-JallaMann- Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Vet at tittelen her er dårlig, men visste ikke helt hva jeg skulle skrive. Uansett, jeg har et meget merkverdig problem som jeg håper at andre der ute kan forklare. Har nettopp bytta ut mitt 6600GT med XFX 7900GT 520M Extreme. Spec på maskinen står i signaturen, jeg har i tillegg 3 disker, og en 350w FSP psu som sørger for strøm. Stock hastighet på dette kortet er 520/750, men i quake3, Oblivion, og en del av testene i 3DMark06 får jeg korrupt grafikk. Kan minne om kraftige artifacts. Har prøvd diverse ting og kommet frem til "problemet": Problemene dukker opp ved stock hastigheter eller veldig nære disse. Underklokker jeg minnet litt, så fungerer det igjen. Testa i coolbits bare for moro skyld "detect optimal freq.". Denne stoppet på 560/836. Ved f.eks 800MHz på minnet, så er også problemet borte (ihvertfall i Oblivion). Jeg kan med andre ord både overklokke og underklokke for å fikse grafikken. Dette strider jo mot all fornuft dersom det skulle være et problem med selve kortet? Kan det være at jeg må ha nytt PSU? Lenke til kommentar
odd2k Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 350w er nok alt for lite til et sånt skjermkort, spesielt et som er overklokket så til de grader. Men det er veldig mange som har problemer med fabrikkoverklokkede kort, selv med bra nok strømforsyning. Det kan være fordi produsent bruker for dårlig stock kjøling, er ikke helt sikker. Det er spesielt i krevende spill som Oblivion at folk får problemer med disse kortene, sannsynligvis fordi de tyner kortet mye. Derfor ser jeg ikke bort ifra at det har med temperatur å gjøre. Men hvis GPU temp ser bra ut, så er det nok strømforsyninga ja. Med mindre det er en av ICene, evt minnet, som blir stekt. Det sjekker du lett med en finger. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 (endret) Du kan jo prøve å nappe ut strømmen til alle ikke-essensielle disker, DVD-R's, osv og se om det blir bedre da. Om du har flere PC'er i huset kan jo jo midlertidig "låne" PSU'en fra en annen maskin som skjermkortet får helt for seg selv. Ellers kan jeg jo kanskje anbefale testvinneren Mist 500W til 900,- i prisguiden. Endret 6. mai 2006 av skag1 Lenke til kommentar
Nvidia Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Dette er garantert grunnen til problemene med ditt kort: http://www.evga.com/community/messageboard...?TOPIC_ID=14558 Mange som har problemer med dette gitt :S Lenke til kommentar
odd2k Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 (endret) Dette er garantert grunnen til problemene med ditt kort:http://www.evga.com/community/messageboard...?TOPIC_ID=14558 Mange som har problemer med dette gitt :S 6049952[/snapback] De to ICene det er snakk om er glovarme hos meg også, men kortet (club3d) er dønn stabilt. Og jeg har høyere klokk enn jallamann.. Er dette et resultat av høye temperaturer over lengre tid? I så fall må jeg kanskje klokke ned til jeg finner en måte å kjøle dem ned på. edit: skrivefeil Endret 6. mai 2006 av odd2k Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Trodde det var snakk om at alle 3 av de der små dingser ble varme. Har montert heatsinks for skjermkortminne med dobbelsidig termisk tape som fulgte med Zalman 7000B-Cu på de 3 dingensene, og de sinksene er glovarme. Så dette "problemet" gjelder tilsynelatende også mitt Point of View-kort. Hadde alt lest om problemet før jeg fikk PoV-kortet, så sinks var montert på de 3 dingsene helt fra starten av. Har enda ikke sett artifacts eller noen andre problemer. Lenke til kommentar
Puzzled Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Samme her med mitt Gainward 7900GT Bliss-kort. Selv ved standard klokkefrekvens er disse mosfet'ene glovarme. Tipper kortet ikke har lange levetiden nei! Har og montert på kjøleribber men synes det skulle være unødvendig i utgangspunktet uten overklokking. Lenke til kommentar
