Gå til innhold

Den norske litteraturen ette rkrigen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skal ha prøve i bla. dette (overskriften) og lurte på om dere hadde noe synspunkter på dette temaet, synes da sosialrealismen kanskje egner seg best for diskusjon?

6058297[/snapback]

Sosialrealismen blir da perioden hvor Hoem, Solstad og co skrev om flotte og vidunderlige kommunistiske idéer?

Stor overhypet litter periode, mye takket de veldig mange m-l forfatterene. En skulle nesten tro at hele Norge stemte AKP..

Lenke til kommentar
Skal ha prøve i bla. dette (overskriften) og lurte på om dere hadde noe synspunkter på dette temaet, synes da sosialrealismen kanskje egner seg best for diskusjon?

6058297[/snapback]

Sosialrealismen blir da perioden hvor Hoem, Solstad og co skrev om flotte og vidunderlige kommunistiske idéer?

Stor overhypet litter periode, mye takket de veldig mange m-l forfatterene. En skulle nesten tro at hele Norge stemte AKP..

6058390[/snapback]

Så var vel ikke AP så langt fra kommunsime på den tiden. ;)

Lenke til kommentar

6058297[/snapback]

6058390[/snapback]

Så var vel ikke AP så langt fra kommunsime på den tiden. ;)

6058667[/snapback]

Stemmer det, var det ikke store krefter innenfor AP om å innføre planøkonomien en stund også rett etter krigen?

Lenke til kommentar
Stemmer det, var det ikke store krefter innenfor AP om å innføre planøkonomien en stund også rett etter krigen?

6058870[/snapback]

Meg bekjent var hele AP, Gerhardsen inkludert, for planøkonomi i etterkrigstiden. Kan desverre ikke vise til en kilde som bekrefter det, men mener jeg leste det i NRK sit arkiv en gang.

Endret av Goz
Lenke til kommentar
Ap har då aldri vert meir sosialdemokratisk enn det var på 50 tallet.

Du bør uanset få med deg litt om Bjørneboe og Mykle. To av viktige forfattere på den tiden.

6058954[/snapback]

Vel, Edvart Hoem var vel den store forfatteren på den tiden, skal en tro norsklæreren min. Jeg har jo til og med møtt gladkommunisten i egen person! Han kom på skolen min og hadde et foredrag om forfatterskapet sitt. Dag Solstads Gymnaslærer Pedersen har vel også blitt mer og mer kjent nå etter at boken ble filmatisert. Meget godt film forresten.

Ellers var vel perioden preget av mye samfunnskritikk og svaret var såklart kommunismen. Ordet 'borgelig' var vel også datidens værste skjellsord.

Lenke til kommentar

Du bør uanset få med deg litt om Bjørneboe og Mykle. To av viktige forfattere på den tiden.

6058954[/snapback]

Vel, Edvart Hoem var vel den store forfatteren på den tiden, skal en tro norsklæreren min. Jeg har jo til og med møtt gladkommunisten i egen person! Han kom på skolen min og hadde et foredrag om forfatterskapet sitt. Dag Solstads Gymnaslærer Pedersen har vel også blitt mer og mer kjent nå etter at boken ble filmatisert. Meget godt film forresten.

Ellers var vel perioden preget av mye samfunnskritikk og svaret var såklart kommunismen. Ordet 'borgelig' var vel også datidens værste skjellsord.

6060073[/snapback]

Har du sett Dr. Semmelweis av Jens Bjørneboe? Elendig film, med anarkistiske undertoner. Tydelig i samme klasse som de du nevner ovenfor.

Lenke til kommentar

6058954[/snapback]

6060073[/snapback]

Har du sett Dr. Semmelweis av Jens Bjørneboe? Elendig film, med anarkistiske undertoner. Tydelig i samme klasse som de du nevner ovenfor.

6060273[/snapback]

Må gå til annskaffelse av den filmen. :p

Såvidt jeg husker så var vel Bjørneboe langt mer framtredene i media med leserinnlegg i avisene (eller Klassekampen som var Avisen på den tiden) enn han var innenfor litteraturen? Og han var vel en anarkist ja.

Lenke til kommentar

6058954[/snapback]

6060073[/snapback]

6060273[/snapback]

Må gå til annskaffelse av den filmen. :p

Såvidt jeg husker så var vel Bjørneboe langt mer framtredene i media med leserinnlegg i avisene (eller Klassekampen som var Avisen på den tiden) enn han var innenfor litteraturen? Og han var vel en anarkist ja.

6060296[/snapback]

Se den. Vi snakker opprør mot alt som er og hva verre er. Men se den til slutten, det er da undertonene virkelig kommer frem. Selve historien er egentlig god, men på talen på slutten siver bullshittet ut som eksos fra en trailer.

Lenke til kommentar
Se den. Vi snakker opprør mot alt som er og hva verre er. Men se den til slutten, det er da undertonene virkelig kommer frem. Selve historien er egentlig god, men på talen på slutten siver bullshittet ut som eksos fra en trailer.

6060300[/snapback]

Av en eller annen grunn tror jeg de har den på det lokale bilioteket her.. :p

Lenke til kommentar
Meg bekjent var hele AP, Gerhardsen inkludert, for planøkonomi i etterkrigstiden. Kan desverre ikke vise til en kilde som bekrefter det, men mener jeg leste det i NRK sit arkiv en gang.

6059467[/snapback]

Merkelig at det ikke blei planøkonomi da, eller? Makan til vrøvl! Gerhardsen var sosialdemokrat. Norge var et sosialdemokrati.

6060073[/snapback]

Snakker vi sosialrealisme snakker vi hovedsaklig 70-tall når forfatterne i profil-kretsen skulle mane til kamp i arbeiderklassen gjennom trauste generasjonsromaner og romaner om streik og klassekrig. De viktigste forfatterne i denne perioda var blant annet Hoem, Solstad og Obrestad. Jeg har best kjennskap til Solstad, de andre kjenner jeg ikke så mye til.Solstads mest kjente romaner fra denne perioden er krigstriologien og 25. septemberplassen. Gymnaslæreren inngår ikke i 70-tallsromanene (sosialrealistiske) til Solstad, den inngår i 80-tallsromanene (ikke sosialrealistiske). Jens Bjørneboe skreiv forsåvidt IKKE sosialrealisme, forsåvidt så er vel Bjørneboe en tydligere etterkrigsforfatter en de før nevnte forfatterene. Banden over her skreiv på 70-tallet, Bjørneboe skreiv på 50/60-tallet, Så kan man vel selv definere etterkrigstida...

Borgerlig er forsåvidt et finfint skjellsord den dag i dag. Kan blandes med ord som høyreavvik, venstreavvik, sekterist, klassesviker, dogmatisk :D

Lenke til kommentar

6059467[/snapback]

Merkelig at det ikke blei planøkonomi da, eller? Makan til vrøvl! Gerhardsen var sosialdemokrat. Norge var et sosialdemokrati.

Norge hadde planøkonomi på 50-tallet.

Lenke til kommentar

6060300[/snapback]

Av en eller annen grunn tror jeg de har den på det lokale bilioteket her.. :p

6060310[/snapback]

Selvfølgelig har den. God, norsk litteratur. ;)

Lenke til kommentar

6059467[/snapback]

6060529[/snapback]

Les ei bok.

Lenke til kommentar

6059467[/snapback]

6060529[/snapback]

Les ei bok.

6060612[/snapback]

Skrevet av fra historieboken min:

Arbeiderpartiet ville innføre planøkonomi, bygd på sterk statsstrying, planlegging og sosialøkonmisk ekspertise. Planøkonomien skulle hindre kriser, holde alle i arbeid, skape økonomisk vekst og fordele veksten bedre mellom alle i landet, men det betydde ikke at privat eierskap og privat næringsliv ble avskaffet. Planøkonomien sto sterkest i årene 1945-1952, men preget også resten av etterkrigstida.

...

Planøkonomi, byråkratisering og et tett samarbeid med de store organisiasjonene gjorde det lettere for regjeringen å styre...

Men det stemmer at AP var sosialdemokratisk, men jeg vil påstå at AP på 50-tallet lå mye lengre til venstre enn i dag.

Lenke til kommentar
Men det stemmer at AP var sosialdemokratisk, men jeg vil påstå at AP på 50-tallet lå mye lengre til venstre enn i dag.

Det er sant. Men dei var forsat eit sosial demokratisk parti som på den tiden hadde ein blandings økonomi. På enkelte sektrorer var staten svært aktiv og på andre mindre. Denne formen for økonomisk politikk var nok meir vanligt då enn den er i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...