Gå til innhold

God idè og selge?


Anbefalte innlegg

Eg kjøpte meg nett et brukt NIKON D70 med 3 objektiv,

 

- Nikon AF 50mm F 1.4

- Sigma 18-50mm F 3.5-5.6 DC

- Sigma 55-200mm F 4- 5.6 DC

 

Eg vurderer og selge Nikon objektivet for å penger til ein god ekstern blitz, og eit bedre minnekort enn mitt 256 mb.

 

Grunnen til at eg vil selge er jo at eg bruker nesten aldri Nikon objektivet, pga. eg har jo 50mm i Sigma objektivet.

 

Noen meninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En 50mm F/5.6 er ikke det mest praktiske da. Optiske ytelser vil nok ikke vaere spesielt gode. 50mm 1.4 er blandt de beste nikonobjektiv rent optisk. Dessuten er lysstyrken fantastisk. Jeg ville heller valgt en 50mm 1.4 enn en blitz, men det er fordi jeg ikke liker blitz. Hvis du aldri tar bilder i daarlig lys og ikke bryr deg saa mye om optiske ytelser, selg 50mm og kjoep blitz og minnekort. Hvis ikke, saa finner du jo 2gb minnekort for et par hundrelapper naa om dagen, og det maa du vel klare aa faa tak i?

 

Men siden du sier du nesten aldri bruker fastlinsen, saa er det vel like greit aa selge det. Er bedre aa ha en blitz som blir brukt enn et ubrukt, men godt objektiv.

Lenke til kommentar

Jeg vil oppfordre deg til å prøve Nikon objektivet litt mer. Spesielt til portretter, sett blender på f.eks 2,8.

 

Jeg har selv Nikon D70 med kitobjektivet og var tidligere ute etter lyssterkt objektiv for portrettfotografering. Målet var et skarpt hovedmotiv med litt uklar bakgrunn. Jeg endte opp med Nikon 50mm 1,4. Dette er et glimrende objektiv.

 

Det er noe som heter "med tid kommer råd". Jeg ville kansje ventet og spart litt fremfor å selge 50mm 1,4. Jeg bruker mitt objektiv mye.

Lenke til kommentar

Så dere mener at jeg heller egentlig burde spart opp ukelønnen min til en brukbar blitz, fremfor å selge objektivet?

 

Hørest jo ut som eg generell god plan, siden det ikke er så lenge siden jeg fikk kameraet, så har jo jeg ikke brukt Nikon objektivet så mye, men jeg kommer sikkert til å prøve meg litt fram med det. :)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke Sigmaobjektivet greier å måle seg med Nikonobjektivet ved 50mm. Ser i produktguiden at dette er en ganske rimelig linse til ca. 1000 lappen. Jeg tror ikke man får et zoomobjektiv som er like skarpt som Nikon objektivet ditt for under 10.000,- :thumbup:

 

En ny blitz Nikon SB600 koster fra 2140,- (Man kan vel kansje se det slik at nå blir det sommer og da blir ikke behovet for blitz så påtrengende enda). Men en ekstern blitz er absolutt å foretrekke fremfor den innebygde på kamraet.

Endret av TOH65
Lenke til kommentar

En Nikkor 50/1,4 vil i mange tilfeller hjelpe deg til å unngå blits da det har en fantastisk god lysstyrke i seg selv. Sigma objektivet er mye mer uskarpt, og har i tillegg dårlig lysstyrke.

 

Prøv 50/1,4 i situasjoner der Sigma objektivet gir for lang lukkertid, og se om det ikke hjelper. Kanskje du egentlig ikke trenger blits, og kan klare deg med 50/1,4 som i tillegg gir skarpere bilder?

Lenke til kommentar

Vanskelig situasjon. Det er ingen tvil om at 50mm f1.4 er et utrolig bra objektiv som banker de andre to på bildekvalitet. Men om du ikke bruker det særlig mye er det kanskje bortkastet.

 

Det jeg kan si er at du kommer til å få utrolig stor glede av en skikkelig blitz.

Jeg kjøpte nettopp Nikons gromblitz, SB-800, og den tar fantastisk bra bilder. Innendørs kan man peke blitzen i alle retninger ( eller sette den fra seg og la den fjernstyres av kameraet ), og man kan nesten ikke se at bildene er tatt med blitz i det hele tatt. Hvis du reflekterer lyset via vegger og tak fremfor å peke det rett fremover blir resultatet utrolig mye bedre.

 

Et eksempel på kreativ moro med SB-800:

post-55455-1147044628_thumb.jpg

Eksempel på et vanlig festbilde med blitzen.

post-55455-1147044643_thumb.jpg

 

Som en siste kommentar så er kombinasjonen 50mm f1.4 og en god blitz veldig bra til portretter, så strengt tatt burde du hatt begge deler :D

Lenke til kommentar

https://prisguiden.no/product.php?product_id=25046

Dessuten var det en traad i kompaktkamera-delen hvor de fant et apacer 2GB-kort til 300 tror jeg. Men jeg finner ikke traaden.

 

Det siste bildet der saa ikke ut som noe festbilde da. For all del, det var et toeft dobbeltportrett, men jeg kan ikke akkurat se at det var fra en fest. Med baade forgrunn og bakgrunn opplyst ser det ut som det er tatt midt paa lyseste dagen.

Lenke til kommentar
Det siste bildet der saa ikke ut som noe festbilde da. For all del, det var et toeft dobbeltportrett, men jeg kan ikke akkurat se at det var fra en fest. Med baade forgrunn og bakgrunn opplyst ser det ut som det er tatt midt paa lyseste dagen.

 

Akkurat det som er poenget :)

Hadde jeg brukt kamerablitzen istedet for SB-800 hadde du fått et klassisk blitzbilde med harde skygger og mørk bakgrunn.

Tro meg. Det eneste lyset som var i rommet fra før var fra svake vegglamper.

Lenke til kommentar
Det siste bildet der saa ikke ut som noe festbilde da. For all del, det var et toeft dobbeltportrett, men jeg kan ikke akkurat se at det var fra en fest. Med baade forgrunn og bakgrunn opplyst ser det ut som det er tatt midt paa lyseste dagen.

 

Akkurat det som er poenget :)

Hadde jeg brukt kamerablitzen istedet for SB-800 hadde du fått et klassisk blitzbilde med harde skygger og mørk bakgrunn.

Tro meg. Det eneste lyset som var i rommet fra før var fra svake vegglamper.

6061914[/snapback]

Jeg faar faktisk fine bilder med innebygd blitz paa pentaxen hvis jeg skrur ned styrken og leker litt med manuell eksponering. Direkte eksternblitz dreper jo ALT av atmosfaere.

Lenke til kommentar

Helt enig med Gnarf. Det siste jeg hadde solgt var 50/1,4. :thumbup:

 

Alt i alt er jeg overbevist at du får mer glede og bruk for den enn en blitz. Du sier selv du nettopp har kjøpt kamera. Etter noen bilder med zoomene og så prøver du 50 mm ser du antagelig hvor mye bedre det er og kanskje du t.o.m. ønsker flere faste brennvidder i stedenfor blitz?

 

Har selv D70 og bruker ofte 50/1,8. Skal være lite lys før du må ha blitz.......

 

Har faktisk ikke tenkt på det Herr Brun nevnte, selvom jeg har brukt den metoden noen ganger på macro til å trigge en slave, kanskje prøve på "vanlige" bilder også?

Lenke til kommentar

Leema kan jeg spørre deg om noe, hvor mye greie på foto har du. Tar du alle bilder med Auto osv. Siden du ikke umidelbart ser at det er en stor fordel med et f1.4 fremfor en f5.6 objektiv (f1.4 slipper inn mange ganger så mye lys). Godt mulig at du aldri vil få bruk for det 50mm fastobjektivet, men hvis du ikke vet hva slags egenskaper en slik linse har ville jeg i det minste ventet til jeg forstod hva lystyrke vil si og hadde tatt så mye bilder at du så forskjellen på 50mm og en Zoom i skarphet, og hvilke andre ting man kan oppnå med et lysterkt fastobjektiv.

 

Det er godt mulig at du vet alt dette, og da har du selvsagt full rett til å vrake 50mm din hvis du føler at du ikke trenger den, men de færeste vil nok selge et slikt objektiv hvis de vet hva det kan brukes til.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...