Gå til innhold

PS oppfører seg merkelig?

Anbefalte innlegg

Jeg bruker et Olympus E-500, og når jeg åpner enkelte bilder i photoshop, ser jeg at fargene er annerledes i photoshop enn når jeg ser på bildene med XPs standard bildeverktøy.

Vedlagt er et bilde for å vise forskjellen. Jeg tok et bilde, åpnet det i PS. Så åpnet jeg det samme bildet i XP, 'print screen', limte det inn på bildet i PS og klippet det i to.

Høyre halvdel er XP, venstre halvdel er PS.

Edit: etter mye om og men, ser jeg at PS forandrer spesielt RØDT, og dette gjøres på alle bildene jeg foreløpig har tatt med dette kameraet. Det er fryktelig irriterende, i og med at det jeg lagrer i PS ikke ser sånn ut når det åpnes andre steder.

Jeg har bilde av samme motiv med innstillinger sRGB og adobeRGB. De gir begge forskjellige rødfarger, men når jeg åpner dem i PS, er ingen like ift. den jeg åpner i XP. Jeg har altså 4 forskjellige rødfarger fra et og samme bilde, avhengig av hvorhen det åpnes og hvilken RGB jeg bruker..

...hjelp?

post-98250-1146936910_thumb.jpg

Endret av koffek
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde en CRT før og alt var fryd og gammen. Kalibrerte skjermen med software.

Når jeg byttet til LCD (DEll 2005) ble det ulike fargetemperatur på bildene avhengig av hvilke program jeg brukte. Rawshooter og Photoshop viste fargene på en måte og XP/nett viste andre farger. Prøvde alle fargerom på RS og PS uten at det hjalp.

Du har kanskje en LCD-skjerm? Da burde den kalibreres med hardware, f.eks. Spyder. Hos meg så ble det bra når jeg satt color management på skjermen til srgb istedenfor Dell sin egen. Prøv det....

Høyreklikk skrivebord-properties-settings-advanced-color management-add...

Let etter sRGB og "add", OK x-antall ganger og skjermen bruker sRGB...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...