Gå til innhold

Objektiver du ønsker deg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja takk, begge deler.

Aiai, da får du jo 3 ulike objektiver med samme lysstyrke og omtrent samme brennviddeområde! Jeg vurderer selv å kjøpe et lyssterkt objektiv innen dette området, men å kjøpe alle på markedet hadde jeg faktisk ikke tenkt på ;)

menmen, du har sikkert en god grunn..

Lenke til kommentar
Aiai, da får du jo 3 ulike objektiver med samme lysstyrke og omtrent samme brennviddeområde! Jeg vurderer selv å kjøpe et lyssterkt objektiv innen dette området, men å kjøpe alle på markedet hadde jeg faktisk ikke tenkt på ;)

menmen, du har sikkert en god grunn..

Tamronen får nok ny eier når disse to er i hus.

PS Ellers har jo Sigma og Tonika også noen aktuelle i dette området hvis du skulle finne på å samle. ;)

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar
Aha - noen spesiell grunn til at du bytter den ut?

(Den ville jo være et av mine alternativer)

Tamronen mangler litt i den vide enden, derfor 17-55, men den igjen mangler litt i den lange enden, derfor 28-70, (skulle gjerne ha sett at Nikkor hadde et 17-70). Tamronen er et billigobjektiv og har ikke all verdens skarphet, og dessuten vil jo Tamronen bli et fremmedlegeme i Nikkorsamlingen. ;)

Lenke til kommentar

Jeg ønsker meg bare en liten Canon 28mm 2,8 for tiden.

Ellers fortjener Jupiter 8 å få selskap av en Jupiter 9 og en vidvinkel på Zorky'en, etter jeg har kjøpt ekstern rammesøker for alle brennvidder (over 28mm) i Roma.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Tamronen mangler litt i den vide enden, derfor 17-55, men den igjen mangler litt i den lange enden, derfor 28-70, (skulle gjerne ha sett at Nikkor hadde et 17-70). Tamronen er et billigobjektiv og har ikke all verdens skarphet, og dessuten vil jo Tamronen bli et fremmedlegeme i Nikkorsamlingen. ;)

6364784[/snapback]

Så det er slik det ligger an. Du vurderte ikke å dele inn i to objektiver med mindre omfang, men samme totalomfang? Typisk 17-35 mm f/2.8 ED-IF (et legendeobjektiv) og noe à la 35-70 mm, om disse kan ha høyere kvalitet og/eller mindre vekt. Jeg har ikke orientert meg fullstendig på markedet her ennå...men jeg har bare det generelle inntrykket at mindre brennviddeomfang er positivt mtp kvaliteten. 17-35mm'ern skal være noe av det beste Nikon noengang har laget!

Utvalget er her:

http://www.naturfotograf.com/index2.html

Uansett er det dyre objektiver du har sett deg ut, med pris på 10-14.000 per stykk :)

(edit: mye leifer og tull her)

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

6364784[/snapback]

Så det er slik det ligger an. Du vurderte ikke å dele inn i to objektiver med mindre omfang, men samme totalomfang? Typisk 17-35 mm f/2.8 ED-IF (et legendeobjektiv) og noe à la 35-70 mm, om disse kan ha høyere kvalitet og/eller mindre vekt. Jeg har ikke orientert meg fullstendig på markedet her ennå...men jeg har bare det generelle inntrykket at mindre brennviddeomfang er positivt mtp kvaliteten. 17-35mm'ern skal være noe av det beste Nikon noengang har laget!

6364975[/snapback]

Kommer helt an på bruken, dette. Jeg har hatt 17-35-Nikkoren, men bytta den bort "inntil videre", dvs inntil FF er i hus. Den er ikke så skarp på full åpning, derfor er 17-55/2.8 et svært mye bedre alternativ til reportasje, der rekkevidden også teller endel. Den har vidunderlig fargegjengivelse, men 17-55 er også meget bra på det området. Den jobber best på 5.6-11, altså et typisk landskap/naturobjektiv. 28-70/2.8 er et typisk studio/portrett-objektiv som også går fint til reportasje, så hvis en har masse penger, er det ikke nødvendigvis dumt å kombinere den og 17-55. Med ett hus, er 17-55 valget, men i endel sammenhenger vil en være vesentlig bedre dekka med to hus og f.eks 12-24 og 28-70, nettopp oppdeling av zoomområdet. Jeg har noen tilsynelatende helt idiotiske overlapp blant mine objektiver, f.eks 85/1.8 og 105/1.8 (beror på hva jeg har kommet over rimelig brukt), men objektivene har så ulik karakter at det oppleves som helt greit for meg.

Lenke til kommentar
Vidvinkel, men egen test av EF 10-22 overbeviste ikke.

Jeg synes den er meget bra. Her er en test av det.

6365506[/snapback]

Jeg har nok kanskje vært uheldig med eksemplaret. Jeg får prøve igjen når jeg får muligheten:)

Lenke til kommentar

Har

Nikon D70s

Nikon AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G IF-ED

Ønsker

Nikon AF-S DX Zoom-Nikkor 18-200 F/3,5-5,6G IF-ED

Og det som irriterer meg mest av alt er at den ikke er å oppdrive for tiden! Ønsker å et bra polariseringsfilter til den linsa.

Lenke til kommentar

Har:

Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II

Canon EF 50mm F/1.8 II

På ønskelista står:

Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC Macro

Canon EF 17-40mm f/4L USM

Canon EF 70-200mm f/2.8L USM

Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM

Canon EF 24-105mm f/4L IS USM

Canon EF 28-300mm f/3.5-5.6L IS USM

Canon EF 300mm f/4 IS USM

Canon EF 50mm f/1.4 USM

Canon EF 28mm f/1.8 USM

+ Canon Teleconverter 1.4x eller 2x

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...