Gå til innhold

Objektiver du ønsker deg

Anbefalte innlegg

Hei!

Slenger meg på her jeg også! Dette er utstyret jeg har sammen med Canon 350D:

Har:

Sigma 10-20 mm

Canon EF-S 17-85 mm

Canon EF-S 60 mm Macro

Canon EF 70-200 f/4 L

Canon EF 50 mm f/1.4 (er til salgs)

Ønskelisten:

Sigma 30 mm f/1.4 (erstatter 50 mm)

Canon converter 1.4

Drømmen:

Canon EF 300 mm f/4 IS

Ser ellers at noen, om ikke akkurat rynker på nesen, så ihvertfall ønsker å understreke at det er fotografen som er viktigst. Og selv om jeg i aller høyeste grad er en teknikknisse så er jeg selvsagt enig i det. Og jeg er f.eks. også en av de som har forsvart f.eks. Canon sin utskjelte og forhatte kitobjektiv 18-55. Jeg har nettopp solgt dette, men har brukt det flittig i et år. Har fått masse flotte bilder, men i lengden blir det selvsagt litt slitsomt at man må blende ned for å få virkelig gode resultater. Og i endel situasjoner er det ikke mulig.

Samtidig har jeg ingen problemer med å innrømme at jeg er nettopp en teknikknisse. Til forskjell fra tidligere har jeg nå konsentrert pengebruken om foto. Kona er kjempefornøyd. Det blir mange flotte barnebilder og maaange andre også. Og noen blir faktisk ganske brukbare i mine øyne.

Uansett - det var ikke meningen å skape et sidespor på denne tråden. Måtte bare få uttrykke at jeg synes det må være fullt lovlig å være litt teknikkgal og samtidig synes at kombinasjonen av dette og foto er helt topp! Men alt med måte - en periode rett etter at jeg fikk kameraet mitt for et år siden synes jeg all tid gikk med til å følge med på nett, lese tester, vurdere RAW el. JPG, zoom vs. fastoptikk osv. tok så mye tid at det sammen med småbarn og travel jobb ikke ble tid til å fotografere så mye. Nå har det heldigvis snudd.

Vel, vel - det ble visst et langt innlegg. Fortsatt god fotohelg til dere andre!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Har:

Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5G ED-IF (klart mest brukt, allround)

Sigma 105mm f/2.8 EX Macro (mye brukt, makro & portrett)

Nikkor AF 80-200mm f/2.8D (godt brukt, sport & portrett)

Nikkor AF 50mm f/1.4D (sjelden brukt, men av og til nødvendig)

Vil selge/kvitte meg med:

Nikkor AF 70-300mm f/4.0-5.6D ED (ikke brukt siste 2 år)

Kunne tenkt meg å ha, men har ikke råd:

Lyssterkt allroundobjektiv

Godt, rett-tegnende vidvinkelobjektiv

Tips: Bagasjerommet til Bjørn Rørslett

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Hei LoSerboss, hvordan er Zenitaren? Er den rettegnende eller har den sirkulært bilde? Skarphet?

Har også endel M42-optikk som jeg er fornøyd med, mest Pentax.

Driver og forhandler med en kar om en EF 85mm/1.2, det er drømmeobjektivet akkurat nå!

Lenke til kommentar

Har: Minolta Dynax 5D

18-70AF-DT Kit

Minolta 70-210F4 (skarpt og genialt)

Ønsker seg:

Minolta 50mm 1.4

Minolta 85mm 1.4

Minolta 200mm f 2.8

Carl Zeiss® Vario-Sonnar T* DT 16-80mm f/3.5-4.5-Mer en drøm

16mm f2.8 Fisheye - dyrt dette og

Carl Zeiss® Sonnar® T* 135mm f/1.8- Drøm :p

Minolta 100mm macro 2.8

Tamron 28-75 F2.8

Mange dyre her :p

Men jeg ønsker meg de fordi

Lenke til kommentar

Hei Raggamuffin! Prisen er fastsatt til 8000,- kr, hverken mer eller mindre, men han vil absolutt at jeg skal komme for å se på objektivet først, så jeg har foreslått en alternativ løsning for ham.

Litt langt for meg å reise fra Bodø til Oslo for å se på et objektiv...

Dette er tydeligvis en skikkelig kar som vil at ting skal foregå rett.

Så vi får se hvordan dette ender?

Lenke til kommentar
Hei LoSerboss, hvordan er Zenitaren? Er den rettegnende eller har den sirkulært bilde? Skarphet?

Har også endel M42-optikk som jeg er fornøyd med, mest Pentax.

Driver og forhandler med en kar om en EF 85mm/1.2, det er drømmeobjektivet akkurat nå!

6361408[/snapback]

zenitaren er rettegnende ja + at konica minolta 5d har 1.5 cropfaktor.

ergo virker den linsa mere som et vidvinkel enn et skikkelig fisheye(sirkulært).

angrer egentlig på at jeg ikke kjøpte en 9mm peeling istedet .

Lenke til kommentar

Det var interessant. Kanskje slipper jeg å kjøpe Canon sin 15mm da, for den er dyr. Zenitar ligger på eBay til en billig penge.

Hadde Sigma 8mm, og den hadde sirkulært bilde så jeg måtte bruke software for å rette opp bildet. Det samme gjelder jo Peleng 8mm, så hvorfor vil du bytte til den? Er din Zenitar opprinnelig M42? Kunne tenke meg å kjøpe den.

Gled deg med din KMinolta 5D, for det kamera får mange spennende objektiver som kommer etter hvert, siden Sony overtok.

Lenke til kommentar

Trolig de neste:

AF-S Nikkor 18-200 1:3.5-5.6 VR II

Tokina 16-50/2.8

AF Nikkor 80-400 1:4-5.6 D VR

Sigma 150 1:2.8 Macro

Julenissetemaer:

AF-S Nikkor 28-70 1:2.8

AF-S Nikkor 70-200 1:2.8 VR

AF-S Nikkor 200-400 1:4.0 VR

Når FF-huset en gang kommer:

AF-S Nikkor 17-35 1:2.8

Kjære fastbrennvidder som jeg aldri vil skille meg av med:

35/2.0, 50/1.8,85/1.8,105/1.8

Lenke til kommentar
Hei Raggamuffin! Prisen er fastsatt til 8000,- kr, hverken mer eller mindre, men han vil absolutt at jeg skal komme for å se på objektivet først, så jeg har foreslått en alternativ løsning for ham.

6362253[/snapback]

Ok. 8000 er en bra pris det (selvsagt avhengig av stand). Kjøper kan jo heller ikke velge å vrake i mellom disse godbitene som svært sjelden er til salgs.

Et objektiv på topp 10 listen over verdens beste småbilde-objektiv, uansett fatning, sies det.

Lenke til kommentar

6362253[/snapback]

Ok. 8000 er en bra pris det (selvsagt avhengig av stand). Kjøper kan jo heller ikke velge å vrake i mellom disse godbitene som svært sjelden er til salgs.

Et objektiv på topp 10 listen over verdens beste småbilde-objektiv, uansett fatning, sies det.

6362906[/snapback]

Hvor finner man denne listen?

Lenke til kommentar

6362977[/snapback]

Du det var noe jeg så referert til i en review av denne (som jeg ikke finner i farten)

Derfor satte jeg den lille garderingen 'sies det' på slutten ;)

Men at det er blant det ypperste som noen gang er laget er det liten tvil om.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Det var interessant. Kanskje slipper jeg å kjøpe Canon sin 15mm da, for den er dyr. Zenitar ligger på eBay til en billig penge.

Hadde Sigma 8mm, og den hadde sirkulært bilde så jeg måtte bruke software for å rette opp bildet. Det samme gjelder jo Peleng 8mm, så hvorfor vil du bytte til den? Er din Zenitar opprinnelig M42? Kunne tenke meg å kjøpe den.

Gled deg med din KMinolta 5D, for det kamera får mange spennende objektiver som kommer etter hvert, siden Sony overtok.

6362625[/snapback]

har ikke tenkt til å selge zenitaren nei :)

(de ligger på ca 110$ på ebay med m42 fatning)

og ja det blir morro å se hva sony vil komme med av utstyr

legger ved et bilde tatt for å vise fortegning på zenitar, det er enden av en lecavegg

for de som lurer

Lenke til kommentar

Denne listen er egentlig Prislisten til kameraleverandørene, hvor de dyreste objektivene er de mest ettertraktete.

Man betaler for høy lysstyrke og får tunge men skarpe objektiver på største blender. Ikke alltid en fordel, men man kan ta bilder hvor andre objektiver ikke strekker til og man kan fokusere på et motiv og isolere bort resten pga den korte dybdeskarpheten.

LoSerboss: Jeg kjøper nok den Zenitaren på eBay.

Lenke til kommentar

Denne listen er egentlig Prislisten til kameraleverandørene, hvor de dyreste objektivene er de mest ettertraktete.

6363129[/snapback]

Ja og når man først skal ønske seg creme de la creme kan en likegodt sette den utgåtte Canon 200 1.8 på lista. Synd man må ut med $4-5000 for et 10 år gammelt brukt eksemplar ;)

Lenke til kommentar

Man betaler for høy lysstyrke og får tunge men skarpe objektiver på største blender. Ikke alltid en fordel, men man kan ta bilder hvor andre objektiver ikke strekker til og man kan fokusere på et motiv og isolere bort resten pga den korte dybdeskarpheten.

LoSerboss: Jeg kjøper nok den Zenitaren på eBay.

6363129[/snapback]

Jo takk jeg vet at lysstyrke & skarphet koster..

Kjøpte EF 35mm f/1,4 denne mnd..

:-)

Lenke til kommentar

Har:

Canon EOS 20D

EF 100 2.8 Macro

EF 50 1.4

EF 28-70 2.8L Denne selges.

Er veldig nær å kjøpe:

EF 24-105 4L pga tyngden og IS

Ønsker

EF 100-400L ...

Vidvinkel, men egen test av EF 10-22 overbeviste ikke.

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Hm, så det er her dere vifter med utstyret ja.

Har:

Nikon D-70s

Nikkor AF 50mm f/1,8

Tamron AF 28-75mm F2,8

Nikon SB-600

I bestilling:

Nikkor AF-S 18-200mm f/3,5-5,6 VRII

Skal ha i år:

Nikkor AF-S 70-200mm f/2,8 VR

Nikkor AF-S TC 17E II

Etter hvert:

Nikkor AF-S 17-55mm f/2,8

Nikkor AF-S 28-70mm f/2,8

Lenke til kommentar

Ønsker en ny normalzoom etter at jeg solgte kitobjektivet med min gamle 350D. Klarer ikke helt å bestemme meg for hvilken av disse skattepengene skal gå til:

EF-S 17-55 f2.8 IS

EF 24-105L f4

EF 24-70L f2.8

Liker førstenevnte pga lysstyrken og IS, men den overlapper vidvinkelen min en del, og er litt kort. De andre to kompletterer EF-S 10-22 bra, men den ene er dyr og den andre har f4 som største blender.

I tillegg tenker jeg på hva som passer best mtp tele - EF 70-200L f4 overlapper 24-105L objektivet en del men passer fint sammen med de andre. Noe sier meg at jeg bør prioritere lysstyrke, men har også veldig lyst på et stort zoomområde og gjerne en tele i fremtiden som går forbi 200mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...