Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefaling av russebil (merke&modell)


Anbefalte innlegg

Jeg og en del av folka jeg skal ha bil med neste år har begynt å se på russebil.

(veit det er litt tidlig.. men skal begynne å fikse på den i sommer/høst.. og skal kjøpe i sommerferien en gang..)

De ser da mest på utseende, mens jeg tenker litt på det tekniske med motor osv.

Fattern sier at vi må passe på om vi kjøper en eldre amerikansk bil, da det lett ligger igjen en bakaksling en converter o.l i et lyskryss om vi gir på for mye osv :p

 

Disse merkene/modellene har vi sett på:

 

*Chervrolet Beauville

*Chevrolet Van

*Ford Econoline

 

Hva bør vi se etter, eller vike unna på disse bilene?

Dieselbil, med automatkasse er vel det beste?

Vi har kikket på en bensin bil, med automatkasse.. Hvordan blir det kontra diesel?

er det noe andre forskjeller enn prisen?

 

Kom gjerne med andre forslag til biler!

"Krav":

Bra med plass

-Må kunne kjøres på klasse B førerkort

-Må kunne registreres for 8 pers.

-Pris må ikke overstige 30.000

 

På forhånd takk!

 

 

Det er vel disse to som frister mest (for meg hvertfall)

Van:

2_1790108515.jpg

 

Beauvillle:

8_-1426135085.jpg

Endret av espennyh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De er ikke så enkle å fikse selv nei. Et par kompiser av meg som kjører sånn i år.. De har måtte skru en del.. Krever seff at man kjenner noen som klarer å skru på bilen da..

 

Skal nevne caravelle for folka neste gang vi diskuterer!

Endret av espennyh
Lenke til kommentar

Er noen av russen her nede som kjører Chervrolet Van eller Beauvillle (ikke sikker på hvilken) med bensin og automat, og de sier at på en landeveistur langs E39 (Mandal - Kr.sand for de som er kjent) bruker de ca 3 - 3,5 liter på mila i snitt. Med andre ord er det er det rimelig dyrt å kjøre de. Så ville enten funne en med diesel eller sett etter f.eks Caravelle. For 30 000 får du jo den litt nyere typen hvis dere er intresert i det.

Lenke til kommentar

Chevyene har vistnok noe dritt som må oljes (trykknippel eller noe man skal fylle på) jevnlig i forbindelse med styringen foran. Husker ikke hva det var, men poenget er nå engang at veldig få gjør det, og at styringen ofte er i dårlig stand på endel av de. (som gir prob med sikkerhet og eu-kontroll)

 

Caravelle er fine russebiler, men de har ikke særlig solide motorer. Da VW gikk over til vannkjøling brukte de en blokk som krever spesialkjøleveske til ca 1000kr literen for ikke å korrodere. En ny blokk koster endel penger, men mange velger likevel å skifte blokk enn å bruke enda mer penger på kjølevæske. Poenget her er at motorene går istykker om de har gått særlig mer enn 150 uten at noen har gjort noe med de. (vi hadde en som hadde gått over 300, men den gikk istykker for de som kjøpte den etter oss). Diesel er billig, men bør ikke kjøres noe særlig over 80 pga varme. Bensin på 120hk er sprek, men den går også istykker da, hehe.

 

Uansett hva slags russebil du skal ha, så er de stort sett gamle, og en bør sjekke opp om man har noen som kan mekke billig! (familiemedlemmer til de på bilen, sponsing fra verksted e.l.)

Lenke til kommentar

Herregud... Caravelle og de bilene der er da ikke russebiler! Vi hadde en Dodge Ram 350 i fjor, og ja... Det ble no mekking... Så skaff en mekaniker og en amerikaner med v8, ikke no japansk no! Dessuten er det ikke alle bilene som må mekkes på, spørs hvor mye man legger i selve kjøpet det!

Lenke til kommentar

Jeanet: Hvorfor er det bare amerikanske biler som er russebiler? Fordi de har høyest forbruk og mest feil, eller?

 

Vi har en Mazda E2000, og har fått sinnsykt mange kommentarer på at den er mye kulere enn folk hadde trodd at en Mazda kunne være. En i klasse skulle egentlig ha bil (de kjøpte en Astro, men solgte den igjen), nå sier han at han heller ville hatt en slik bil vi har.

 

Disse kan man gjøre ufattelig mye kult med. :D

Lenke til kommentar

Sto ved siden av en Mazda E2000 i Kongeparken, den var ikke så kul, sluffy :p (Håper ikke du var der du og ^_^).

 

Vi har en Chevrolet Beauville G30 78 mod. 6.2l bensin. Drikker ganske så masse den ja, og har måttet fiksa en del på den. Syns likevel det er verdt det i forhold til å ha en gammel tysker eller japse.

Lenke til kommentar

Tja, tenker vi bare for å få en kjørbar bil i god stand har vi nok brukt en del tusen. Har gått i nye bremsebånd, sylindere, en del lyskobling og sikkert mer som jeg ikke har oversikten over.

 

På mila drikker den vel rundt 2 på normal kjøring ja...

Lenke til kommentar

Akkurat den er minibuss, men alle kjøretøy som har vært registrert i over ti år i Norge kan omregistreres gratis. Tror bare du må gjennom en kontroll som sjekker om den tilfredsstiller kravene til den nye "klassen", og så må du ha nytt vognkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...