-JallaMann- Skrevet 6. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2006 Har lest mye om disse kortene, så problemet med IC'ene er jeg allerede klar over. Dette er nok et problem på nesten alle 7900GT kort så lenge de følger referansedesignet til nvidia. Antakeligvis de som ikke gjør det og, så lenge de bruker de samme komponentene. GPU'en ligger på ca 50 grader IDLE, og sjelden no mer enn 60 grader ved load, så temperaturen er nok ikke et problem her. Og når problemet tilsynelatende blir borte når jeg klokker opp/ned minnet (må MINST +/- 10-15MHz under stock), så begynner jeg å lure litt. Maskinen ellers er stabil, så jeg er ikke sikker på at ny PSU heller vil hjelpe. Har en gammel 300W Aopen (FSP) liggende som jeg kan teste med senere. Har ihvertfall fungert utmerket en stund nå på 520/735. Gidder ikke kjøre på noe over "stock" her før jeg skaffer bedre kjøler til kortet. Trekker kortet for mye strøm så burde jeg jo få problemer nå og? Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 (endret) 350w er nok alt for lite til et sånt skjermkort, spesielt et som er overklokket så til de grader. 6049888[/snapback] Nei, langt ifra, kortet bruker kanskje 100 W. Totalt for det oppsettet burde ligge rundt 250 W (maks). Men, PSU kan jo være problemet for det (defekt eller svak 12 V). Endret 6. mai 2006 av EasyRaider Lenke til kommentar
odd2k Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Noen som vet hvor mye de ICene skal tåle da? Med en klokk på 550/1800 blir de glovarme, men det er sjeldent jeg hører om folk som får dem ødelagt pga temperaturer. Har sett at de smelter etter at folk har voltmodda minnet, men ikke på stock volt. Kan forklaringen være at XFX kjører over "normal" volt på minne/gpu? Lenke til kommentar
-JallaMann- Skrevet 6. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2006 (endret) Tror de blir varme selv på lavere hastigheter. Elektronikk tåler jo litt varme, men disse er litt vel varme. Leser stadig om folk som må klokke ned litt dag for dag omtrent. Men mener fortsatt at det er rart om PSU skal være problemet. Isåfall burde jeg ha problemer samme hvilken hastighet jeg kjører kortet på? Noe jeg ikke har hatt så langt... Og jeg har som sagt FSP strømforsyning, som er blant de bedre der ute Utfra psu calc'en på en eller annen side (den som går for å være "best"), så skal peak på min maskin være ca 290w. Isåfall bør jeg ikke ha problemer sånt sett. Er det ingen andre som har, eller har hatt, samme problemet som meg? Er jo greit så lenge det går fint med litt overklokking, vil bare finne ut av hva problemet er btw, som flere har nevnt på diverse forum.. et 7900gt kort trekker ikke mye mer strøm enn 6600gt Endret 6. mai 2006 av -JallaMann- Lenke til kommentar
Cyrex Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Jeg har også hadd problem med å få kjørt kortet mitt med stock hastighet. Jeg har XFX GeForce 7900GT 256MB GDDR3 eXtreme. Jeg fikk problem med mitt første kort og fikk nytt kort tilbake fra komplett, men det skjedde akkurat det samme med nye kortet. Jeg får ikke engang kjørt 3dmark test uten at maskina klikker. Jeg skal aldri kjøpe noe overklokka kort noe mer, når de ikke klarer å kjøre på den hastigheten de er satt for. Kortet funka bra i ca 1 uke, men har ikke noe lyst til å ha et kort som har så kort varighet. Jeg har sagt til komplett at jeg vil ha et gainward kort isteden. Håper det kortet vil vare lenger enn 1 uke. Lenke til kommentar
Hombleracer Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Spørs om det ikke er noe annet enn GPU som ødelegger moroa for deg. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Ja, det er jo tydeligvis noe muffens at problemene forsvinner når han overklokker kortet. Da kan det jo verken være PSU eller IC'er som er problemet. Lenke til kommentar
-JallaMann- Skrevet 16. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2006 Endelig noen som forstår hvorfor jeg ikke skjønner noe selv. Som sagt, både overklokking og underklokking fjerner artifacts. Har kjørt samtlige av 3DMark på 570/890 uten feil, samme gjelder de spillene som ikke funka på stock hastighet. Prøvde du å gjøre dette med ditt kort Cyrex? Klager selvsagt ikke så lenge det fungerer utmerket i overklokket tilstand, men jeg lurer nesten på om jeg skal sende en mail til XFX. Har ikke kommet over noen som har opplevd det samme enda Blir muligens en reinstall av OS om ikke så lenge, kan jo hende det fungerer normalt da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå