sickboi Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Hei! Er det noen her som vet om man må igjennom forsøk når man skal opp som privatist i naturfag. Mente jeg leste et sted at man måtte igjennom 20 timer med forsøk. Hvordan går man frem for å melde seg opp eventuelt? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Forsøksgreiene gjør vel at du som regel må ta et lab-kurs. I tillegg skal det leveres/vises frem rapporter fra forsøkende på eksamen. Naturfag må jo dermed være noe av det verre å gå opp i - men det har kanskje litt med at jeg har litt imot faget... Lenke til kommentar
araziel Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 (endret) Nå vet jeg ikke helt hvordan det er med naturfag vs kjemi, men jeg gikk ganske nylig opp i 2KJ som privatist. 2KJ avsluttes, når du tar det som privatist, med muntlig eksamen med såkalt 'eksperimentelt innslag'. Det jeg gjorde var å spørre om jeg kunne hospitsere (være i klassen med resten av den normale 2KJ klassen) når de hadde forsøk og sånt. Dette er fullt og helt opp til læreren i faget, og har de plass i klasserommet har de færreste noe imot det. I 2KJ var det ikke noe krav at jeg skulle levere noen labrapporter eller være på så og så mange labber, men måtte gjennomføre en lab på muntligen ja. EDIT: Du melder deg opp på skolekontoret på den skola du skal ta eksamen ved. Alle videregående skoler tilbyr privatister eksamen så vidt jeg vet (jeg betalte vel 300-500 kr pr eksamen tror jeg). Hvis det er slik at du må ha 20 timer forsøk tipper jeg skolekontoret kan fikse det for deg også, eller iallefall si hvor du skal forhøre deg. De kjører ganske ofte kurs på enkelte fag som krever slik, jeg fulgte et som ble satt opp gjennom aetat en gang. Endret 6. mai 2006 av araziel Lenke til kommentar
sickboi Skrevet 8. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2006 fikk nettopp mail fra skolen om at jeg måtte gjøre elevøvelsene på egen hånd og sende inn en liste over de jeg hadde utført... høres dette rett ut? noen som veit hvor jeg eventuelt kan finne disse elevøvelsene? er det faglærer eller pensum som bestemmer hvilke øvelser man skal utføre? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Arbeidsboken min i naturfag har diverse forslag til elevøvelser - og det har sikkert andre slike bøker også. Det virker relativt rimelig, det du sier skolen sa. Er nok slik. Aetat og "Voksenopplæringen" har visstnok kurs i slikt du kan følge(noe sier meg det er litt for sent for deg, hvis du skal opp nå sommer). Vi har jo også Bjørknes! Lenke til kommentar
araziel Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 I min naturfagbok står også en hel rekke forsøk i slutten av boka ja, det var disse vi brukte i timene. Du kan sannsynligvis gjøre de du føler for, men se på læremåla som de oppfyller (i læreplanen). Gjør du ingen som har noe med syrer/baser å gjøre e.l kan du vel kanskje få problemer. Det er faglærer som bestemmer de spesifikke øvelsene ja, hovedsaken er bare at elevene skal ha greie på hvordan man ter seg i en lab, og at forsøkene skal oppfylle læreplanmål. Det høres ganske logisk ut for meg også ja. Grunnen til at du skal sende inn er jo sannsynligvis fordi eksamen er muntlig (right?) så du må nok utføre et av de forsøkene du allerede har erfaring med. Gjør øvelsene som involverer natrium og vann da, vet ikke hvor du får fatt i Na, men er moro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå