danno_O Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Mitt inntrykk etter 6 år på Ung.Skole/VGS er at elevrådet aldri har hatt den posisjonen i styret som de burde hatt. Er dette bare de skolene jeg har gått på eller har flere skoler det på samme måte? Diskuter. Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Tja, på vår skole (Lambertseter ungdomsskole) fungerer det utmerket. Der har elevrådsleder og nestleder også stemmerett i driftstyret. Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Så to 13-16åringer sitter og har rett til å stemme ut lærer? :o Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Når det kommer til det om elevrådet har innflytelse eller ikke kommer vel egentlig veldig ann på administrasjonen på den aktuelle skolen. På den skolen jeg går på (Svolvær VGS) så er det ganske opp og ned på hva de hører på og ikke hører på. F.eks. så er dem meget interisert i å høre hva vi har å si om miljø fyrtårnet (et prøve prosjekt) mens når det kommer til at kantina på yrkesfag blir stengt hver gang noen som jobber i kantina på almennfag er syk, så gir dem seg en god fa*n. Så synspunktet mitt på saken er at elevrådet kun fungerer når administrasjoen vil at det skal fungere. Lenke til kommentar
Vico Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Eg sitt sjølv i elevrådet på min skule og det er etter min meining heilt ubrukeligt. Det største problemet for våres elevråd er at elevråds styret går langt over sitt mandat. Vist eg har forståt systemet riktigt så er elveråd styret kun eit organ som skal formidle formalitetene rundt det elevrådet bestemer. I elevrådet som vi har fungerer elevråds styret som ein autoritet som har svært stor makt over båe dagsorden og bestemelser. For eksempel gikk elevråds styret ut med avsteming om elevrådet skulle jobbe for valgfritt sidemål til elevene. Dette blei gjort utan at saken blei tatt opp i elevrådet. For det andre har våres elevråd ein lovgiving som gjør at ingen fra 3 klassene kan stile til valg som elveråds styre medlem. Dette er fordi elevrådet blir valgt i januar. Vil tru dette berre er ei ordning som skjer på min skule og ikkje noko som gjeld over alt. Eit annat stor problem er at elevrådet aldri har vert i noko som helst opposisjon til verken administrasjonen eller lærerene. Det er viktigt at eit elevråd er ein opposisjon og ikkje berre ein instutisjon for å få ein ide om kva elevane på skulen meiner. Dette er då mine erfaringer med elevrådet på vgs. Eg trur nok at det andre plasser kan fungere bra, men mine erfaringer med det er svært dårlige. Spørsmålet er om det er noko ein kan gjøre for å få skulen meir demokratisk og elevene involvert i det. Lenke til kommentar
cre8ive Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Jeg sitter i styret på ungdomskolen vår. Er nestleder. Men vi gjør ikke en dritt nå, så det er veldig dailight. På vitnemålet står det at jeg har vært med i styret, så jeg bare sitter der:) Noen skolefester og arrangementer i ny og ne må man tåle. Lenke til kommentar
salah Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 (endret) På skolen vår er det heldigvis elevene som har makta (selvsagt til en liten grad). Lærere som ikke kan lære bort, blir sparka. Endret 6. mai 2006 av pavlion Lenke til kommentar
fxwz Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 (endret) Vårt elevråd har prestert å få skolens rådmann til å kikke etter gardiner til pauserommet vårt. De har enda ikke klart å oppfylle mitt ønske: Speil og såpe på klasserommet(Og jeg som sitter på samme bord som elevrådslederen ) Endret 6. mai 2006 av Smallville Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 *mimre* husker på skolen vår så manglet det meste. Den hadde ikke fått årbok siden 1999, og jeg begynte i 2002. I fjor så skulle de avlyse skidagen, men fordi jeg av en eller annen grunn maste så mye på rektor så gav han opp og vi fikk det *stolt* tror det var litt til og fra hva de hørte på, men rektor og ledelsen kjente meg veldig godt pga at jeg var ansvarlig for de fleste aktiviteter på skolen, eller hadde ansvar i dem. (bortsett fra revy og aktivitetsdagen som tilhørte idrett) mekket også nytt møterom før jeg sluttet på skolen. Men fikk nestlederen til å klikke på meg. Hun hatet meg virkelig, men når jeg ble stemt inn så skrøt hun meg opp i skyene (hun hatet meg da og, ble bare verre ) Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Paa barneskolen var elevraadet effektivt, av en eller annen grunn. Da fikk vi faktisk gjennomfoert noen saker, og fikk underskriftskampanje gaaende for at skolen ikke skulle bli revet. Skolen staar fortsatt den dag i dag Paa ungdomsskolen var elevraadet opptatt av kantinen (hvilke varer de skulle ha) og juleball. Ellers gjorde de ingenting. Paa min skole i dag finnes det ikke noe elevraad Lenke til kommentar
Chaqwa Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Nope, synes ikke det. Bare tull. Var i elevråd før(barneskolen ), ble bedt om å være med i U.skolen, takket nei. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 På de skolene jeg har gått, har ikke elevrådet fått gjennom noe av betydning, så det har mest vært bare diskusjon rundt diverse tema som det aldri ble noe av. Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Så to 13-16åringer sitter og har rett til å stemme ut lærer? :o 6052175[/snapback] Jeg vet ikke helt om man kan stemme ut lærere i driftstyret, men sakene vi tar opp er om vi skal ha nye kopieringsmaskiner og lignende. Kjedelig, men det ser bra ut på vitnemålet og man får spenn for det Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Selv vært med fra 9.kl til GK. Et elevrådet på ungdomsskolen min i Hamar fungerte greit nok, vi fikk gjennom en del ting og arrangerte diskoteker, juleball osv for alle som gikk på skolen et par ganger i året. Det var gøy. + bli kjent kvelder for nye 8.klassinger. Og ansvaret for kantina og innkjøp selvfølgelig. Når jeg kom på VGS var det 2-3 som ville gjøre noe med elevrådet, men det var jo 30 andre der som ga faen. Jeg var ivrig i starten, men da fort opp når jeg fikk kjeft for ikke å ha møtt opp på møter jeg ikke hadde hørt om engang. Tror vi hadde et møte i mnd kanskje, dette er ikke nok hvis ting skal fungerer. Ukentlig er bedre, hvis man skal være skikkelig involvert. En ting til: Du sier at det ser bra ut på vitnemålet og du får spenn ? Dette har jeg aldri lagt merke til. Hvordan? Tjente ingenting på de årene jeg var med. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Det finnes to typer elevråd samt en type blandingselevråd. 1. Elevråd hvor ingen bryr seg om annet enn colaautomat i gangen og telling av timer for å få avspasering. 2. Elevråd hvor en eller flere er av typen politisk broiler. Disse styrer elevrådet med jernhånd og sitter i elevrådet av to, kanskje tre grunner: 1. Det tar seg bra ut på vitnemålet. 2. Det er en måte å komme seg inn i EO for videre broiling. 3. Er engasjert og har planer om å stige gradene i AUF. 1/2. Her sitter dei som ikke bryr seg for å få noe flott på vitnemålet. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Eneste grunn jeg satt i elevrådsstyret på vgs i 3 år var for å smiske meg fra 20 dager med fravær og det funket. Det var ellers mye snakk, lite gjort! Eneste jeg fikk ut av de møtene utenom de dagene eliminert, var en gratis lunch og kaffe/kaker. Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 En ting til: Du sier at det ser bra ut på vitnemålet og du får spenn ? Dette har jeg aldri lagt merke til. Hvordan? Tjente ingenting på de årene jeg var med. 6055161[/snapback] Står på vitnemålet at man har vært engasjert skolemessig i elevråd (i tilleg til alt det andre tullballet jeg har drevet med). Kan vel kanskje gi en litt bedre sjanse på jobbintervjuer, ved at man tar ansvar. I tilleg har jeg jo masse andre elevengasjerte greier som også kommer på vitnemålet. Men siden jeg er elevrådsleder så er jeg med i Driftstyret, og der får man spenn. Tror jeg kan inkassere rundt tusenlappen til sommerne for fire møter jeg har møtt opp på Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 En ting til: Du sier at det ser bra ut på vitnemålet og du får spenn ? Dette har jeg aldri lagt merke til. Hvordan? Tjente ingenting på de årene jeg var med. 6055161[/snapback] Står på vitnemålet at man har vært engasjert skolemessig i elevråd (i tilleg til alt det andre tullballet jeg har drevet med). Kan vel kanskje gi en litt bedre sjanse på jobbintervjuer, ved at man tar ansvar. I tilleg har jeg jo masse andre elevengasjerte greier som også kommer på vitnemålet. Men siden jeg er elevrådsleder så er jeg med i Driftstyret, og der får man spenn. Tror jeg kan inkassere rundt tusenlappen til sommerne for fire møter jeg har møtt opp på 6056594[/snapback] fikk 1600 kroner for to møter i skoleutvalget jeg. Ble dritsur når en kamerat stakk av med ledervervet, der forsvant 400 eller 1400 kr Lenke til kommentar
Kimius Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 her i gården (BHG) så er elevrådet ikke akkurat slappe. fylket har grublet over ideen med å rive skolen for å bygge en eller annen megaskole et annet sted i byn, og da dro de inn en haug med politikere til allmøte i gymsalen, dro inn avisene osv osv for å få det stoppet. og ser ut som det virket. men sånn går det vel når deler av elevrådet har mediefag som studieretning Lenke til kommentar
C@sh Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Jeg sitter i styret på ungdomskolen vår. Er nestleder. Men vi gjør ikke en dritt nå, så det er veldig dailight. På vitnemålet står det at jeg har vært med i styret, så jeg bare sitter der:) Noen skolefester og arrangementer i ny og ne må man tåle. 6052935[/snapback] Jeg får litt vondt når jeg leser det der. Når man blir med i elevrådet mener jeg at man tar på seg et visst ansvar. Når du først sitter i elevrådet får du pokker meg få finger'n ut av øret (eller hvor enn du har den) og utrette noe, det er alltid noe som kan gjøres og jobbes for. Dessuten er det en meget nyttig erfaring å være med i elevrådet. Om jeg hadde hatt et intrykk at medlemmene i elevrådet på min skole så hadde jeg gjort mitt ytterste for å å fjernet den det gjaldt fra rådet. Desverre så er det sånne som deg som bekrefter ryktet om at norsk ungdom er altfor lite engasjert i samfunnet, at det er en alt for stor "gi-f*en" holdning. Håper det ikke er alt for mange andre som synes det bare er kult og "dailight" å sitte i elevrådet og gjøre nada. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå