Gå til innhold

Bedre lyd med Z-5500?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har selv det settet.

Vil på det sterkeste anbefale eget lydkort, fikk en de bedre lyd når jeg byttet fra Audigy 2 til Xtrememusik.

Testet selv forskjellen på Coax og analoge overføring, og de analoge ga mye bedre lyd. Spesielt når jeg fikk stilt inn bra i driverne til lydkortet.

Dekoderene som sitter i Z-5500 er ikke like bra som de Creative har på de to overnenvte lydkortene, derfor ble det bedre lyd med analogt. Du får heller ikke skikkelig surround lyd siden de lydkortene jeg har prøvd, samt det integrerte, ikke har greid å sende annet enn stereo lyd. Og da må dekoderen omgjøre signalet.

Når lydkortet får lov å ta det originale surround lydsportet og sende hver enkelt kanal separat til forsterker så blir opplevelsen mye bedre enn at det pakkes til ett stereospor, for så at forsterkeren må gjette hva som skal hvor i lydbilde.

Men ta å test selv og finn ut hva du liker.

Men vil nok anbefale dedikert lydkort, spesielt siden innstillings mulighetene er bedre enn på de integrerte.

Lenke til kommentar

Litt, men ikke så altfor mye. Det er ikke verdens beste kontakt mellom leder og feste i de feste klipsene som er på forsterker og høytallere.

Og siden det er bass frekvensene som oftes nyter best av bedre kabler, så er det subben som tar seg av de fleste av de signalene. Men har du kabler, så bytt i vei, men skal du kjøpe noen som koster mye, så tror jeg ikke det er verdt det.

Lenke til kommentar
Testet selv forskjellen på Coax og analoge overføring, og de analoge ga mye bedre lyd. Spesielt når jeg fikk stilt inn bra i driverne til lydkortet.

6051242[/snapback]

Hvordan testet du dette? Selv med "dårlige" dekodere har jeg liten til ingen tro på at analog overføring gir dårligere lyd enn digital overføring. Analoge kabler vil ALTID ha noe tap, dette vil ikke digital overføring ha.

Lenke til kommentar

6051242[/snapback]

Hvordan testet du dette? Selv med "dårlige" dekodere har jeg liten til ingen tro på at analog overføring gir dårligere lyd enn digital overføring. Analoge kabler vil ALTID ha noe tap, dette vil ikke digital overføring ha.

6053658[/snapback]

Det jeg sa var at jeg syntes de analoge ga bedre lyd. Og digital overføring av signal er også igjennom kabel, enten den bruker strøm eller lys (coax el. optisk) vil også gi tap i kabel, men ikke like mye.

Hvordan jeg testet dette var å ha både analog og digital koplet inn, og byttet inngang med fjernkontrollen. Da fikk jeg ett mye åpnere lydbilde med de analoge enn den digitale overføringen. Det var mye mer liv i den lyden, spesielt i bass området. Og som jeg sa har dette med at den digitale kun ser ut til å overføre ett stereo signal, som da forsterkeren må omgjøre til surround. Og dette greier den dårligere fordi creative till lydkort har bedre dekodere. Noe som også gir ett bedre lydbilde når den blir foret med enten stereo signal eller fullt surround signal.

Men oppfattelse av lyd er helt opp til hver enkelt. Test selv og finn ut hvilken du foretrekker. Hvis du bruker ett integrert lydkort vil jeg anbefale digital overføring, for da slipper man som regel støyen som er på de analoge utgangene. Denne støyen er ikke tilstede fra dedikerte lydkort.

Og til WERSIA, som jeg sa i svaret på PM meldingen, skru opp volumet til det begynner å sprake, så skru ned til spraket forsvinner, da har du max volum med klar lyd.

Hvis du skrur volumet helt til displayet på betjeningspanelet er fult, så får du det ikke høyere. Men jeg tipper med ekstremt mye vrenging av lyden.

Lenke til kommentar
Sitter her med et Logitech Z-5500 og lurer på om det er noe jeg kan gjøre for å få bedre lyd? Nytt lydkort? Bytte til Coax eller Optical?

Har ABIT Fatal1ty AN8 nå og bruker det lydkortet der. Har ikke gjort noe med anlegget (byttet kabler etc).

Takker for all respons :)

6050927[/snapback]

Du kan kjøpe ordentlige høyttalere... det vil gi bedre lyd;)

Lenke til kommentar
Hvis du skrur volumet helt til displayet på betjeningspanelet er fult, så får du det ikke høyere. Men jeg tipper med ekstremt mye vrenging av lyden.

6054097[/snapback]

jo, da... Du kan få de høyere enn det som står på panelet er fult. Det er bare å skru en del, så kommer det opp no boost 1, boost 2, osv.

Hvis jeg ikke misforstod her da?

Lenke til kommentar

Det jeg sa var at jeg syntes de analoge ga bedre lyd. Og digital overføring av signal er også igjennom kabel, enten den bruker strøm eller lys (coax el. optisk) vil også gi tap i kabel, men ikke like mye.

Hvordan jeg testet dette var å ha både analog og digital koplet inn, og byttet inngang med fjernkontrollen. Da fikk jeg ett mye åpnere lydbilde med de analoge enn den digitale overføringen. Det var mye mer liv i den lyden, spesielt i bass området. Og som jeg sa har dette med at den digitale kun ser ut til å overføre ett stereo signal, som da forsterkeren må omgjøre til surround. Og dette greier den dårligere fordi creative till lydkort har bedre dekodere. Noe som også gir ett bedre lydbilde når den blir foret med enten stereo signal eller fullt surround signal.

OK, la meg si det litt annerledes. Digitale kabler vil ha tap, men pulsene vil "regenereres" i forsterkeren. Dette er værre å gjøre med et analogt signal. Det er en grunn til at vi har fiber og ikke kobber over atlateren. Du må vel ikke ha på simulert surround dersom du spiller noe som egentlig er i stereo? I alle fall på mitt Z-680 sett kan jeg velge om jeg skal ha stereo eller stereo x2 eller simulert surround effekt (når jeg spiller musikk f.eks)

Lenke til kommentar

6054097[/snapback]

jo, da... Du kan få de høyere enn det som står på panelet er fult. Det er bare å skru en del, så kommer det opp no boost 1, boost 2, osv.

Hvis jeg ikke misforstod her da?

6054318[/snapback]

Det viste jeg ikke, den går opp til "Boost 11". Men trenger man det? Når jeg spiller med mitt system fra ett Xtrememusic kort så bruker jeg ikke mer enn 4 av de 20 som er på displayet. Vil jeg ha det skikkelig høyt så blir det 5 el. 6, mere trengs ikke etter mine ører. Men brukes systemet i en stor stue så kan det nok være greit å kunne skru litt høyere.

OK, la meg si det litt annerledes. Digitale kabler vil ha tap, men pulsene vil "regenereres" i forsterkeren. Dette er værre å gjøre med et analogt signal. Det er en grunn til at vi har fiber og ikke kobber over atlateren. Du må vel ikke ha på simulert surround dersom du spiller noe som egentlig er i stereo? I alle fall på mitt Z-680 sett kan jeg velge om jeg skal ha stereo eller stereo x2 eller simulert surround effekt (når jeg spiller musikk f.eks)

6055118[/snapback]

Man kan velge det samme her. Problemet er at om det originalt er i 5.1 så sender ikke den digitale overgangen det. Den gjorde ihvertfall ikke det på mitt Audigy 2 lydkort. Samme hva jeg gjorde så kom det kun ett stereo spor. Og når jeg koplet dette analogt så ble lyden mye mye bedre, spesielt bassen. Det samme skjer når jeg har det i min HTPC som er koplet opp mot ordentlige komponenter. Analogt er mye bedre en digitalt.

Men igjen det er mine ører som hører. Det kan være andre som foretrekker den digitale. Men det kan også være andre som på død og liv vil at digitalt skal være bedre enn analogt. Det er dessverre ikke alltid slikt. Man må prøve seg frem selv og finne det som passer best utifra egne ører.

Lenke til kommentar
Sitter her med et Logitech Z-5500 og lurer på om det er noe jeg kan gjøre for å få bedre lyd? Nytt lydkort? Bytte til Coax eller Optical?

Har ABIT Fatal1ty AN8 nå og bruker det lydkortet der. Har ikke gjort noe med anlegget (byttet kabler etc).

Takker for all respons :)

6050927[/snapback]

Du kan kjøpe ordentlige høyttalere... det vil gi bedre lyd;)

6054103[/snapback]

Hvilken høyttalere er det som er bedre da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...