maxM Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Hei, bruker GRUB i oppstarten siden jeg har XP og Ubuntu på PCen. Problemet er att for hver gang jeg oppdaterer Ubuntu (fra f.eks 5.04 til 5.10) kommer det to nye alternativer under oppstart. Er det måter jeg kan fjerne alternativer som ikke blir brukt? (jeg har prøvd google men syntes ikke jeg fant det jeg lette etter) Tusen takk for svar, Mvh Eirik Lenke til kommentar
FLuAA Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Rediger /boot/grub/grub.conf eller menu.lst. Lenke til kommentar
maxM Skrevet 7. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2006 oki, jeg har sett på fila og veit hva jeg skal gjøre. Men hver gang jeg skal åpne den som root får jeg beskjed: Permission denied skriver muligens inn feil commando (jeg er veldig ny i ununtu). Har noen en konkret commando? Lenke til kommentar
laerda Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 (endret) Du skriver at du prøver å åpne den som root... Vil det si at du bruker sudo? I ubuntu er ikke root kontoen aktiv som standard, kontoen du logger på til vanlig er ikke root. Skriv sudo nano /boot/grub/menu.lst i en terminal (du kan selvfølgelig bruke din foretrukne teks-editor istedet for nano), tast inn passordet ditt, og så skal du kunne redigere fila. Endret 9. mai 2006 av MaxTiger Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Det kan hende du må skrive "su" for å bli administrator først. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
maxM Skrevet 31. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2006 heisann, har vert litt borte fra Ubuntu i det siste. Men takk for hjelpa det funka fint Og ja jeg har brukt sudo først, også sudo bash for å gjøre flere oppgaver med det samme . Lenke til kommentar
lnostdal Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 skriv eventuellt `sudo su' i stedet for `sudo bash' (dette har ikke noe med programmering å gjøre btw., posten hører til under Programvare -> Linux) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå