Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Da svigers entret den digitale verden


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en liten historie ifra den digitale verden som jeg tenkte kunne være morro for dere å lese, til skrekk og beundring..

 

Men Svigerfar er en mann litt opp i årene som aldri har satt sine ben i internett og hans viten om datamaskiner strekker seg til av/på og hvordan man får opp kabal på windows. Han skulle ALDRI ha seg internett der han bodde, for det hadde han ikke troa på. Men etter å ha sett seg litt rundt i dagens digitale verden og litt overtalelse fra meg og min sambo bestemte han seg plutselig en dag for å bestille deg ADSL og også IP telefon mens han var i gang. Jeg lovte å hjelpe han så godt jeg kunne med det, da jeg studerer IT og har gjort min skjerv med oppkoblinger og tatt min andel support telefoner.

 

Min historie begynner en kald vårdag i mars (ca den 12 for å være nøyaktig) da jeg ringer inn til telenor for å bestille ADSL og IP telefon til svigers. Dette var ikke noe problem og vi ble lovet oppkobling og alt på plass til den 4. April. Den 24. mars mottar svigers en pakke i posten som viser seg å inneholde oppkoblingsboksen til IP telefoni.

 

Den 4. April kommer og går, vi ringer 05000 (telenors supportlinje) og hører hvor det blir av modem og oppkoblingsCD. Det har skjedd en feil får vi vite og dette skulle de sende med engang. To dager senere mottar svigers et brev i posten om at grunnen for at han ikke er oppkoblet på nett er fordi han bruker feil brukernavn og passord og telenor har derfor sperret ADSL linja hans. Noe som vi synes virker rart da vi ikke har mottat verken modem, passord eller brukernavn fra telenor.

 

Omsider den 20. April (16 dager etter oppkoblingsdato) mottar svigers modemet sitt, det første av dem i hvert fall. Jeg prøver å koble opp ADSL og IP telefoni, uten hell. Vi ringer inn atter en gang og får vite at det har skjedd en feil og de skal sende en tekniker hjem til svigers for å finne feilen. Omtrent på dette tidspunktet mottar også svigers sin første regning fra telenor. Dette er da en regning for oppretting og bruk av ADSL, en oppkobling som ikke fungerer og en ADSL som svigers ikke hadde fått.

 

Den 24. April forsvinner svigers analoge hjemtelefon fullstendig, dette har de heller ikke noe godt svar på hvorfor på 05000, svigers forteller dem da at hvis de ikke greier å få ADSL og IP telefon til å fungere ville han gjerne at de i hvert fall fikk analog telefonlinja tilbake. For han ville gjerne ha telefon i leiligheten.

 

Den 28. April mottar svigers enda en pakke fra telenor, denne inneholder også en IP telefon boks. Samme kveld er jeg innom svigers og prøver å koble opp alt sammen for å se om jeg får noe liv i det, da viser deg seg mot forventing at alt plutselig fungerer som det skal. ADSL er oppe å går og IP telefon fungerer utmerket. Dette selv om telenor ikke kunne finne feilen fra sist gang. Så linja har åpenbart reparert seg selv.

 

2. mai forsvinner IP telefonen plutselig, helt død. ADSL fungerer som normalt. Vi ringer inn og etter å ha blitt lagt på og en del kjefting og smelling blir vi lovet at alt skal fungere igjen til den 14.mai.

 

Den 4. Mai får svigers enda en pakke i posten, denne inneholder da enda en IP telefon boks og et modem til. Samme kveld prøver jeg å montere den nye IP telefon boksen og da fungerer plutselig IP telefonen igjen. Jeg ringer da inn til telenor hvor jeg prater med support og teknisk og forteller dem at alt fungerer som det skal nå at de ikke skal gjøre noe mer, verken med bestillinger, oppkoblinger eller noen ting. De skulle være så snille og pent bare la det være. Dette fikk jeg bekreftet både fra teknisk og support og det var helt i orden. Senere samme kveld får jeg en melding på telefonen fra telenor om at de hadde feilsøkt linja og ikke funnet noen feil, det var rart tenker jeg. Jeg ga dem jo beskjed om å ikke gjøre noe mer og at det fungerte fint.

