Forumforumforum Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 (endret) Tja, hva vil du vite? Lov om omsetning av alkoholholdig drikk m.v.§ 1-5. Aldersgrense. Salg, skjenking eller utlevering av brennevin må ikke skje til noen som er under 20 år. Salg, skjenking eller utlevering av annen alkoholholdig drikk må ikke skje til noen som er under 18 år. Den som selger eller skjenker brennevin må ha fylt 20 år, og den som selger eller skjenker annen alkoholholdig drikk må ha fylt 18 år. Dette gjelder likevel ikke servitør med kokk- eller servitørfagbrev. edit: så om kompisen din har kokk eller servitørfagbrev gjør det ikkenoe, men han rekker ikke det før han er 18 år så ;p Endret 16. juni 2006 av espennyh Lenke til kommentar
sandalH Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 (endret) Me har nok ikkje alkohol på europris:) Og i alle fall ikkje brennevin.... Kompisen min har aldri vert ein diskusjon her:) Endret 16. juni 2006 av Andal Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 (endret) Nei, men vi diskuterte vanlig daglivarebutikker også Edit: Eg har og ein kompis som jobber på rimi Du som startet med å nevne kompisen din.. Men sånn btw, skal vi slutte å diskutere dette før en mod. blir irr av OT og sletter innlegg og kanskje gir oss advarsel (være snill gutt ) Ellers kan du jo sikkert opprette en egen tråd i OT-baren om du er usikker, bare for å være på den sikre siden! Endret 16. juni 2006 av espennyh Lenke til kommentar
Radi Skrevet 17. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2006 God idè espennyh.! Ble ikke mye snakk om topic her. Lenke til kommentar
Registrert Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Hvor kan jeg søke? Nå har jeg prøvd, Aftenposten, rimi,rema osv men de fleste sier man må være 18 år:( hjelp! mvh Registrert. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Steder som selger alkohol og tobakk må jo ha folk over 18 år i kassa, men på lageret er det ingen aldersgrense... men kan jo hende de vil ha noen om kan ta alle mulige jobber. Prøv butikker som ikke krever dette... som Platekompaniet, Elkjøp eller en sportsbutikk. Velg noe man er litt interessert i og som man har litt peiling på, da er de kanskje litt mer interessert for da kan man jo kanskje gå over til vanlig selger der etterhvert!? Lenke til kommentar
Deleted__- Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Husk at det også er 18 års aldersgrense på å selge og kjøpe nesespray. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Man har lov å selge under oppsyn av noen under 18 (som jobber der) Insty, det er sant! På legemidler i butikk er det vel også 18 x] Lenke til kommentar
sandalH Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Man har lov å selge under oppsyn av noen under 18 (som jobber der) Insty, det er sant! På legemidler i butikk er det vel også 18 x] 6331394[/snapback] viss det du meiner der er at ein under 18 kan selge tobakk når ein annen over 18 er rundt i butikken forstår eg ikkje koffor me har diskutert om den greia. Eg jobber alltid med nokon over 18, men når eg sitt i kassen er det klart eg ikkje henter medarbeidere fra lageret for å sei at eg selg tobakk. Det fåstår vel du og? Går jo aldri ein dag uten å sjå mine kollegaer. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Man har lov å selge under oppsyn av noen under 18 (som jobber der) Insty, det er sant! På legemidler i butikk er det vel også 18 x] 6331394[/snapback] viss det du meiner der er at ein under 18 kan selge tobakk når ein annen over 18 er rundt i butikken forstår eg ikkje koffor me har diskutert om den greia. Eg jobber alltid med nokon over 18, men når eg sitt i kassen er det klart eg ikkje henter medarbeidere fra lageret for å sei at eg selg tobakk. Det fåstår vel du og? Går jo aldri ein dag uten å sjå mine kollegaer. 6333115[/snapback] Det er klart.. Mange tar ikke så tungt på det, og selger det...Men blir det oppdaget får nok butikken din en bot.. (om evt. kontrollører kjøper sigaretter o.l) Men du skal si ifra til personen over 18 som jobber med deg hver gang du selger tobakk eller alkohol... Jeg sier ikke hva du/dere gjør i butikken osv.. Det driter jeg i.. Jeg bare sier reglene! Lenke til kommentar
sandalH Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Til enda en opplysning så sa sjefen min til meg på fredag at han hadde fått resultatene frå ein kontrollør. Og resultatene var meget gode. Meir har eg ikkje lov til å sei, pga taushetsplikt, og viss dette er så ulovlig hadde han nok sjekka det, nåke som han kanskje gjorde. Og visst du lurer på om ein under 18 satt i kassa når me vart besøkt er det ein stor sjangs for. Det pleier nemlig stadig være 2 "mindreårige" på jobb i butikken. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Ok! Har ikke store gleden av å vite det uansett Men jeg har ikke så veldig stor interesse av å diskutere dette mer, da jeg VEIT at det er regler på det.. Og bryr mer relativt lite hva din butikk gjør/kontrolløren som var hos dere har gjort Lenke til kommentar
sandalH Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Kom deg i praksis seier eg berre. Men greit, dette gidder ikkje eg heller meir. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Dette beviser jo bare at det er noe annet i praksis enn juridisk sett (om det er riktig å si det) Lenke til kommentar
martbo Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Vil sterkt oppfordre dere til å komme tilbake til tema, denne tråden omhandler jobbmuligheter til personer på 16 år, ikke hvorvidt det er lov til å selge tobakk eller ikke. Lenke til kommentar
Iguil Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Ringte ned til en lokal høgskole for moro skyld jeg, spurte rett ut om sommerjobb, men det hadde de ikke budsjett til elns. Så spurte lederfyren meg ut om hva jeg kunne osv, og det noterte han "om det er noe". Så det kan være noe i å bare ringe også. Lenke til kommentar
Aykon Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Heisann! Når eg var 16 år søkte eg Sommerjobb i Lyse. Den 1. mnd jobbet eg med Vask av biler. og siste mnd jobbet eg som gartner. Ulempen var når eg vasket biler, at eg ikke fekk bruke høytrykkspyler om eg ikke var over 18, samme med kantklippere, hekksakser og plenklippertraktorer. Men det var ein intern regel i selskapet. Men eg hadde bra betalt til og ver 16 år. Andre jobber eg hadde var f-eks avløyser, stå i silo osv. Men spørs hvor dere bor i landet sef. Ha ein fin dag. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Ulempen var når eg vasket biler, at eg ikke fekk bruke høytrykkspyler om eg ikke var over 18, samme med kantklippere, hekksakser og plenklippertraktorer. Men det var ein intern regel i selskapet. Dårlig regel. Det er nemlig 16 år på plenklippertraktor. Resten tror jeg ikke det er grense på. Jeg jobber med disse redskapene i min sommerjobb. Og gjort det siden det året jeg fylte 16 år. Har du spurt kommunen du bor i ? Ang. sommervikariat som f.eks vaktmester, eller sommervikariat som andre kule yrker Lenke til kommentar
ReVolvolution Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Nå skal dere få høre noe overraskende, på Europris MÅ man være 18 år for å selge tobakk i kassen. Har jobbet på Europris selv i Fyllingsdalen. Under 18, kun under oppsyn! Lenke til kommentar
Deleted__- Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Ok. Lenge siden Andal sa noe her, men likevell. Du har ikke peiling. Du snakker om ting du faen ikke har peiling på. Du er totalt inkompetent innenfor dette feltet. Slik er det, og slik kommer det sikkert alltid til å være til du faen meg leser de jævla lovene som omhandler dette. Selv om du får lovene presset opp i trynet gidder du visst ikke lese dem. (Personangrep? Tviler. Jeg sier ikke at fyren er stygg eller lignende, men forteller kun at fyren ikke har peiling innenfor dette feltet) Om du sitter i kassen og selger tobakk, og den nærmeste ansatte over 18 befinner seg på lageret så er det du gjør ulovlig. At du kommer drassende med at du er upraktisk bunner ut i at det er derfor dagligvarebutikker som regel ansetter folk over 18, fordi det er så mye styr. Ellers ansetter de ryddehjelper. At din venn sin sjef er slapp og tydeligvis ikke vil det beste for butikken og suger på management (ja, når han er så slapp så gir det ikke gode signaler iallfall) trenger du ikke gå ut over oss. Loven er at man ikke har lov til å selge rusmidler før man er over 18 og selger til en over 18. Om du så skal slå det inn i kassen selv, skal ikke bare en over 18 gjøres oppmerksom på det, han skal til og med stå såpass nærme at han viser til alle andre at han er ansvarlig for handelen. At du tydeligvis (etter hva jeg fikk med meg) plutselig sitter i kassa på europris og ikke har tilgang til å selge varer som krever 18-års grense er to vilt forskjellige ting. Det går under samme kategori som skobutikker og leketøysbutikker. Selvfølgelig kan man være i kassa der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå