Gå til innhold

Resize på nett?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mener du at du er ute etter flere?

Ved hjelp av PHP og funksjonsbibliotekene GDLib eller Imagemagick (førstnevnte finnes på stort sett alle PHP-installasjoner) kan en selv skrive slike skript både med resizing, cropping osv. Hvis noen som kommer innom skulle ha peiling på mer avanserte funksjoner det er mulig å gjøre uten for dårlig ytelse er jeg lutter øre.. (har prøvd å sette opp histogramfunksjon m.t.p levelsjustering selv, men har ikke kommet lengre)

Jeg vet ikke av flere selv, men var dette spørsmålet?

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Jeg skal ha eksakt 80X80 ooog nei. Jeg lager ikke selv

6058888[/snapback]

Om du skal resize et bilde, trenger ikke du gjøre dette online. Dette kan man gjøre i Photoshop (om du har det), eller i gratisprogrammet Irfan View.

Lenke til kommentar

Du kan også rezise bilder i mspaint som følger med windows. Der oppgir du hvor mange % bildet skal være i forhold til den oppløsningen det har i utgangspunktet. Dette krever at du klarer å regne hvor mange prosenter 80 pixler er i forhold til det bildet ditt har nå, men det bør ikke være noe problem.

programmet finner du under start > programmer > tilbehør > paint

eller start > all programs > accessories > paint dersom du har engelsk windows.

Edit: Siden du spør spesifikt om nettbasert løsning kan du bruke den som er hos http://www.imagevenue.com/. Der kan du oppgi hvilken størrelse du ønsker på bildet.

Endret av valentino
Lenke til kommentar
Du kan også rezise bilder i mspaint som følger med windows. Der oppgir du hvor mange % bildet skal være i forhold til den oppløsningen det har i utgangspunktet. Dette krever at du klarer å regne hvor mange prosenter 80 pixler er i forhold til det bildet ditt har nå, men det bør ikke være noe problem.

programmet finner du under start > programmer > tilbehør > paint

eller start > all programs > accessories > paint dersom du har engelsk windows.

Edit: Siden du spør spesifikt om nettbasert løsning kan du bruke den som er hos http://www.imagevenue.com/. Der kan du oppgi hvilken størrelse du ønsker på bildet.

6059420[/snapback]

Da blir bildet kantete

Lenke til kommentar

jeg har skrevet følgende om photofiltre.com, som jeg selv bruger som det - næsten - eneste program

Er du ikke til langvarig og omstændig redigering med arbejde i flere lag og div. værktøjer, som kræver et grundigt studie af manualen er Photofiltre måske programmet for dig.

Når man har åbnet et billede med programmet, så er der knapper foroven, hvor man kan justere det mest almindelige: Farver, gammalys, kontrast, skarphed og brightness (hold curseren over knappen, så vises hvad den betyder). De er lavet så det sker i passende trin og man behøver stort set ikke gå ind menuerne. Der er mulighed for at fortryde sine valg, hvis man konstaterer det ikke var det rigtigt.

Menuen "Image/Billede" har et par nyttige funktioner. Billedet kan roteres valgfrit med "Rotate/Rotere". Med "Crop/Beskær" beskæres billedet, når man har markeret det, som skal med. Hvis man vil beholde højde/bredde forholdet som på org. billedet, så kan man i statuslinien nederst se højde og bredde på det markerede. Yderst til højre står der H/B= x,xx. Det skal være 1,5 ved "brede" billeder, og 0,667 ved "høje" billeder

Under "Tools" er der via "Automate/ Batch" mulighed for at ændre en hel mappe med billeder f.eks. så de passer til hjemmesiden, eller tilføje lys, skarphed m.m.

Billedstørrelsen kan justeres med "image size/ billedstørrelse" Til brug på hjemmesider sættes bredden til 8-900 pixel, eller højden til 700 pixel, hvis billedet er højere end det er bredt - så passer det med de fleste skærme. Inden billedet gemmes skal man vælge, hvor meget det skal komprimeres. Jeg bruger 80-90 % så fylder billedet som regel 100-150 KB. På den måde bevarer du exif data (Blænde, lukketid, iso o.s.v.) Hvis du har redigeret et billede der skal "fremkaldes" eller printes, så vælg 100%.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...