behandlet som "en verdivare". Altså legger du fra deg telefonen på bordet på pubben før du går på do og den blir stjålet har du ikke behandlet den som en "verdivare" og vil _sannsynligvis_ ikke bli dekket. På lik linje vil det nok ikke bli dekket hvis du mister telefonen i gulvet. Hvis noen kommer borti deg slik at du i den sammenheng mister telefonen i gulvet vil saken derimot stille seg annerledes. Det er dette som i vilkårene kalles en "plutselig yttre årsak", altså noe du ikke kan noe for. Det er viktig å lese godt igjennom vilkårene og finne ut om disse dekker de forventingene/behovene du har av en forsikring. Personlig vil jeg alltid anbefale forsikring. Veske/lommetyvene er aktive ute, kanskje spesielt nå om sommern? Plutselig er telefonen borte uten at du merker det, og man kan bruke for ganske mange penger innen den tiden du oppdager tapet og får den sperret. Jeg har, har alltid hatt og kommer alltid til å ha forsikring på mobilen, på lik linje med innboforsikring osv. Lenke til kommentar
Shhhh Skrevet 8. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2006 (endret) Takk for mange gode svar. Angående veske/lommetyv: Er ikke det slik at lommen må være lukket på en forsvarlig måte slik at telefonen ikke er synlig? Jeg er som regel ganske forsiktig med telefonene mine, men har mistet både V3 og 6230 ned samme trapp ved to forskjellige anledninger. Spørsmålet: Er alkohol en ytre eller indre påvirkning? Spøk til side, og som sagt er det en jobb som gjør at jeg vurderer forsikringen. Jeg får ta vurderingen igjen i begynnelsen av juni tenker jeg. Takker nok en gang for gode svar Endret 8. mai 2006 av Shhhh Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Husk også at forsikringen dekker misbruk på mobilen for inntil 10 000 kr også hvis den skulle bli frastjålet. Kan være litt greit å ha en slik dekning også. Lenke til kommentar
Excelsion Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 (endret) Jeg hadde Netcom Total på T68i for noen år tilbake. Betalte 6000,- for den, så ca 1 1/2 år senere tyggde bikkja den istykker, da måtte jeg betale 1000 for å få en T310. Forstår det slik at de har rettet opp slik at slike tilfeller ikke skal skje, men aldri mer forsikring på meg! Endret 9. mai 2006 av Excelsion Lenke til kommentar
tmlunde Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Anbefaler å lese denne artikkelen på tv2-hjelper deg. Ref. fra siden: • Dersom mobiltelefonen din blir stjålet eller du mister den kan du i mange tilfeller allerede være dekket gjennom dine øvrige forsikringer, for eksempel innbo- og tyveriforsikringen. • Skulle telefonen din slutte å virke uten at de selv har påf ørt den skade har du ifølge Forbrukerkjøpsloven rett til å få den reparert eller å få en ny telefon. • Når selve forsikringen kan koste opp imot 500 kroner å rlig, og egenandelen du betaler ved uhell kan være 450 kroner, så har du jo nesten betalt 1.000 kroner av egen lomme uansett. Mener selv en slik forsikring burde være unødvendig. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Ofte så er tabbeforsikringene i butikkene like gode... Kan nevne at de koster fra 400 kr. året avhengig av hvor dyr telefonen er. Der jeg jobber så er det en egenandel på maks 400 kr. Dvs. at hvis du har en mobil til 5000 kr. må du kanskje betale 600 kr. for forsikringen, og opptil 400 kr. for å reparere den eller noe... det 1000 kr. kommer det på da... denne gjelder jo også flere ganger så har man en litt spesiell jobb eller tar dårlig vare på tingene siden er dette smart. I butkkene er det tabbeforsikring, dvs. gjelder sålenge du har mobilen og når den blir stjelt i huset ditt. (krever såklart politianmeldelse). (Håper ikke noen tok dette som reklame... er sånn hos konkurrentene også) Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Anbefaler å lese denne artikkelen på tv2-hjelper deg. Ref. fra siden: • Dersom mobiltelefonen din blir stjålet eller du mister den kan du i mange tilfeller allerede være dekket gjennom dine øvrige forsikringer, for eksempel innbo- og tyveriforsikringen. • Skulle telefonen din slutte å virke uten at de selv har påf ørt den skade har du ifølge Forbrukerkjøpsloven rett til å få den reparert eller å få en ny telefon. • Når selve forsikringen kan koste opp imot 500 kroner å rlig, og egenandelen du betaler ved uhell kan være 450 kroner, så har du jo nesten betalt 1.000 kroner av egen lomme uansett. Mener selv en slik forsikring burde være unødvendig. 6067906[/snapback] Som en kommentar til dette, så koster forsikringa til mobilen det samme som som jeg betaler i livsforsikring for meg selv i måneden, da sier det seg selv at det ikke er spesielt aktuelt å forsikre mobilen, i alle fall ikke til den prisen. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Anbefaler å lese denne artikkelen på tv2-hjelper deg. Ref. fra siden: • Dersom mobiltelefonen din blir stjålet eller du mister den kan du i mange tilfeller allerede være dekket gjennom dine øvrige forsikringer, for eksempel innbo- og tyveriforsikringen. • Skulle telefonen din slutte å virke uten at de selv har påf ørt den skade har du ifølge Forbrukerkjøpsloven rett til å få den reparert eller å få en ny telefon. • Når selve forsikringen kan koste opp imot 500 kroner å rlig, og egenandelen du betaler ved uhell kan være 450 kroner, så har du jo nesten betalt 1.000 kroner av egen lomme uansett. Mener selv en slik forsikring burde være unødvendig. 6067906[/snapback] Vel, sjekk ut vilkårene NØYE før du satser på innboforsikringen din. I fler og fler innbo/ reiseforsikringer stård et svart på hvitt at man ikke lenger dekker mobiltelefoner. Dessuten så er et annet spørsmål om disse vil dekke misbruk slik NetCom sin totalforsikring gjør. Til slutt vil jeg nevne at ved innboforsikring kan man oppleve avskrivninger hvis produktet er gammelt nok. Dessuten er som oftest egenandelen MYE høyere enn 1000 kr. Eks. Jeg fikk ødelagt et tre år gammelt kamera fordi moren mistet det i bakken ved uhell. (Beste jeg har hatt). Jeg betalte 3600 kr for det (var det første canon ixus) og fikk igjen hele 800 kr igjen når man hadde trekt fra alder og egenandel. Sier da seg selv at det ikke en gang er vits å bruke forsikringa. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Kjøp for all del ALDRI forsikring på telefonen. Jeg har hatt slike forsikringer, og vært uheldig. Ikke EN ENESTE GANG har jeg fått noe igjen på forsikringen. En telefon gled ut av original veske og ble ødelagt når den traff bakken. En telefon falt fra stuebord og opp i vaskebøtte etter at vaskekost traff stuebordet. Andre ting har blitt skadet under andre uhell. De eneste som har dekket noe, er reiseforsikringen. Har sendt inn verdi på skadet utstyr, så har pengene vært på kontoen innen en uke uten spørsmål. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Kjøp for all del ALDRI forsikring på telefonen.Jeg har hatt slike forsikringer, og vært uheldig. Ikke EN ENESTE GANG har jeg fått noe igjen på forsikringen. En telefon gled ut av original veske og ble ødelagt når den traff bakken. En telefon falt fra stuebord og opp i vaskebøtte etter at vaskekost traff stuebordet. Andre ting har blitt skadet under andre uhell. De eneste som har dekket noe, er reiseforsikringen. Har sendt inn verdi på skadet utstyr, så har pengene vært på kontoen innen en uke uten spørsmål. 6083404[/snapback] Operatørens egen forsikring dekker stort sett kun tyveri ja, men kjøper du den hos forhandleren er det mere enn tabbeforsikring + tyveri i hjemmet. Lenke til kommentar
kanonterje Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Kjøp for all del ALDRI forsikring på telefonen.Jeg har hatt slike forsikringer, og vært uheldig. Ikke EN ENESTE GANG har jeg fått noe igjen på forsikringen. En telefon gled ut av original veske og ble ødelagt når den traff bakken. En telefon falt fra stuebord og opp i vaskebøtte etter at vaskekost traff stuebordet. Andre ting har blitt skadet under andre uhell. De eneste som har dekket noe, er reiseforsikringen. Har sendt inn verdi på skadet utstyr, så har pengene vært på kontoen innen en uke uten spørsmål Jeg har kjempegod erfaring med forsikring, brukt det to ganger siste to åra og fått igjen ny mobil til ca. samme verdi som jeg kjøpte den forrige for (har netcom total) Eneste man må være påpasselig med er at man gjør det klinkende klart at det er en ytre årsak som gjorde at mobilen ble ødelagt... altså IKKE: "Jeg mistet mobilen på gulvet. Jeg ble litt dyttet av noen som var rundt, men det var vel egentlig min skyld." MEN: "Jeg mistet mobilen min på bakken og den ble ødelagt etter at noen folk rundt meg dyttet borti meg slik at jeg mistet kontrollen..." Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Det har jeg prøvd og det har aldri nyttet. De siser ALLTID at det var min egen feil at jeg sto akkurat der skaden skjedde. Det at andre dyttet borti meg må jeg regne med når jeg går ut av huset med mobilen med meg. De fleste svarene koker ned til at mobilen tas ut av esken på eget ansvar, og hvis jeg ikke vil ha den ødelagt må jeg heller ikke bruke den eller ta den ut av esken. Forøvrig, selv om det ikke går under forsikring, så stod det spesifisert i manualen at hvis jeg "enten ladet opp og/eller ikke ladet opp mobilen før bruk" mistet jeg garantien. Da er det lett å bruke den.... Lenke til kommentar
EldarH Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Jeg har aldri hatt problemer med forsikringen på den måten, å d dekker jo uhell som om du mister telefonen i bakken, d er jo derfor jeg har forsikring, uhell og tyveri. Jeg har aldri hatt problemer med å få igjen på forsikringen.. Lenke til kommentar
CrazyKnight Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Jeg har selv Netcom Totalforsikring, og har kun gode ord å si om den. Jeg har de tre fire siste årene hatt dette, og benyttet meg av den to ganger, uten problemer. Første gang ble min P900 stjålet på Norefjell, og jeg hadde ny P900 dagen etter. Så gikk det to år, og den "nye" P900 druknet på vei hjem fra jobb, da jeg kjørte motorsykkel, og møtte en skikkelig regnværskur. Heller ikke da ble det stilt noen spørsmål. Og siden P900 da var ute av produksjon, kunne jeg ta ut en P910 isteden, siden jeg hadde krav på en tilsvarende telefon. Men jeg valgte en K750i isteden. Og siden den var billigere, fikk jeg masse ekstrautstyr til den... Men som andre har sagt, ikke bry deg om forsikring hvis du har en "billig" telefon... CK Lenke til kommentar
Ev1BL Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 (endret) Jeg har mistet/rotet bort mobilen min.. Det dekkes vel ikke av netcom-forsikringa vel? Eller er det en måte å få den til å dekke det? Endret 26. mai 2006 av Ev1BL Lenke til kommentar
rulleguru Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Har god erfaring med netcom totalforsikring. Skjermen ble knust da jeg slo borti en sånn automatisk åpner som er i alle butikker. Fikk dekket reprasjon av ny skjerm. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Jeg datt gjennom isen i vinter, jeg fikk ny mobil. Og det beste: Det var en uke igjen på forsikringa! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå