Gå til innhold

Hvordan greiest utvide et RAID5 sett?

Anbefalte innlegg

Heisann,

Har et MD5 software raidsett kjørene på en server hjemme jeg bruker som filserver. I dag kjører denne 4 x 200GB harddisker, dvs ~590 GB

Raid Level : raid5

Array Size : 585930240 (558.79 GiB 599.99 GB)

Device Size : 195310080 (186.26 GiB 200.00 GB)

Raid Devices : 4

En av harddiskene (det er 1 gammel og 3 ~10 måneder gamle) har begynt å komme med skumle feil, og jeg rekner da med å måtte skifte den ut snart. (takk og lov for RAID5).

I den sammenheng merket jeg at at mdadm har en rezise mulighet, men dette vil vel kun utvide selve RAIDsettet, og ikke partisjonen som ligger på?

Finnes det en mulighet for meg å enkelt utvide partisjonen på og uten å måtte repartisjonere og miste det jge har liggende på? Det ligger ikke noe LVM på dette systemet.

Ser at 200GBs diskene nå er greie i pris og tenkte derfor å kaste inn en eller 2 til, og da hadde det vært greit å kunne gjøre det uten å miste data :)

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

regner med det er --grow du tenker på?

Vel uten at jeg har brukt denne selv, vil jeg anta at du...

1) øker størrelsen på ditt raid og deretter...

2) øker størselsen på filsystemet oppå for å matche dette.

xfs og reiserfs kan resize's mens de er montert

ext3 må unmount'es først.

litt google antyder at mdadm ikke klarer denne biffen så bra på raid5, vil anbefale å snoke litt rundt.

Har du LVM oppå ditt raid device? Isåfall er ikke "pvresize" implementert (sier det hvertfall hso meg)

Men hvis du har LVM; du sier at disker er billige - hva med å sette inn en ny 200 gb, og kjøpe 4 nye harddisker til et nytt raid? Disse kan du så lage ditt logiske volum over og til slutt sitte med et 1.2 TB filsystem over 2 raid5 devices

EDIT: og selvsagt - backup først

Endret av Torbjørn
Lenke til kommentar

Det er grow jeg tenker på ja.

Desverre har jeg ikke LVM på dette da jeg ikke da planla å utvide det noe særlig. Det er kun et EXT3 filsystem (en partisjon) som ligger over hele RAID5 settet.

Jeg kunne jo selvsagt fyllt opp med flere disker, men har ingen grunn til å gjøre det. Samtidig har jeg kun kapasitet til 3 IDE disker til før jeg må frem med en ektra kontroller, så enda en grunn til at jeg ikke ønsker det.

Målet er å:

-Skifte ut disken som nok vil dø snart

-Sette inn 1 eller 2 disker til forruten den utskiftede og dermed legge til 1-2 nye i RAID5 settet, for så å utvide EXT3 partisjonen.

Det som plager meg mest er vel det at jeg ikke har masse disker liggende og dermed er backup litt vanskelig ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har bestilt 2 identiske disker nå, så jeg får skiftet ut den ene disken som ikke er identisk med de andre, og som er gammel å herker litt.

Så jeg planlegger å skifte ut den først. For så å koble opp en ny disk og utvide RAIDet via mdadm, for å se hvordan det funker.

Har ikke veldig mye data på RAID settet enda så går det skeis så går det skeis. Da får jeg være smart og legge LVM oppå RAID settet så jeg får gjort det lettere en annen gang hvertfall :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...