Gå til innhold

Norsk avgiftspolitikk på alkohol og konsekvenser av den

Anbefalte innlegg

Ja for det blir så sinnsvakt mye bråk om man lager et slikt frislipp. Det er da land i europa som har ganske liberale regler. Men de klager da ikke? Hadde det vært et problem så hadde de lagt regler som er strengere enn norge.

Men nå er nordmenn veldig umodne, barnslige og må holdes i hånden. Så det er riktig å ha strenge regler for oss. Vi er for dumme og tilbakestående.

Og javisst ... flytt om du misliker de lokale alkoholreglene. Start ditt eget land om du ikke liker deg her. det er jo løsningen på all uenighet.

Jeg for min del skulle likt å flyttet folk jeg syns ikke burde få bo her til et visst sted. Hadde kanskje det åpnet noen glugger og utvidet noens horisonter.

6053982[/snapback]

Og hvordan oppfører mange nordmenn seg når de kommer til land med liberale alkohollover?

Jeg er utmerket klar over at dette ikke gjelder alle, men det vil alltid være en liten del av befolkningen som ødelegger for resten. Jeg skjønner uansett ikke poenget med å tillate salg av alkohol på bensinstasjoner. De gangene jeg er på byen og kunne tenkt meg en six-pack fra Shell, så hadde det absolutt ikke vært lurt for meg å få kjøpt det :blush:

Du tapte deg på det siste avsnittet ditt. Poenget mitt var at det er ikke så store sprik i alkohollovgivningen landet over. Man får ikke kjøpt alkohol (i butikk) på søndager, valgdager, helligdager og lørdag etter klokken 1800, samme om du er i det verste bibelbeltet eller i Finnmark.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er likevel skeptisk at det hadde skjedd noe forandringer, med det første ihvertfall. Som JBlack skrev flatfylla var her før avgiftspolitikken.

6051263[/snapback]

Nå er du slem og tar et argument ut av sin sammenheng. Dårlig gjort. :(

Det jeg også skrev var at på den tiden så var alkohol også 'dyrt' til hverdags, og noe man derfor brukte på fest. Og da tok man skikkelig i. At det på den tiden ikke var avgifter som gjorde alkholen dyr, betyr ikke det samme som at det ikke er avgifter som har denne virkningen i dag.

Avgiftspolitikken har tatt over og viderefører flatfyll-kulturen. Det er i hvertfall min påstand.

6051866[/snapback]

Det var en gang i 1919

Grunngivningen for et slikt forbud var det hinsides store forbruket og den utstrakte alkoholismen. På den tiden var det mer naturlig med flatfyll hver dag. russer tilstander vil vel noen kalle det. Vinmonopolet ble oppretet for å ha en statlig kontroll over alkoholen. Derav kommer og agviftene for å kunne bekrense og ytterlig kontrollere hvor mye vi drikker. Dette er vel tankegangen blant de som utsteder avgiftene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...