 

Nå fungerte ADSL og IP telefon utmerket, analog linja derimot hadde ikke kommet tilbake, men det tok vi ikke så tungt da IP telefon gjorde samma nytta. 5. Mai får svigers et brev i posten, ”takk for din bestilling”, dette var da bekreftelse på svigers ”bestilling” av analog telefon. Dette skulle koste 900,- kroner å koble opp. Dette er da en linje som telenor i utgangspunktet har ”rotet bort”. Han har aldri bestilt noen analog linje, han har bare sagt at hvis det var umulig å koble opp ADSL og IP telefon ville han gjerne ha tilbake analog linja si, noe som er lett å forstå.

 

Så da sitter vi her da, med ADSL, IP telefon, 3 IP bokser og 2 modemer. Analog telefon fungerer fortsatt ikke. Og vi er addskillig kroner fattigere etter minst 20 telefoner til telenor. Lignende kundeservice skal man lete lenge etter.

 

Mvh.

 

AnDtHo

Endret av AnDtHo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror dette er en blanding av uflaks og uvitenhet fra telenor.. Jeg har ADSL fra telenor selv og har aldri hatt noe feil med det. Men synes likevel ikke telenor har vist seg fra sin beste side her.. De presterte til og med å legge på røret når svigers prøvde å fortelle dem hva som var feil. Greit nok at han var lettere irritert. Men det er ikke bra kundeservice å legge på røret når man snakker med kunder..

Lenke til kommentar

Det er nå man setter opp et brev hvor man tar historien punkt for punkt og dato og dato, og stiler brevet til rette vedkommende innenfor telenor og spør om dette er standard kutyme innenfor Telenors kundebehandling og dens kundebehandlere.

 

Har gjort noe tilsvarende ovenfor en av de tre store netsjappene, hvor jeg møtte på en kundebehandling de umulig kunne være stolte av. Satte opp en fax og sendte avgårde. Holdt den i en saklig tone, men la ikke heller fingrene i mellom hva jeg mente om kundebehandlingen. Det tok ikke lang tid før jeg fikk telefon fra en av sjefene, og det tok ikke lang tid før ting var i orden.

 

Jeg vil anta at det samme vil kunne skje her.

 

Uansett, den som ikke klager, får ikke noe.

Lenke til kommentar

Ikke enig.

Så lenge man har klare kommando strukturer så burde det ikke bli noe problem. har man det ikke.... så vil jeg være enig.

 

Det viktigste nå er uansett å sende inn et brev til telenor, og så vil jeg gjerne høre utviklengen etterpå hvis trådstarter gjør det.

Lenke til kommentar

Jeg ville ha sendt et brev til telenor. Noe lignende det du har skrevet i posten. Det skader heller ikke å være krass i slike brev. Bare man passer på å være saklig. Flere folk jeg kjenner og (inkl meg) har fått god kompensasjon etter dårlig kundebehandling. ofte noen måneder med gratis adsl el. lignende. Etter noen mailer med selveste telenor fikk vi vite at de ikke er veldig fornøyd med sin egen supportlinje. og at de er klar over at det er flere som har fått dårlig service.

vi fikk faktisk blomster fra telenor og div rabatter etter en rekke problemer.

Lenke til kommentar

"Høyre hånd vet ikke hva venstre gjør" er bildet jeg har av telenor etter dette. Tro meg vi har klagd, bett, spurt, ønsket, skriki og hvisket for å få dette til å fungere. Men den ene kan ikke gjøre rede for hva den andre gjør. Ene forklaringen på dette vi fikk var at noen satt i bergen, noen i oslo og noen i trondheim. Men skulle da tro at de har tilgang til samme nettverk og database?

Lenke til kommentar
Dette er sånn som skjer når det er mange personer som må være involvert i samme sak. Vært bedre om Telenor har tatt alt selv, og ikke satt ut alt til andre.

 

Nei til outsorcing sier bare jeg.

6058031[/snapback]

Dette er vel egentlig ikke helt det inntrykket jeg fikk, hvis man ringen før 21.00 til 05000 kommer man til telenor support og teknisk, de kunne ikke gjøre en dritt på pcen de satt på pga rettigheter osv. Alle ville, men ingen kunne hjelpe, de hadde ikke tilgang til rette database osv.

 

Ringer man etter 21.00 koster det 12 kr minuttet og man kommer til et firma som jobber for telenor. De har tilgang til alle nettverk og databaser, og da fikk jeg alt til å funke på minutter. Mye lettere å prate med en telenor selv, eneste aberet er prisen. :roll:

Lenke til kommentar

Sendte en mail med samme tekst som jeg har skrevet over her til kundeansvarlig i telenor.. To timer etter at jeg sendte mailen var plutselig alt i orden. Bestillinga på analog telefon var annulert og alt var bare fryd og gammen.. Jeg fikk aldri noe svar på mailen..

Endret av AnDtHo
Lenke til kommentar

Det er synd det skal være slik, men det er ofte den som skriker høyest som får best service.

 

Kan fortelle en lignende historie om LOS. En kamerat bestilte fiber fra dem.

Husker ikke datoer nøyaktig, men fiberen skulle være oppe en gang i desember.

Noen dager før oppkoblings-dato forsvinner adsl-linja.(også levert fra LOS) Min kompis går fornøyd og venter, men fiberen kommer aldri. Etter noen dager tar han en telefon til LOS, og spør hvor det blir av fiberen. Da får han beskjed om at de er noe forsinket, men at den skal være på plass i romjula.

 

I slutten av romjula ringer han igjen, og da forteller de at fiberen ikke kommer før i slutten av januar. Noe forbannet forlanger han da ADSLen oppkoblet igjen, men får beskjed om at dette er umulig, for den er nedkoblet av Telenor, (som eier den faktiske kobberlinja adsl'n går gjennom) og at LOS ikke kan gjøre noe med det.

 

Det er på dette punktet kompisen min får nok, ringer sjefen for LOS Internett og forteller at han er journalist i den største avisa her nede, og at hvis de ikke enten gir han fiber eller ADSL'n tilbake, skal han bruke all sin tid på jobb med å fortelle leserne hva han synes om LOS og deres kundeservice.

 

Dagen etter er folka fra LOS på plass og monterer fiberen, men kun hos han. Det siste jeg hørte i denne saken, var i slutten av mars, og da var fremdeles fiberen forsinket, og han var den eneste som hadde fått fiberen oppkoblet i sitt område :nei:

 

Så det nytter å skrike...

Lenke til kommentar

Løsninger er og skrive ned nøyaktig hva som har skjed og sende

en mail til telenor. Be om kompensasjon for rotet deres.

 

vær nøye med hendelsesforløpet.

 

Ring 05000 og spør om hvilken e-post du skal bruke.

Si det er en klage post.

 

Den ender på @telenor.com, husker ikke resten.

Lenke til kommentar
Dette er sånn som skjer når det er mange personer som må være involvert i samme sak. Vært bedre om Telenor har tatt alt selv, og ikke satt ut alt til andre.

 

Nei til outsorcing sier bare jeg.

6058031[/snapback]

 

Helt enig.

Selv er jeg er fremdeles ganske ung, og husker knapt televerkets og NRKs monopol. Men jeg har jobbet for ett av de firma som tar seg av ordrer for Telenor; Kobling av sentraler, installering av modem, utstyr osv. De gamle arbeiderne i bransjen forteller ofte historier om tidligre forhold og hvordan det fungerte før, slike historier gjør meg stolt, og det er ikke mye som minner om gode gamler dager i møte med Telenor. Supportavdelingen deres har rett og slett fått en nyliberal tone.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...