tsunammi2k Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Hei, jeg holder på med en fysikkrapport og det jeg lurer på er: For å vise en omvendt proporsjonal sammenheng mellom to ting, er det ikke slik at du skal sette opp en graf, hvor den ene er bare verdiene for X, og på den andre aksen skal du ha 1/Y? I såfall, kan jeg velge hvilken av tingene jeg skal dele 1 på? Men, i fysikken er det vanlig å ha det man varierer i forsøket på X-aksen, og det man måler på Y-aksen. Er det ikke mest logisk og praktisk å dividere 1 på X da? Altså 1 dividert på det man varierer? Takk på forhånd Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Hæ? Når du måler noe. Feks x = tid og y = hvor høyt det er så kan du jo ikke endre på faktaen at en gjenstand kom y meter i lufta på x sekunder (som et eksempel). Du skal sette inn de samme x verdiene i x aksen men i y aksen kan du ta 1/y istedet for bare y. Lenke til kommentar
tsunammi2k Skrevet 6. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2006 Ja det var det jeg lurte på.. Kan jeg heller ha 1/x og de samme i y istedenfor? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 ja, men ingen er mer logisk enn den andre Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Det spiller ingen rolle om du bytter om navnelappene X og Y i regnestykket eller om du bytter om aksene. Den omvent proposjonale grafen vil ha samme form uansett. Lenke til kommentar
tsunammi2k Skrevet 7. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2006 Jo men i 2FY er det i hvertfall normalt, og kanskje mer logisk å ha den størrelsen man varierer på X-aksen, og den størrelsen man måler på Y-aksen.. Så jeg lurte på om det var en slik regel tilsvarende når man skulle vise omvendt proporsjonalitet om du bør dele 1 på Y eller X.. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 det er ingenting i veien for å plotte 1/X, den størrelsen du varrierer, lans enen aksen, eller plotte 1/Y, den størrelsn du måler, langs den andre aksen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå