Gå til innhold

Hva kommer volden i Oslo av?

Anbefalte innlegg

Dette er Oslo på under 3 måneder. 10. februar til 7. mai.

Tok «bare» med knivstikking og skyting.

Mann skutt og drept på kro

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1220773.ece

Publisert: 10. februar 2006

Flere gjester var til stede da mannen på 48 år ble skutt og drept inne på en pub på Brobekk i Oslo.

Kvinne knivstukket i Oslo

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=303114

(© NTB 29.03.06 kl. 02:04)

En 55 år gammel kvinne ble natt til onsdag stukket med kniv i en leilighet på Hovseter i Oslo.

Knivstukket på Majorstua

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article598493.ece

Torsdag 30.03.06

En mann (22) ble torsdag kveld knivstukket i en leilighet i Oslo.

25-åring knivdrept

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/03/31/462369.html

Fredag 31.03.2006

Døde av skadene etter å ha blitt stukket ned på utestedet Rubber Chicken i Oslo sentrum.

To menn knivstukket i Oslo

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=113154

(VG NETT 14.04.06 kl. 22:43)

(VG Nett) Politiet jakter på en eller flere gjerningsmenn etter at to menn ble stukket ned med kniv på ulike steder i Oslo sentrum fredag kveld.

Mann skadd i skytedrama

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=113217

(VG NETT 16.04.06 kl. 00:21)

(VG Nett) Det ble løsnet skudd mot en mann i en leilighet på Sofienberg i Oslo i natt.

Mann knivstukket i rumpa

http://www.fvn.no/nyheter/innenriks/article357187.ece

Publisert: 19.04.2006

Oslo (NTB): En mann ble onsdag ettermiddag knivstukket i rumpa og slått i ansiktet av en annen mann på Ankertorget i Oslo.

16-åring knivstukket

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/04/21/464161.html

Fredag 21.04.2006

Stukket flere ganger i brystet etter masseslagsmål. Ingen pågrepet så langt.

Drosjesjåfør skutt i hånden med luftvåpen

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=113692

(VG NETT 21.04.06 kl. 15:12)

(VG Nett) Et prosjektil fra et luftvåpen traff en drosjesjåfør på Stovner i Oslo i ettermiddag.

Truckfører skutt med pil

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/04/28/464697.html

Fredag 28.04.2006

Ti centimeter lang pil gjennomboret kjeledress.

SSB; En liten oversikt over hele landet

Skyldes dette skjev nyhetsdekning? Hvis «nei», hva kommer det av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oslo er norges eneste "storby" og det strømmer folk dit fra hele landet (og verden). Det er jo også en by preget av endel organisert kriminalitet (menneskesmugling, narkotika m.m.), så man kan jo si at det samler seg mye pakk der.

Herzleied: Det var det jeg valgte å ikke si, men det er jo klart et poeng.

Endret av 2ern
Lenke til kommentar

Kriminalitet i en storby er vel så godt som uungåelig, og Oslo er vel en av de aller tryggeste storbyene i europa, faktisk kanskje den tryggeste.

Edit: Var vel egegentlig tryggeste hovedstad jeg mente.

Endret av Goz
Lenke til kommentar

1/5 av befolkningen bor i oslo. Resten av landet har knapt purk, og en skyhøy henleggelsesprosent, samt lang vei til retten. Landsbygda gidder vel ikke å hisse seg opp over litt skyting og henrettelser regner eg med.

For å være helt ærlig så hakke jeg peiling. Men regner med at de store kriminelle miljøene holder til i oslo pga av tilgang til ymse.

yeye - synsing fra min side. Er nok flere variabler

Lenke til kommentar
1/5 av befolkningen bor i oslo. Resten av landet har knapt purk, og en skyhøy henleggelsesprosent, samt lang vei til retten. Landsbygda gidder vel ikke å hisse seg opp over litt skyting og henrettelser regner eg med.

6058545[/snapback]

Artiklene som blir nevnt har da strengt tatt ingenting med henleggelsesprosenten å gjøre? Det som er i sentrum er hva som skjer og hvor det skjer.

Lenke til kommentar

Mange gode poenger her. Kriminaliteten i Oslo bidrar vel med mer enn i de andre byene. Men allikevel er det andre ting jeg mener å legge merke til, enn det kriminelle aspektet. Jeg er ingen sosionom, så dette blir bare synsing, men jeg synes Oslo rett og slett er en mye mer anstrengt by, enn resten av landet. Jeg opplever det i hvert fall slik når jeg er på ferie der. Ting virker å være mye mer polarisert. Mange sterke meninger. Masse penger og makt samlet på en plass, og det fører med seg presset og holdningene (arrogansen?) som hører med.

Som et eksempel kan jeg si at jeg opplever barn og ungdom fra østlandet som frekkere i kjeften enn barn og ungdom fra andre steder i landet. Med den begrunnelse av at de kommer ifra Oslo, hva det nå enn måtte bety. Merker det også fort på studiner her i byen, at det er en kulturforskjell mellom de som kommer fra oslo (og omheng) kontra de som kommer fra andre steder av landet. De virker liksom litt mer forfengelige ( :p ), vil jeg si.

Tar forbehold på dårlig ordvalg. Det er en veldig kompleks sak.

Det er ikke tilfeldigvis noen sosionomstudenter her? :whistle:

Lenke til kommentar

Dette er veldig politisk ukorrekt, men jeg velger å si det alikevel. Veldig mange innsatte i norske fengsler, spesielt Ullersmo er personer av utenlandsk opphav, dvs personer av ikke-norsk opphav og ikke-norske statsborgere. Av befolkningen sjenerelt er prosentandelen veldig mye lavere. Av utlendingene i fengslene er svært få av de "vestlige". De aller fleste av disse kriminelle personene bor i og rundt Oslo. Det kan selvfølgelig diskuteres hvorfor de har blitt kriminelle, og hva som kan gjøres for å forhindre at de blir det.

Vennligst ikke halshugg meg over denne observasjonen.

edit: omformulert og redigert pga mangel på kilder. :p

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar
Dette er veldig politisk ukorrekt, men jeg velger å si det alikevel. 80 % av alle innsatte i norske fengsler er utlendinger, dvs personer av ikke-norsk opphav og ikke-norske statsborgere. Av befolkningen sjenerelt er prosentandelen veldig mye lavere. Av de 80% utlendingene i fengslene er svært få av de "vestlige". De aller fleste av disse kriminelle personene bor i og rundt Oslo. Det kan selvfølgelig diskuteres hvorfor de har blitt kriminelle, og hva som kan gjøres for å forhindre at de blir det.

Vennligst ikke halshugg meg over denne faktaopplysningen.

6059350[/snapback]

Kilde?

Jeg tviler ikke, det er også mitt inntrykk etter å bodd i Oslo siden januar. Jeg går ofte opp og/eller ned Karl Johansgate på kveldstid og tilogmed jeg kan se veldig åpenlys narkohandel, hittil har ingen av de jeg har sett hatt vestlig utseende.

Lenke til kommentar
Dette er veldig politisk ukorrekt, men jeg velger å si det alikevel. 80 % av alle innsatte i norske fengsler er utlendinger, dvs personer av ikke-norsk opphav og ikke-norske statsborgere. Av befolkningen sjenerelt er prosentandelen veldig mye lavere. Av de 80% utlendingene i fengslene er svært få av de "vestlige". De aller fleste av disse kriminelle personene bor i og rundt Oslo. Det kan selvfølgelig diskuteres hvorfor de har blitt kriminelle, og hva som kan gjøres for å forhindre at de blir det.

edit: omformulert.

6059350[/snapback]

Venligst kom med en kilde til de tallene snarest! Forøvrig har vi diskutert innvandrere og krimminalitet opp og ned her på forumet mange ganger, så jeg foreslår at vi ikke begynner med det her og. Men for å svare på innlegget dit, så er ikke verden så enkel som enkelte tror, og å kun se på resultatet og ikke grunnen til resultat blir feil.

Lenke til kommentar

6059350[/snapback]

Venligst kom med en kilde til de tallene snarest! Forøvrig har vi diskutert innvandrere og krimminalitet opp og ned her på forumet mange ganger, så jeg foreslår at vi ikke begynner med det her og. Men for å svare på innlegget dit, så er ikke verden så enkel som enkelte tror, og å kun se på resultatet og ikke grunnen til resultat blir feil.

6059444[/snapback]

Jeg har ingen kilder på prosentene, det er noe jeg har lest et sted for lenge siden. Det kan godt være at de er feil.

Lenke til kommentar

6059350[/snapback]

6059444[/snapback]

Jeg har ingen kilder på prosentene, det er noe jeg har lest et sted for lenge siden. Det kan godt være at de er feil.

6059471[/snapback]

Om det er 50, 60, 70 eller 80 % er uansett kun en bagatell.

Lenke til kommentar

Latterlig og totalt uakseptabelt.

6059040[/snapback]

Bare vent til en av disse går løs på for eksempel en politimann! Kan jo dra paralleller til Nokas saken for å se hvor effektivt politiet jobber hvis en av deres egne blir lidende under en kriminell handling.

Hva med å heller ha brukt noen av de mangfoldige millionene fra Nokas saken til å etterforske og holde rede på disse forbryterne? Er vel strengt tatt ikke nødvendig å bruke 200+ millioner kroner på en enkeltsak når det finnes så mye annet å fordele pengene på...

Bare mine tanker :roll:

Lenke til kommentar

6059040[/snapback]

Bare vent til en av disse går løs på for eksempel en politimann! Kan jo dra paralleller til Nokas saken for å se hvor effektivt politiet jobber hvis en av deres egne blir lidende under en kriminell handling.

Hva med å heller ha brukt noen av de mangfoldige millionene fra Nokas saken til å etterforske og holde rede på disse forbryterne? Er vel strengt tatt ikke nødvendig å bruke 200+ millioner kroner på en enkeltsak når det finnes så mye annet å fordele pengene på...

6060251[/snapback]

Så Nokas-saken burde vært henlagt pga. mangel på ressurser? :hmm:

Lenke til kommentar

6059040[/snapback]

6060251[/snapback]

NOKAS-saken var jo et enormt PR-stunt for norsk etteretningsvern.

Lenke til kommentar
"kremt," økt innvandring "kremt,"

6058473[/snapback]

AMEN

EDIT: Nei, nå skal vi ikke kritisere alle våre nye landsmenn, faktisk så er 20-30% av dem faktisk ganske ålreite fyrer :) Men tror det har noe med straffesystemet her i Noreg, og det liker jeg ikke, alt for lett å være kriminell i Noreg..

Endret av Chrisr2505
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...