M-bite Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 Når det gjelder analoge objektiver oppgis disse med brennvidder, og har jeg forstått det riktig så er 50mm normalobj. ,alt under 50 er vidvinkel og alt over er tele. På digitalkamera oversettes brennvidden til den analoge målestokk. Hvordan foregår dette og kan vi stole på verdiene? Nedenfor er tre eksempler: Objektiv: 8-24 mm f/2,8-4,9 Tilsv. 35 mm: ca. 38-114 mm Objektiv: 6.5 - 19.5 mm F2,8 Tilsv. 35 mm: 32 - 96 mm Objektiv: 5,6-16,8 mm F2,7-4,7 Tilsv. 35 mm: 37-111 mm Det er jo ofte lurt med bra vidvinkel for familiekameraet ikke sant? Morten Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 Øverste eksempel har en faktor på 4,75, neste 4,92 og til slutt 6,6. Dette betyr at størrelsen på CCD'en er ulik i de tre eksemplene, og de tall fabrikanten oppgir, må vi kunne stole på. Men jeg kjenner et eksempel på en fabrikant som oppgir 7x zoom på et kamera, mens den virkelige zoomen er på 6,5x. Ja, vidvinkelen er et herlig objektiv. Det er alltid det jeg skaffer først av tilleggsutstyr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå