Gå til innhold

ATI, forvirrende


TettSpaden

Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-10-06 12:47, skrev MistaPi:

Super-samling blir av noen kalt for software FSAA, men det blir litt feil siden det er uansett skjermkortet som rendrer de ekstra pixlene.

Multi-sampling er mer komplisert og krever at skjermkortet har støtte for det. Hver frame rendres med flere samples (derav navnet) som kombineres på sub-pixel nivå. Den viktigste forskjellen er at multi-samling ikke gir en fillrate hit siden hver sub-sample bruker samme texture data, men det øker minnetrafikken i like stor grad som super-sampling. Det er forsåvidt hovedgrunnen til at ytelsetapet med FSAA på R9700 er såpass lite på dagens spill - pga den høye minnebåndbredden.


 

Så med SuperSampling så blir teksturene skarpere da?

 

Syntes å høre at hver pixel må renderes/samples 4 ganger med SuperSampling, mens MultiSampling bare trengt den vanlige 1.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-10-06 18:12, skrev ExcaliBuR:


Så med SuperSampling så blir teksturene skarpere da?


 

Multi-sampling har vel en tendes til å blure mer, men det avhenger mye av hvordan ting blir gjordt.

Quincunx er et bra eksempel på hvordan det ikke skal gjøres :smile:

 

Quote:


Syntes å høre at hver pixel må renderes/samples 4 ganger med SuperSampling, mens MultiSampling bare trengt den vanlige 1.


 

Ja det stemmer, det er grunnen til multi-sampling ikke har en fillrate hit, men som sagt øker minnetrafikken like mye som super-sampling så ytelse tapet er likevel ganske stort der minnebåndbredden er flaskehals (noe som den ofte er).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...