Gå til innhold

Lage hurtigtast for oppretting av ny mappe?

Anbefalte innlegg

Hei!

Slik jeg forstår det, finnes det ingen hurtigtast i Windows for å opprette en ny mappe.

(Ref.: Den komplette hurtigtast-guiden for windows, Hurtigtast for ny mappe og Hurtigtast for å lage ny mappe?)

Det ville spart meg for veldig mye tid hvis det hadde vært noe sånt. Jeg katalogiserer og rydder mye i filsystemet mitt for å ha god oversikt på PCen min til hver tid over mine mange prosjekter, og jeg har hurtigtaster for alle de andre viktigste operasjonene jeg gjør i utforsker. Hadde det vært en hurtigtast for å opprette en ny mappe, hadde jeg nemlig sluppet å bevege høyrehånden bort til musa i det hele tatt, og totalt sett ville det spart meg for veldig mye tid. Er det mulig å opprette en slik en?

OK, du ser ikke problemet, og foretrekker å klikke og synes jeg også burde det... les litt til:

Sett at jeg i gjennomsnitt oppretter ti mapper daglig med såpass kompliserte navn at det er mye raskere å ha begge hendene på tastaturet. Det tar meg omtrent 3 sek ekstra å flytte høyrehånden til musa, opprette en ny mappe og flytte hånden tilbake til tastaturet. Hadde jeg hatt en hurtigtast hadde det tatt meg maks 0,5 sek. Altså taper jeg 2,5 sek hver gang jeg må bruke musa. Hvis jeg oppretter 10 mapper daglig, snakker vi 25 sek daglig. Det blir 2 timer, 32 minutter og 5 sek unødvendig arbeid på et år. Hvis Microsoft beholder makten på OS-markedet resten av mitt liv, og gjennom utallige oppdateringer fremdeles ikke har laget en hurtigtast, kommer jeg de neste 70 årene til å bruke 1 uke, 9 timer, 25 minutter og 50 sekunder på totalt nonsense. Tenk dere det! Én uke med bortkastet tid bare fordi det ikke finnes en hurtigtast for å opprette nye mapper i Windows!

Var borti et program som kunne opprette skripter som kunne gjøre en haug av operasjoner i Windows på en gang som igjen naturligvis kunne knyttes til en hurtigtast. Dessverre var dette programmet alt for tungt, og jeg måtte bruke en metode i programmet som fysisk beveget på musepekeren min, noe som både førte til feilklikking og treghet... Derfor er ikke det noe alternativ.

Det må da være mulig å fortelle Windows at den skal opprette en ny mappe i det aktive vinduet uten for mye trøbbel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å svare meg selv på spørsmålet:

Etter en del søking har jeg fremdeles ikke funnet en enkel og grei løsning. Men du kan unngå å flytte hendene fra tastaturet ved å bruke tastaturkombinasjonen Alt + F + N + Enter eller Alt + F + Pil høyre + Enter. Dette er allerede en god del raskere en musa, så da er man allerede et godt stykke på vei.

Jeg fant også en løsning i et program kalt bxNewFolder som legger til en knapp på verktøylinjen og en hurtigtast i form av F12. Da begynner vi å snakke. :) Riktignok er ikonet stygt og ufjernbart, og det åpnes en egen (og stygg dialogboks) når du skal opprette en ny mappe, men dette tror jeg skulle være mulig å ignorere etterhvert. Dette er løsningen jeg kommer til å bruke fremover.

post-47988-1147374516_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...