dhjerp Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 (endret) I går formiddag traff jeg Petter på verandaen. Hele natten hadde han spunnet sitt nett som var 1/2 m langt og 20 cm høyt. Traff tydelig dårlig med stedet, for han satt der alene og ventet på byttet som ikke kom. Petter er kun 3 mm lang, og bildene er ikke beskjært. Prøvde først med et macroobjektiv, men forstørrelsen ble ikke stor nok. Bildene er tatt med Nikon D70, Nikon 28 mm reversert, ISO 400 og 640. Manuelle innstillinger hele veien. Si hva dere synes. Endret 10. mai 2006 av dhjerp Lenke til kommentar
Peterpan73no Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Makrobilder av insekter og kryp er bestandig stilig. Jeg har sett edderkoppbilder både skarpere og mer spennende, men synes absolutt at dette er fine bilder. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 lat oss ikke begynne macro diskusjonen, men dette er ikke et macrobilde, men et nærbilde, macro skal være like stort på bilde som i virkeligheten Lenke til kommentar
riktig Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Så ikke sett diskusjonen i gang. Jeg likte det første, selv om det ble LITT liten dybdeskarphet her. Vet ikke hvor mye du har å gå på her, denne karen er åpenbart liten. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 korsedderkopp, Araneus diadematus, hjulspinner som kan bli 18 mm lang. Har en hvit, korsformet tegning på ryggen. Utbredt over hele landet. Det er ikke det største motivet nei Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Så ikke sett diskusjonen i gang. Jeg likte det første, selv om det ble LITT liten dybdeskarphet her. Vet ikke hvor mye du har å gå på her, denne karen er åpenbart liten. 6065536[/snapback] jeg syntes det var nr 1 som var kulest jeg og, men det med dybdeskarpheten syntes jeg er bare rått, ser ut som det er et slags klistremerke, genialt Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 8. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2006 (endret) lat oss ikke begynne macro diskusjonen, men dette er ikke et macrobilde, men et nærbilde, macro skal være like stort på bilde som i virkeligheten 6065503[/snapback] Vel, slik jeg definerer macro er dette absolutt i den klassen. Den er vesentlig mer forstørret enn 1.1. Prøvde først med 1:1 objektiv men byttet til reversert 28 mm. Igjen, kroppen på denne er kun 3 mm lang og bildet er ikke beskjært i ettertid. Stor utfordring med så liten dybdeskarphet jeg fikk her.......... Ellers takk for kommentarer. Edit; dersom det er korsedderkopp var den nok noe større da den skal være fra 4 mm. Mener et reversert 28 gir ca 15 mm på den lengste siden, sånn ca 2,5:1 Endret 8. mai 2006 av dhjerp Lenke til kommentar
Anew Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Det første er klart best. Bra treff med fokus! Det kan ikke ha vært lett med D70 og full manuell? Det som kunne gjort bildet bedre hadde kanskje vært litt lys nedenfra? Petter blir litt for mørk i "ansiktet" tror jeg. Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 10. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2006 Siden det er vår, legger jeg ut en litt større fyr som ikke har fått noe navn enda. Tamron 90, F20, 1/60s...........fyr løs. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 F 20? Ikke mye dybdeskarphet å gå på der nei. Men du har en vanvittig bra forstørrelse, helt klart. Tøft bilde, men det skulle vært mer dybdeskarphet der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå