nahojdat Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Har nok litt med økt innvandring å gjøre ja. Jeg er ikke rasist og synes utlendinger bør få gode sjangser til å klare seg, bare så det er sagt. Men så er det folk som kommer til Norge, det er vel heller kjent at mange av de som kommer er personer med kriminell bakgrunn og måten de kommer seg ut av landet er ved hjelp av de kriminelle kontaktene sine. Veldig ofte tror jeg at en del av de som kommer her til landet IKKE gir et rett bilde av hvordan deres folk og kultur er da kriminelle ikke blir automatisk lovlydige av å komme til et annet land. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Volden i Oslo tror jeg kommer av liten sosial kontrol. Dette pga byens størrelse som gjør at man lett blir usynlig. En voldsutøver vil ikke oppleve de samme sosiale sanksjonene fra resten av samfunnet når man begår brudd på normer og regler. Dessuten er man inne i en ond sirkel, da vold avler vold. Det sentrale østlandet, hvor Oslo er det naturlige knutepunktet, innehar ca halvparten av norges befolkning, så statisktisk vil halvparten av volden begås i stor-Oslo På den andre siden er nok fokuset på volden i Oslo i media mye mer fremtreden da de store tabloidene har sine hovedkontor der. Lenke til kommentar
Fantasy6 Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 (endret) Femti drapsmenn og overgripere går løse 6059015[/snapback] Latterlig og totalt uakseptabelt. 6059040[/snapback] Bare vent til en av disse går løs på for eksempel en politimann! Kan jo dra paralleller til Nokas saken for å se hvor effektivt politiet jobber hvis en av deres egne blir lidende under en kriminell handling. Hva med å heller ha brukt noen av de mangfoldige millionene fra Nokas saken til å etterforske og holde rede på disse forbryterne? Er vel strengt tatt ikke nødvendig å bruke 200+ millioner kroner på en enkeltsak når det finnes så mye annet å fordele pengene på... Bare mine tanker 6060251[/snapback] Så Nokas-saken burde vært henlagt pga. mangel på ressurser? 6060265[/snapback] Nei, det har jeg aldri sagt. Men hørt om effektivisering? Du trenger strengt tatt ikke 100 politifolk til å passe på noen kriminelle som går med både håndjern og fotlenker og som i tillegg er gjerdet inne i rettsbygningen. Hvem var det de egentlig trodde kom til å angripe rettssaken? Al-Qaida? Men bare et spørsmål, hvorfor ikke henlegge Nokas saken når så mange andre grove ran, drap, osv. blir henlagt? Svar: de andre drepte ikke en politimann. Hvorfor skal kaldblodige mordere(seriemordere også for den saks skyld) gå løs omkring mens politiet bruker enorme summer på en enkeltsak? Hvorfor fly inn store politistyrker fra Oslo til Stavanger under rettssaken når politifolkene fra Oslo tydeligvis har mer enn nok å henge fingrene i? Hvorfor gå ut i media angående Nokas saken og si at den skal oppklares uansett hva det vil koste, men samtidig la mangfoldige drapsmenn vandre fritt omkring? Endret 8. mai 2006 av Fantasy6 Lenke til kommentar
reverto Skrevet 8. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2006 NOKAS-saken er noe norsk rettsvesen aldri hadde sett noe liknende til. I hvert fall ikke her til lands. Og da var det vel viktig for dem å statuere et eksempel. Det er i hvert fall noe av begrunnelsen som har kommet frem i media. Og det er ikke uvanelig. Ny sort saker, eller i dette tilfellet; høyere alvorlighetsgrad, kan vise til nye trender i samfunnet. Det er viktig, ikke bare for påtalemyndighetene, men også for sikkerheten til folk flest, at et klart og tydelig signal blir sendt ut til de som tenker på å gjøre noe liknende om at dette vil bli slått hard ned på. Men klart. At de drepte en polititjenestemann dempet ikke akkurat motivasjonen deres. Lenke til kommentar
reverto Skrevet 8. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2006 (endret) Jeg tar å lister opp noe av det som har kommet frem i tråden, som jeg tror er med på å bidrar i større eller mindre grad til volden i Oslo. Hvis det er noe dere er føler bør legges til listen, er det bare å slenge den til med hvordan du tror/mener/føler det er med på å bidra til at situasjonen er som den er i hovedstaden vår. Innvandring (flere som har kommentert det) Organisert kriminalitet (flere som har kommentert det) Sosial kontroll (js79) Polarisering (meg selv) (edit; la til lenker i listen) Endret 8. mai 2006 av reverto Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 hallaien, folk snakker om oslo som om det skulle vært en storby her. Internasjonalt sett er det en liten småby. Noen som har tall på antall anmeldelser på feks vold i forhold til innbyggertall? Lenke til kommentar
reverto Skrevet 8. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2006 Det ligger en link i hovedinnlegget med statistikk fra SSB du kan se på. Ja, Oslo er bare ei lite ert i internasjonal sammenheng. Alt i Norge er det. Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Skjønner ikke hvorfor man skal skrike så høyt om "høy kriminalitet" i en storby. Smak litt på "storby". Man kan trøste seg med at Oslo er rene landsby i forhold til andre storbyer utenfor Skandinavia. Lenke til kommentar
reverto Skrevet 9. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2006 Kriminalitet er fremdeles kriminalitet, morningstar665. Og Oslo topper landsstatistikken pr. innbygger. Du har kanskje rett (er noe usikker siden jeg ikke har en oversikt over hvordan det ligger an i andre byer) i at det er mildere tilstander i Oslo enn andre steder utenfor Skandinavia. Men grunnen til det er vel lavt folketall og god velstand, vil jeg anta. De som har noen ideer om hvordan befolkningstetthet og kriminalitet henger sammen, kan jo poste ideene sine her. Virker på meg som om det er en korrelasjon mellom folketall og kriminalitet pr. innbygger. At den ene påvirker den andre. Men som sagt. Ideer tas godt i mot. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå