Gå til innhold

DSC-R1 på reise?


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

jeg er på nippet til å få meg et DSC-R1 for ca 5800(bor i London), men jeg er svært spent på hvordan det fungerer i bruk på tur. Jeg skal til midtøsten i sommer og har ikke lyst til å sette opp tripoden i travle byer(har med meg, men til bruk der det er litt færre folk). Har noen erfaringer med om bildene blir brukbare uten(tenk bilder fra en litt mørk souq f.eks.)? Synes jeg leste noe om at med større sensor var dette et mindre problem. Mitt forrige kamera var forresten et DSC-V3, kjempefint, men det ble desverre skadet i Colombia, nå ønsker jeg noe kraftigere. Synes ellers at DSC-R1 virker deilig!

 

Har noen spesielle tips om beskyttelse av kamera mot sand i ørkenen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann,

 

jeg er på nippet til å få meg et DSC-R1 for ca 5800(bor i London), men jeg er svært spent på hvordan det fungerer i bruk på tur. Jeg skal til midtøsten i sommer og har ikke lyst til å sette opp tripoden i travle byer(har med meg, men til bruk der det er litt færre folk). Har noen erfaringer med om bildene blir brukbare uten(tenk bilder fra en litt mørk souq f.eks.)? Synes jeg leste noe om at med større sensor var dette et mindre problem. Mitt forrige kamera var forresten et DSC-V3, kjempefint, men det ble desverre skadet i Colombia, nå ønsker jeg noe kraftigere. Synes ellers at DSC-R1 virker deilig!

 

Har noen spesielle tips om beskyttelse av kamera mot sand i ørkenen?

6053564[/snapback]

Jeg ville kjoept det med en gang. Mer bildekvalitet for pengene finnes rett og slett ikke. Hjelpe meg!

Hvis du ikke har behov for mer tele enn 120mm, saa er DSC-R1 perfekt. Bildekvalitet er uten noen som helst form for tvil den beste i sin klasse, og det er det eneste ikke-slr som kan gi deg gode bilder i daarlige lysforhold.

 

Enkelt og greit: Hvis masse tele ikke er et krav, kjoep det.

Lenke til kommentar

R1 har en del sterke sider og noen svake. Sensorstørrelsen gjør at bilder tatt med høy iso blir rimelig bra sammenlignet med andre kompaktkameraer (og bare litt dårligere enn de billigste speilrefleksene fra Nikon og Canon).

Det R1 ikke har er bildestabilisator. Jeg ville nok foretrukket en Canon 350D med 17-85mm IS, men det blir da også vesentlig dyrere, og et litt annet brennvideområde.

Det finnes også en rekke kompaktkameraer med bildestabilisator, men ingen av disse kan konkurrere med R1s bildekvalitet.

Husk også at R1 er stort, større enn de minste speilrefleksene. Du er også begrenset til brennviddeområdet på objektivet. Det finnes våde vidvinkel og teleconvertere, men i praksis er det dyre og komplisserte løsninger.

 

Når det gjelder ørken har jeg ikke den helt store erfaringen. Var i noen ørkenaktige områder på en tur i Søramerika. Gikk stort sett greit, men en dag blåste det litt og da kom det sand i zoommekanismen. Måtte sende objektivet til rensing når jeg kom hjem.

Jeg oppbevarer alltid kameraet i en plastpose under vanskelige forhold sand/vann. Bruker en ziplock plastpose som kan forsegles og det beskytter bra så lenge kameraet ikke er i bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...