Gå til innhold

Objektiver du ønsker deg


Anbefalte innlegg

Har i dag Canon EOS 5D med tilhørende objektiver:

 

Canon EF 24mm f/1.4L USM

Canon EF 50mm f/1.4 USM

Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM.

 

Har i tillegg bestilt Canon EF 85mm f/1.2L USM II, og er lovet dette i mai... :innocent:

 

Og så var 85mm f/1.2L USM II i hus :w00t:

Endret av Rob Halford
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har:

For speilrefleks:

Minolta:

28mm/2

50mm/1.7

85mm/1.4

135mm/2.8

28-135mm/4-4.5

70-210mm/4

Sigma:

70-300/4.5-5.6

CZJ:

Flektagon 20mm/4 (m42-fatning)

 

Her ønsker jeg mest Tokina 16-50mm 2.8, men det spørs om jeg går for Tamron 17-50 om ikke enten Tokina endrer planene for tilgjengelighet for α-fatningen eller Sony kommer med overraskende nyheter før jeg rekker å kjøpe.. Av drømmeobjektiver finnes Sigma 14mm/2.8 (kun for spesifikasjonene, vet hvor "begredelige" slike retrofokusvidvinkler er optisk sett), Minolta 85mm/1.4G Ltd, Minolta 135mm/2.8 STF [T4.5] og kanskje Minolta 70-200mm/2.8 G SSM.

 

For målsøker:

KMZ:

Jupiter 8 50mm/2

Jupiter 9 85mm/2

Jupiter 12 35mm/2.8

Helios 103 50mm/1.8

 

Her ønsker jeg helst Snapshot-Skopar 25mm/4, Color-Skopar 21mm/4 eller tilsvarende 15mm/4. Sammen med Jupiterene hadde en av disse utgjort et flott kit for gatefotografi - ikke at jeg klager silk det er nå :)

 

Må imidlertid understreke at jeg bremser kraftig på objektivkjøp i år (sett bort i fra en form for vidvinkel til 7D-en) da jeg heller vil leve med dette og finne min egen stil før jeg slanker ned objektivparken og satser de mest brukte fastobjektivene/evt utvider der det er store savn..

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Ah, eg vert inspirert over dei som held seg til det enkle, og legg vekt på at den som står bak kameraet i dei aller fleste høve er viktigare enn sjølve kamera.

 

Takk for ein påminnar, rogers.

 

Når det er sagt, har eg nettopp kjøpt meg eit objektiv, etter å ha utforska kit-objektivet sine begrensningar. Difor er objektivlista mi slik:

- Canon EF-S 10-22mm f/3,5-4,5

- Canon EF-S 18-55mm f/3,5-5,6

 

Eg vurderer å selja kit-objektivet (for nokre skarve hundrelappar), for å kjøpa eit meir lyssterkt standardobjektv. I tillegg har eg særs lyst på eit portrettobjektiv. Dermed ser ynskjelista mi slik ut:

- Sigma 17-70mm f/2,8-4,5

- Canon EF 50mm f/1,4

Lenke til kommentar

Fin tråd. Godt å få utløp for litt innestengt frustrasjon.

 

Hva jeg har står i signaturen.

Skulle gjerne lagt til en 12-24mm f4, 105mm f2.8 VR Macro,

10.5mm f2.8 DX fisheye, 70-200mm f2.8 VR

Og sleng på et D200 hus når vi først er i gang :)

 

Sukk. Man kan drømme.

 

Og til alle fotografen-er-viktigere-enn-utstyret-nissene der ute. Joda. Det er sant det. Men jo bedre utstyr man har jo bedre blir bildene. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar

Jo bedre teknisk blir bildene, det er i det minste sant. Hvorvidt de blir mer interessante er en annen faktor.

 

Jeg har ikke noen konkrete ting på lista ennå, annet enn at jeg skal teste Sigma 17-70 og se om den er så bra som de sier. Den virker i det minste lovende. Ellers skal jeg med tid og stunder investere i et skikkelig macroobjektiv.

Lenke til kommentar
Jo bedre teknisk blir bildene, det er i det minste sant. Hvorvidt de blir mer interessante er en annen faktor.

6060439[/snapback]

 

Helt enig!

Istedenfor å lete i bilder etter tegn på uskarphet, så bør man heller se etter hva bildet egentlig vil fortelle. Flere av de mest kjente fotografene i verden er nettopp kjent for selve innholdet, kvaliteten teknisk var ofte så som så.

 

---

Å si at bedre optikk blir bedre bilder er i beste fall en avsporing. Selvfølgelig kommer det helt an på hva slags motiver man tar bilder av, men å si at utstyret gjør fotografen til en bedre fotograf er jo ikke riktig. Bildene avhenger av den som styrer alt, og det er fotografen, hverken mer eller mindre.. Mine bilder er ikke teknisk perfekte, til det kan jeg ikke nok om etterbehandling. Men mine bilder vekker følelser hos mottakeren som dermed blir engasjert/interssert. Det er det som teller, ikke hvorvidt kontrasten kunne vært 3% bedre ved at jeg hadde investert 10.000kr mer..

 

Jeg tror de fleste vil være enig at en dyktig fotograf vil ta bedre bilder med 350D eller D50, enn en amatør vil klare å få ut av 5D eller et annet profft hus med L-optikk.

Endret av photoguy
Lenke til kommentar

Har pr idag :

 

Canon 70-200 F4 L USM

Sigma 28-135 F3.8-5.6 IF

Canon 18-55 -- kit objektivet.. de aller fleste kjenner den..

 

 

Ønsker meg:

 

Sigma 50-500 EX (jaja 170-500 hadde sikkert vært billigere,men 50-500 er optisk ovelegen)

Sigma 17-70 F2.8-

Canon 100 F2.8 Macro

 

Blir vist sjåpping på neste besøk til junaiten også gett.. *gleder meg* :D

 

 

Så er det nytt kamerahus etterhvert, men ingen bråhast

Lenke til kommentar

Jeg har dette:

Sigma 30mm 1.4

Canon 50mm 1.8

Tamron 90mm 2.8

Canon 18-55

 

har lyst på: Canon 16-35mm (men den er altfor dyr)

Derfor kommer jeg til og satse på en canon 10-22mm eller tilsvarende Sigma en eller annen gang.

 

Hvordan er Tokina sin vidvinkel (12-24)? Kan den måles opp mot Canon?

Endret av Gnarf
Lenke til kommentar
Jeg har:

Canon EOS 350D med...

Sigma 18-50mm f2.8 - 4300kr

Canon 50mm f1.8 mkII - 1000kr

Sigma 20mm f1.8 - 3500kr Kongelinse på analog / FF... hyggelig på digital...

 

Skal kjøpe nå:

Canon 28-105 f3.4-4.5 - 2200kr

 

På ønskelista:

Sigma 10-20mm - 4000kr

Canon 70-200 f4.0 L - 6000kr

... men med en 28-105 i bagen kanskje denne blir mer intressang:

Canon 200mm f/2.8 L II USM - 6800kr

6053643[/snapback]

En liten oppdatering

Kjøpte ikke 28-105. Gikk heller for en 70-200 f4.0 L

 

Og da ser lista slik ut:

-Canon EOS 350D med...

-Sigma 18-50mm f2.8

-Canon 50mm f1.8 mkII

-Sigma 20mm f1.8

-Canon 70-200 f4.0 L - På vei :dribble:

 

Og ønskelista er kortet betraktelig ned:

-Sigma 10-20mm (aller helst skulle det stått en 12mm f1.8 (rettegnendes) eller noe slikt her... bare synd det ikke finnes... :( )

Lenke til kommentar

Lurt å prøve seg litt fram, dersom man har råd. Har 20D med:

 

 

Canon 10-20 mm

Canon 24-105 mm L

Canon 70-200 mm F4 L

 

Canon 50 mm 1.4

Canon 100mm 2.8 Macro

 

Sigma 170-500 mm Sigma

 

 

Tror faktisk jeg må være så kjip å si at det neste må bli nettopp 70-200 F2.8 IS. Kjapp, skarp og kul. Aller mest til å ta bilder innendørs når lyste ikke er alt for godt. Og til sport.

 

Har vel samlet opp litt for mange, i forhold til hva jeg kan forsvare. Kunne jeg laget fantasiobjektiver (som er litt reelle), så ville jeg nok valgt 70-200 2,8 IS kombinert med en:

 

Canon 17-85 L IS F2.8

 

Med mellomringer og kanskje en 1.4 konverter skulle vi være i havn, og solgt resten av greiene.

Endret av jangul
Lenke til kommentar

Etter å ha ventet og ventet og ventet med å konvertere til digitalt speilrefleks har jeg endelig fått ut fingern etter å ha ergret meg mer og mer over begrensningene over forsåvidt velfungerenede "lommekameraer" som IXUS 500 osv. Ettersom antallet bilder i året har økt og økt de siste årene har savnet etter speilrefleks blitt større og større. Har gått "den gamle skolen" med opplæring på speilrefleks totalt uten automatikk og lysmåling, så har gode "grunnkunnskaper" ang fotografering. Mener også at blikket for de gode bildene har kommet mer og mer tilbake ettersom antallet bilder pr år har steget betraktelig igjen. Har imidlertid ramlet av på utviklingen av objektiver. Har gjort en del gode søk og funnet mye bra objektiver, men gode objektiver er jo ikke gratis. Trenger derfor noen innspill på hva jeg egentlig trenger. Tanken var å ikke overstige 6K pr objektiv, så da vet man vel hvor landet ligger omtrent. I første omgang er det bilder av tur, natur, sportsfiske og portretter av f.eks husets nyervervede baby som har førsteprioritet. Har kun kitobjektivet til 30D pr nå og ønsker noen innspill på f.eks 2 objektiver jeg bør ha for å være godt dekket til nevnte behov. Etterhvert vil det nok bli noe solid nærfotografering av f.eks fluebinding og om noen har tid og anledning, så tar jeg gjerne tips til dette i samme slengen.

 

(Som man kanskje ser er dette mitt første innlegg og jeg har kikket litt rundt, men skulle dette vise seg å være fullstendig malplassert takker jeg for om en moderator flytter det til egnet sted)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...