Snusi Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Hei! Jeg skal ut å reise om ca 10 måneder og skal kjøpe meg et kamera før den tid (men som skal være med på reisen). Jeg skal gå mye av tiden, så derfor spiller vekt en ganske stor rolle. Skal reise i ca et halvt år så det MÅ være av god kvalitet. Jeg har utelukket dSLR siden det er såpass tungt (med flere objektiver osv) og siden jeg så og si er en nybegynner (stemmer ikke helt, da jeg kan så og si alle instillinger osv). Har sett på maaange modeller, men klarer ikke helt å finne ut en som passer for meg... Kanskje dere kan hjelpe meg? Ting som er viktige - Kvalitet (på linse osv) - Zoom: - Vidvinkel: helst under 30mm (i 35mm) - Tele: helst over 200mm (i 35mm) - Manuelle instillinger (det skal vel ikke være noe problem) - Over 5-6 mp (det skal vel heller ikke være noe problem) - Lett (under 800g) - Bildekvalitet - Byggekonstruksjon Ting som er passe viktige: - God LCD - RAW - Robusthet Ting som nesten ikke er viktige: - Pris (under 8K) - Merke (bare det er bra nok, så har vel ikke det noe å si) - Mulighet for video - TIFF Har sett på veldig mange modeller, men trenger rådføring fra dere. Mvh Snusi Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Det er vel ikke mange som har både vidvinkel og tele? Det eneste jeg vet om er Ricoh caplio R3 med 28-200mm. men dette har vel begrenset med manuelle muligheter. DX har en meget bra pris på den for tiden. Canons S80 har 28mm vidvinkel opp til 100mm, med manuelle muligheter, og du kan få ekstra både vidvinkel og tele til den. Panasonics DMC-FX01 har 28-100mm linse, men lite manuelle innstillinger. Den har derimopt billedstabilisator (i likhet med Ricohs), men ikke noen ekstra linser så vidt jeg vet. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Synes du burde ta en titt på Panasonic Lumix Fx01. Det er en helt ny modell med god vidvinkel (28mm) og ganske mye zoom (102mm). Kameraet er kompakt og godt bygget, det er godt å ta å føle på (har det i butikken der jeg jobber), det har optisk bildestabilisator, 6 mp oppløsning og 2.5" klar og fin skjerm. Prisen ligger vel rundt 3500. http://www.panasonic.no:80/servlet/PB/menu..._l13/index.html Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 7. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2006 Ok. Takk for tips..! Det med vidvinkel er ikke så viktig.. Bare det ikke er under 35 Hva sier dere til Nikon 8800? Lenke til kommentar
se# Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 (endret) Fujifilm S9500 oppfyller alle kravene dine bortsett fra vekt, men bare 10g for mye. Jeg oppfatter dette som et av de beste reisekameraene for tiden hvis du ikke vil ha speilrefleks. Bruk av AA batterier gjør at det er enkelt å få tak i nye batterier hvis du ikke får ladet, og CF-kort er tilgjenglelig med stor kapasitet, og relativt lav pris sammenlignet med andre formater. Ulempen er at det er ganske stort, du kan nesten (men bare nesten) ha et Canon 350D med 18-125mm eller 18-200mm isteden. Et annet stort kompaktkamera med mange finesser er Panasonic FZ30, men det gir ikke så mye vidvinkel som du ønsker. Du kan sette på en forsatslinse, men det er kronglete. Endret 7. mai 2006 av se# Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 7. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2006 Det er et bra kamera, men er ikke riktig så kvalitetsfullt som f.eks Nikons og Canons kameraer (synes nå jeg).. Så fåreløpig står det på Nikons 8800.. Noen kommentarer om det? Lenke til kommentar
se# Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Siden jeg har et Nikon 8800 kan jeg jo kommnetere det litt. Kjøpte mitt høsten 2004, altså for omtrent 1.5 år siden. 8800 er et veldig bra kamera på mange måter og gir kanskje beste bildekvalitet ved lav iso (50) av alle ultrazoomene. Det er noe støy, men det er fordi Nikon gjør lite støyfjerning i kameraet med standardinnstillinger. Så S9500 har mindre støy selv ved laveste iso, men er nok litt mer prosessert enn 8800-bildene (og har da litt mindre å "gå på". Ved noe høyere iso er s9500 vesentlig bedre enn 8800, men s9500 mangler bildestabilisator og BSS som begge bidrar til at 8800 kan håndholdes på lengere lukkertider enn s9500. Det er en fordel ved stasjonære motiv, men når motivet beveger seg har s9500 fordelen fordi du da uansett må bruke kortere lukkertid (og høyere iso). Når det gjelder byggekvalitet så er de ganske like. Objektivet i 8800 er kanskje et hakk bedre, men zoomringen på s9500 er mye lettere å bruke enn vippebryteren på 8800. Fokus er raskere på s9500, og spesielt ved veldig små motiver kan 8800 slite litt fordi fokuspunktene er store (kan fokusere på noe i forgrunn/bakgrunn). Batterikapasitet er helt ok på begge, men ikke superbra. Nikon bruker spesialbatterier, og har du to vil du nok greie deg bra. S9500 bruker AA og de er jo en del større, men til gjengjeld kan du kjøper vanlige alkaliske i enhver kiosk som nødløsning. 8800 er en god del mindre enn s9500 fordi zoomringen mangler og objektivet trekkes inn i kamerahuset. Annen fordel med 8800 er vridbar lcd som kan vris inn mot kamerahuset så den blir helt beskyttet, den kan også vris så den peker forover. Største ulempen med 8800 er hvis du vil bruke raw. Det er lenge å vente mellom hvert bilde. s9500 er raskere, men heller ikke veldig bra. Med jpg er 8800 heller ikke noe lyn når det gjelder bilde-til-bilde venting, men her oppfatter jeg det ikke som plagsomt tregt for vanlig fotografering. Sammenlignet 8800 mot s9500 og fz30 når disse kom på markedet, men fant ut at alle hadde sine sterke sider og ingen av dem var så mye bedre at de var verdt en oppgradering fra 8800. Hvem du liker best er avhengig av hva du prioriterer. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Får du fortsatt tak i Nikon Coolpix 8800? Er en liten evighet siden denne ble tatt ut av produksjon. Samsung Digimax 815 har 28-420mm (15x zoom, men ikke optisk bildestabilisator), men det er stort og tungt. Og LCD skjermen er av elendig kvalitet synes nå jeg. Ikke likte jeg følelsen av å bruke det heller, men det er sikkert individuelt. Vil på tross av ditt ønske om vidvinkel anbefale Panasonic Lumix FZ-30. Det er et utrolig godt kamera med 12x zoom og optisk bildestabilisator. Tror det er det beste kjøpet i denne prisklassen, på tross av litt svak vidvinkel. Tror du at du kommer til å bruke vidvinkelen mye på reise? Jeg tror ikke det Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Ta en titt på Fuji S5600 også. Mer kompakt, fortsatt mye zoom og manuelle funksjoner. http://www.dpreview.com/reviews/specs/Fuji...nepixs5200z.asp Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 (endret) Som Afseth må jeg også få snakke litt varmt om FZ30. Det ser stort og tungt ut, men er med sine 740g overraskende lett, og det letteste av de 3 hybridkameraene FZ30, S9500 og Pro815. Jeg mener også at du burde legge deg i denne klassen for turkamera. Jeg kjøpte mitt FZ30 i oktober '05, også med tanke på tur, selv om det da i første rekke var snakk om en liten 5-dagers guttetur til Spania. Men jeg liker å fotografere, og knipset rundt 700 bilder på de få dagene, og dro det meg meg overalt vi var, og det var ikke få steder. Jeg rakk på forhånd å både lese om, og erfare selv at det støyer så det klarer seg i høy ISO, og truet det derfor til ISO 100 hele tiden. Bildestabilisatoren og naturlige støtter hjalp til å redde bilder der lyset var svakt. Se bilder fra turen her om du er interessert. På lang tur vil du også sette pris på manuell zoom og fokusring da det drar vesentlig mindre strøm enn motorzoom, i tillegg til at linsa ikke skal trekkes ut og inn hver eneste gang du slå av/på kameraet. Med et ekstra batteri eller to har du også rikelig med støm til en del bilder mellom ladingene. Med lite blitsbruk drar jeg lett 5-600 bilder på det knøttlille batteriet. LCD-skjermen er også den hittil beste jeg har sett. Med sine 235 000 punkter på 2" er den rett og slett dritskarp. S9500 kan med sine 115 000 på sin 1.8" overhodet ikke måle seg med denne (ja, jeg har prøvd begge). Og det å kunne vri skjermen helt rundt i beskyttelsesstilling vil gi den lang levetid. En annen fordel med FZ30 i forhold til S9500 og Pro815 er at linsa ikke kommer en eneste mm lenger ut ved zooming, mens den på S9500 og Pro815 kommer henholdsvis langt og dritlangt ut, og gjør dem mer uhåndterlige etter min smak, iallfall. IR-hjelpelampen for autofokusen gjør også en meget bra jobb i dårlig lys innefor sin rekkevidde. Jeg savnet ikke mer vidvinkel på hverken Spaniaturen eller ved senere bruk, men har hatt meget stor glede av 420 mm på full tele. FZ30 kan trygt anbefales som reisekamerat. Endret 7. mai 2006 av manskow Lenke til kommentar
se# Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Enig i at FZ30 utmerker seg i klassen og er et godt alternativ. Fordelene er intern zoom som gir en solid konstruksjon, OIS og bra RAW håndtering (for et kompaktkamera). Batterilevetiden er ikke spesielt bra, men heller ikke håpløs dårlig. Også bra autofokus selv om den er treg ved full zoom (men det gjelder alle). Ulempen er bildebrikke med mye støy, men det blir først et reelt problem ved store forstørrelser. Hva som er viktigst, 28mm vidvinkel eller mye tele er personavhengig. Jeg synes tele er viktig, men reiser man og er interessert i å ta bilder av interiører, miljøer med mange mennesker osv er nok 28mm vel så viktig. Forøvrig er det tre butikker i prisguiden som fører 8800, hvorav en sier den er på lager. Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 8. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2006 Tusen takk for svar! Revurderer nå Nikon 8800 og ser heller på FZ30. Skal lese enn del om den, og vil sikkert komme med en del spørsmål rundt det. Gi meg noen timer, så har jeg flere spørsmål. Som Afseth og andre sier, så er det ikke sååå nøye med vidvinkel, hvis jeg skulle velge ville det nok blitt større tele fremfor bedre vidvinkel. Igjen takk for svar Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Hvor finner du 8800 i dag? Og naar det kommer til vidvinkel. Vidvinkelforsats burde vel vaere ok paa FZ30, siden all zoom og fokus foregaar internt, og objektivet derfor ikke ser ut som en elefantpenis paa full tele... Jeg har fiklet litt med disse i butikk, og FZ30 er uten tvil den jeg likte best. Dette pga. ergonomi, kvalitetsfoelelse og en fantastisk lcd-skjerm. Samsung hadde jeg rett og slett ikke turt aa bruke full tele paa, objektivet blir jo helt vanvittig langt. Ser ut til at det kan knekke ved foerste vindkast. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Hvor finner du 8800 i dag? 6061282[/snapback] Som det står lenger oppe i tråden så gir produktguiden tre nettbutikker som selger 8800. Hvis jeg skulle brukt forsats på noe kamera så måtte det være FZ30 der den skrus på kamerahuset. På Nikon 8800 vil det også være greit, men der må du skru et "rør" på kamerahuset som du så fester forsatsen i. Problemet er at det tar tid å montere en forsats. En vidvinkelforsats er jo gjerne såpass liten at man kan ha den på en stund så det hjelper jo litt, men forsatser er uansett ikke en idell løsning. Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 8. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2006 Leste akkurat testen på digit.no (etter DIWA-standarder) og det virker jo mer enn lovende. Det eneste de har kommentere noe særlig er størrelsen og bildekvaliteten. Men ellers påstår de at det er et supert kamera. Det virker også slik på en del andre tester jeg leste gjennom. Hvor får man kjøpt slike forsatser (1.7x og 0.7x)? Lenke til kommentar
se# Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Hvor får man kjøpt slike forsatser (1.7x og 0.7x)? 6062586[/snapback] Google pleier å ha svar på slike spørsmål Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 10. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2006 zzz....orket bare ikke. Her er link for de som skulle være interesserte: DMW-LT55 telekonverter: http://www.onlinebutikken.no/PartDetail.as...87;c:36157;r:pg DMW-LW55 vidvinkelkonverter: http://www.onlinebutikken.no/PartDetail.as...88;c:36157;r:pg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå