since91 Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Hei, har nettopp begynnt å gruble litt ekstra på hva jeg skal gjøre etter 10. klasse(går i 9'ene nå) Musikklinja høres veldig interessang ut... Men jeg vet ikke hvilke muligheter jeg har etter disse 3 åra... Man får vel ikke fagbrev etter musikklinja? Isåfall, hvilke muligheter har jeg etterpå? Takk for svar Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Du får generell studiekompetanse, så du kan studere det meste på universitet og høyskole. Dog kan du ikke komme inn på ingeniørutdanninger, siden du mangler fordypning i matte og fysikk da. Lenke til kommentar
Vorpal Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Nå må du huske at det er vanskeligt og komme inn på de fleste musikklinjer. Du burde ha gode karakterer og kunne en del om musikk teori, også må du kunne spille et instrument (og det må du kunne spille bra). (Hvis du ikke vet alt dette) så må du gjennom en opptaksprøve hvor du må spille for læreren. så sender han det et brev noen uker eller månder senere om du kommer inn eller ikke. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 (endret) Som sagt må du gjennomføre en opptaksprøve hvor du demonstrerer hovedinstrumentet ditt. Består du opptaksprøvene samt karaktergrensene er du tatt opp. Etter fullført 3-åring vidregående utdannelse på musikklinja har du generell studiekompentanse. Det betyr du kan søke vidre på alle høyere utdanninger som ikke krever spesiell komptentanse, slik som fordynpning i matte, fysikk og kjemi. Hvorvidt du kan velge fordypning i disse realfagene på musikklinja vet jeg ikke. Men om du skulle ønske å ha disse fagene kan du ta forkurs i realfag hos bl.a HiST, eller melde deg på disse fagene som privatist. Merk at det stort sett er ingeniørlinjer som krever denne spesialkompetansen i matte, fysikk og noen tilfeller kjemi. Etter musikklinja kan du som sagt søke på stort sett hva som helst på høyskoler og universiteter. Vil du fortsette med musikk har flere av de store norske universitetene musikkfag, alt fra musikkvitenskap, utøvende musikkutdanning, musikkteknologi, m.m. Men det viktigste er at du velger det som interreserer deg mest! Velger du vanlig allmenne får du litt større søkemuligheter etter vidregående dersom du velger matte, fysikk og/eller kjemi som fordypningsfag. Velger du musikklinja får du gode muligheter etterpå, men du får også holde på med musikk mens du studerer på vidregående. Endret 8. mai 2006 av skag1 Lenke til kommentar
since91 Skrevet 9. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2006 (endret) Høres konge ut, får jo almennfag, ja, samtidig som jeg kan drive på med musikk! Jeg snakket nylig med en kar som går på musikklinja, eller musikk, dans og drama... Jeg spurte han om dette med opptak; Han sa at om du besto opptaksprøven ville du få 5 ekstra poeng. Dette gjelder Lundehaugen VGS. Men man får se, takk for svar uansett Endret 9. mai 2006 av Jonatan777 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå