kakemonster7 Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Åssen er reglene for øvleseskjøring på lett-MC? Det at jeg kan kjøre med en bak, som er 25 og har hatt tung-lappen sammenhengende i 5 år elns, veit jeg... Men er det sånn som på moped; at jeg kan kjøre sykkelen alene, dersom ledsager sitter i bil bak, og vi kan kommunisere? Takker for (raske) svar! Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Åssen er reglene for øvleseskjøring på lett-MC?Det at jeg kan kjøre med en bak, som er 25 og har hatt tung-lappen sammenhengende i 5 år elns, veit jeg... Men er det sånn som på moped; at jeg kan kjøre sykkelen alene, dersom ledsager sitter i bil bak, og vi kan kommunisere? Takker for (raske) svar! 6050464[/snapback] Nei.. Så vidt jeg vet, må du ha ledsager på sykkelen Lenke til kommentar
*martin* Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Nei.. Så vidt jeg vet, må du ha ledsager på sykkelen 6050495[/snapback] stemmer nok det... Lenke til kommentar
simmiz Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 er ikke så sikker på att han må sitte på sykkelen fordi, når man øvelses kjører på moped så kan ledsageren sitte i bilen men man må ha god kjennt kominikasjons utstyr.... bare ring eller send en mail til en kjøre skole Lenke til kommentar
Patz Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 "Ledsager skal kunne gripe aktivt inn i kjøringen" lyder regelen, denne kan tolkes på mange måter. Den vanligste tolkningen er at man enten skal ha ledsager på sykkelen, kjøre på avsperret område, eller ha toveis kommunikasjonsutstyr. Som kommunakasjonsutstyr kan jeg anbefale 32-6845 fra Clas Ohlson + en PMR-radio med headsetuttak, bruker det selv til øveøseskjøring. Lenke til kommentar
kakemonster7 Skrevet 6. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2006 Hva med mobiltelefon? Vi har netcom trådløsfamilie.. Så da kan jeg vel bare bruke hands-free? Da blir det toveiskomunikasjon! Lenke til kommentar
Patz Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Joda, skal funke fint det. Det følger med interface for mobil med det headsetet fra Clas Ohlson. Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 er ikke så sikker på att han må sitte på sykkelen fordi, når man øvelses kjører på moped så kan ledsageren sitte i bilen men man må ha god kjennt kominikasjons utstyr.... bare ring eller send en mail til en kjøre skole 6052095[/snapback] Dette er feil. Politiet tror faktisk også dette, men det er ikke lovlig i følge veivesenet. Dessuten gjelder dette ved bruk av moped. Ved bruk av lett-mc er reglene anderledes. Det var i allefall det veivesenet fortalte meg da jeg tok lett lappen.. Lenke til kommentar
Eulogist Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 ja. det stemmer. det er ikke lov å sitte alene på en lett-mc hvis du er under 16 år og faren din ikke sitter på! du må ha trafikkalt grunn kurs. ledsager må sitte bakpå!! jeg er heelt sikker på dette.. ledsagern MÅ sitte bakpå hvis du skal kjøre..<3 Lenke til kommentar
Patz Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Vel, da finnes det ivertfall forskjellige tolkninger av denne regelen jeg henviser til, men man kan nok ikke bli straffet om man ikke har ledsager på sykkelen (pga. at denne regelen kan tolkes) Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Vel, da finnes det ivertfall forskjellige tolkninger av denne regelen jeg henviser til, men man kan nok ikke bli straffet om man ikke har ledsager på sykkelen (pga. at denne regelen kan tolkes) 6168094[/snapback] Dersom motorsykkelen har plass til to er det ikke noen rom for tolkning, men om det bare er plass til en er det litt usikkert om det er lov å bruke den til øvingskjøring med en som kjører etter i stedet for å sitte bakpå. Uansett kan man bli straffet dersom du blir stoppet, får bot som du nekter å godta, og taper rettsaken. Det er derfor gambling å gjøre ting man er usikker på om er lov eller ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå