Hollund Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 (endret) Har ein 1 dager gammel PC som ikkje vill starte lenger. Ingen respons når eg trykker på power knappen. Lurer på om dette kan skjyldes overspenning. Det samme skjedde plutselig med den andre PC `en som eg hadde. Men da hold den ut 1/2 år. Har ikkje målt spenninga enda siden eg ikkje har eit voltmeter. Har nå mplt spenninga. Den er på 237V som er litt over normalen Endret 8. mai 2006 av Hollund Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 UPS. En god en beskytter mot over- og underspenning, samt mot strømbrudd. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 UPS er helt grei, men en brukbar en koster lett 10K. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Får da noen greie til langt under den prisen! Så lenge den kun skal brukes til en enkel liten PC og muligens en skjerm. Og bare skal ha nok strøm til et par minutter så man rekker å skru maskinen trygt av hvis det blir strømbrudd. Lenke til kommentar
Hollund Skrevet 7. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2006 (endret) Får da noen greie til langt under den prisen! Så lenge den kun skal brukes til en enkel liten PC og muligens en skjerm. Og bare skal ha nok strøm til et par minutter så man rekker å skru maskinen trygt av hvis det blir strømbrudd. 6056396[/snapback] Problemet er at min PC ikkje vill starte mere 0 respons Den er kun 1 dag gammel Endret 7. mai 2006 av Hollund Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 (endret) Da har du jo i det minste garanti. Skal du sjekke nettspenninga må du overvåke spenningen kontinuerlig over lengre tid for å finne eventuelle over- eller underspenningspulser. Endret 7. mai 2006 av sedsberg Lenke til kommentar
Hollund Skrevet 7. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2006 Da har du jo i det minste garanti. 6056427[/snapback] Det er mystisk siden det samme skjedde med min andre PC for 2 uker siden Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Sjekk at svitsjen bak ikke står på 110 volt... da har du grilla psu og gjerne hele pc'n. Den skal stå på 220 volt. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Har han bytta på den bryteren så ville det sagt "BOFF" og PC-en ville dødd umiddelbart. Lenke til kommentar
Hollund Skrevet 7. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2006 Sjekk at svitsjen bak ikke står på 110 volt... da har du grilla psu og gjerne hele pc'n. Den skal stå på 220 volt. 6056434[/snapback] PC en virka i 1 dag. Heil til eg skrudde den av. Når eg skulle starte den i dag tidlig var det 0 respons Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Før du kjøper noko UPS må du måle spenningen på nettet ditt. Eit måleinstrument koster eit par hundrelappar på Biltema, Clas Ohlson osv. Lenke til kommentar
Hollund Skrevet 7. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2006 (endret) Før du kjøper noko UPS må du måle spenningen på nettet ditt. Eit måleinstrument koster eit par hundrelappar på Biltema, Clas Ohlson osv. 6056445[/snapback] Har 2 andre PC er i huset. Di fungerer fint. Har også prøvd å starte den på forskjellige steder i huset. Ingen ting skjer Endret 7. mai 2006 av Hollund Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Du har ikkje moglegheit for å ta straumforsyninga i ein av dei andre maskinene og putte i din? Den PCen som tok kveld for 2 veker sidan, har du feilsøkt på denne og funne feilkjelda? Lenke til kommentar
Hollund Skrevet 7. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2006 (endret) Du har ikkje moglegheit for å ta straumforsyninga i ein av dei andre maskinene og putte i din? Den PCen som tok kveld for 2 veker sidan, har du feilsøkt på denne og funne feilkjelda? 6056471[/snapback] Nei. Det er 0 lys på HK på begge PC ene Kan det skjyldes for lav/høy spenning i stikkontaken ? Endret 7. mai 2006 av Hollund Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Noen PC-er er mer sårbare for støy på strømnettet enn andre, så det kan hende at du har vært maks uheldig. Og skal du måle nettspenninga så nytter det ikke å bare stappe inn et multimeter og se at det står ca. 220V. Ødeleggende spenningspulser kan komme når som helst og være så korte at multimeteret ikke registrerer dem. Uansett ville jeg sendt PC-en(e) inn på garanti. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Rene overspenningsvern koster ikke rare greiene og fås kjøpt i mange el- og dataforretninger. Et slikt kan være lurt å ha uansett. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 (endret) Om du ikkje er trygg på å skifte komponenter i PCen ville eg sendt inn igjen den nyaste maskina, men om du kan eller har andre som kan hjelpe deg med å feilsøke litt ville eg iallefall testa den eldre maskina lit t. Rene overspenningsvern koster ikke rare greiene og fås kjøpt i mange el- og dataforretninger. Et slikt kan være lurt å ha uansett. Tja...vil det ha noko effekt utan heile spekteret? Grovvern, mellomvern og finvern. Endret 7. mai 2006 av zeph Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Hvis det er en ferdig-PC så må du forsikre deg at du ikke bryter garantien hvis du prøver på noe selv. Lenke til kommentar
albions Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 (endret) Har nå målt 237V mellom fasene. Noe som er litt over det normale. Men dette kan da umulig ha noe å bety BTW - Hollund er bror min sitt nick Endret 8. mai 2006 av albions Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Har nå målt 237V mellom fasene. Noe som er litt over det normale. Men dette kan da umulig ha noe å bety BTW - Hollund er bror min sitt nick 6062396[/snapback] Har du målt at den har denne spenningen stabilt og kontinuerlig over flere døgn, og at det ikke er noen spenningspulser da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå